REFORMY (324) MONO: Kdy to začne?

20. prosinec 2015 | 07.00 |

Spolu s kolegy dokončujeme práce na druhé ročence-monografii "Perspektivy a financování odvětví produktivních služeb - 2015", která si klade za cíl uplatnit komplexní přístup k řešení současných problémů. Průběžně budu uveřejňovat některé nové, dříve nepublikované pasáže, které považuji za relevantní z hlediska současného dění. Loňský ročník monografie ke stažení v plném znění a informace o přípravě letošní ročenky-monografie najdete zde:

http://radimvalencik.pise.cz/2966-reformy-307-priprava-monografie-za-rok-2015.html

Druhý materiál výše uvedeného typu je z části "Hra typu "Titanic" a otevírání oken k prokomunikování reforem". O hře typu "Titanic" podrobněji na tomto blogu nebo v přípravném textu k monografii viz odkaz výše.

Zde je (uvítám připomínky a náměty):

MsoNormalTable {mso-style-name:"Normální tabulka"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

Hra typu "Titanic" jako klíčový mezičlánek spojení teorie a praxe

Dobrá teorie nekončí tím, že řekne "jak by to mělo být". Součástí komplexního a teoreticky fundovaného přístupu je reflexe i všech podstatných mezičlánků spojení mezi průběžně se rozvíjející teorií a řešením problémů, včetně těch, které se v dané době a v daných podmínkách vyhrotily. Dobrá teorie by měla rovněž identifikovat ten článek propojení výzkumu s řešením reálných problémů, který je v dané době a v daných podmínkách klíčem k tomu, aby se otevřela cesta k uplatnění teorie v praxi.

Kam až může dobrá teorie v tomto hledání toho, jak otevřít cestu k řešení problémů v době, kdy se tyto problémy vyhrotily, kdy neřešení a překrývání problémů spouští lavinu dalších? Podle našeho názoru nejsou v této oblasti žádná omezení. Dobrá teorie je schopna stále přesněji odpovědět nejen na otázku "Co dělat?", ale i na otázku "Čím začít?". A to i s využitím netradičních postupů.

Poslední část této kapitoly jsme proto nazvali "Deset příkladů toho, čím začít, tj. co kdo může udělat již dnes". Odpovídá na otázku "Čím začít?" a je v ní vybráno to, co vzešlo z námětů, které jsme obdrželi jak z oborné, tak i laické sféry.

Na začátku letošního roku (v době, kdy jsme zahájili práce na této monografii) jsme přišli s myšlenkou hledání a vytipování startovních oken k prokomunikování (rozpracování, sdílení, dokončení přípravy, popularizaci) komplexních reforem podmiňujících přechod k ekonomice založené na produktivních službách umožňujících nabývání, uchování a uplatnění lidského kapitálu.

Během roku se takových oken otevřelo či přinejmenším pootevřelo několik. Podle našeho názoru tato okna souvisejí se zastíráním a kamuflováním velkých lží. Nejblíže k tomu, aby dobrá teorie vstoupila do hry, mělo hnutí SYRIZA v Řecku, které dostalo od občanů tohoto těžce zkoušeného státu nečekaně velkou podporu. Svou šanci nevyužilo. Právě proto, že nedisponovalo dostatečně kvalifikovaným zázemím a co hůř, nebylo schopno průběžně vyhodnocovat vývoj situace. Zkušenost, kterou přineslo, má však v současné době mimořádný význam. Proto do této kapitoly zařazujeme i její vyhodnocení.

V době, kdy dokončujeme tuto monografii, jsme dospěli k názoru, že otevření startovního okna k prokomunikování reforem velmi úzce souvisí s rozšířením veřejného povědomí o tom, že se hraje (postupně spouští, stává se dominantní hrou) hra typu "Titanic". Návazně na to lze ukázat (a to právě s využitím teorie) následující:

- Tato hra ohrožuje přežití většiny lidí a tudíž bude vyvolávat obranné reakce.

- Spouštění této hry je logickým důsledkem setrvačného myšlení, nepochopení toho, o co v současné době jde, jaké změny je možné a nutné prosadit tak, aby byl otevřen prostor pro neomezený, trvale udržitelný a dynamický růst.

- Teorie disponuje dostatečnými prostředky k tomu, aby identifikovalo, zda se tato hraje, resp. vyhodnotila "merkanty" této hry, míru, v jaké je rozehrána.

- Na základě toho lze srozumitelně vyložit, o co jde, jak se bránit a co udělat pro nápravu.

Jinými slovy – teoretický popis hry typu "Titanic" nabízí příležitost k tomu, aby návazně na to, jak se budou reálně projevovat merkanty této hry, jak odborná obec, tak i laická veřejnost byly motivovány k prokomunikování nezbytných reforem.

Možná, že příští rok postoupíme v chápání klíčových mezičlánků spojení rozvíjející se teorií a praxí dál. V tuto dobu však považujeme zviditelnění hry typu "Titanic" za nejdůležitější pojítko mezi výsledky teoretického poznání a reálným řešením rychle narůstajících problémů

Hře typu "Titanic" jsme v kontextu problematiky změny charakteru ekonomického růstu věnovali pozornost již ve třetí kapitole. Nyní se jí budeme věnovat právě z hlediska toho, jak znalost této hry napomáhá pochopit, o co jde.

(Pokračování dalším příspěvkem)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář