REFORMY (124) Diskuse: Kaleta k HCC

3. červen 2015 | 07.00 |

Dostal jsem další příspěvek do diskuse o financování vysokých škol. Potěšilo mě to. Loni se při přípravě ročenky na toto téma diskuse moc nerozproudila, přitom je to téma velmi významné. Tentokrát přišel se zajímavým dotazem a navazujícím nápadem Jan Kaleta:

"Líbí se mi tahle odpověď a rozhodně bych tenhle systém preferoval oproti současnému. Mám ještě jednu otázku, možná je za tím moje nedostatečná znalost HCC. Výběr vede ke kvalitě. Vidíme tady, jak probíhá výběr školy na straně studentů.

Ale chci se zeptat, jak by probíhal výběr vyučujících, tj. jestli se dá taky ovlivnit roztřídění dobrých učitelů od špatných. Na současných školách je to směs, kde najdeme v profesorském sboru velké osobnosti a poutavé vypravěče, ale taky pár podivných figurek a hříček přírody, jejichž přednášky každý protrpí.

Výběr učitelů mohou provádět jen studenti bezprostředně. Hodnotit učitele podle studentských příjmů X let po vystudování je na velmi dlouhé lokte. A spoléhat na to, že škola z vlastní iniciativy dynamicky upraví platy učitelům podle zpětné vazby studentů, kteří stejně nemohou příštích pár let odejít a skutečně něco změnit, je planá naděje.

Vybavuje se mi Country Estráda, která byla v porovnání se školství m vrcholem demokracie a transparence - vedle svérázného hlasovacího systému ještě Ivan Mládek vyplácel jednotlivé umělce přímo na jevišti po vystoupení. Možná nezbývá, než zavést elektronický hlasovací systém jako aplikaci do školního systému a hodnotit učitele každý den.

Už ve smlouvě žáka se školou bude muset být zakotveno, že část školného bude moci žák dynamicky přerozdělit podle kvality přednášek jednotlivým vyučujícím. Učitelé budou sbírat hvězdičky a lajky jako na Facebooku a Youtube. Nekvalitní odejdou, kvalitní přijdou."

K tomu můj názor:

Důležité je především a zejména, aby bylo vytvořeno konkurenční prostředí v oblasti vysokoškolského vzdělání, aby si univerzity mohly konkurovat ve srovnatelných oborech a aby měla veřejnost dostatek informací o tom, jak se střednědobě a dlouhodobě uplatňují absolventi toho či onoho oboru té či oné vysoké školy či univerzity.

Výběr vyučujících (resp. jejich získávání, zvyšování jejich kvalifikace, odměňování a třeba i propouštění) je know-how každé vysoké školy. U nás na škole máme anonymní anketu, kdy studenti každého pedagoga hodnotí. Výsledky jsou přínosné a pro některé pedagogy i třeba nepříjemné. Upozorňují třeba na drobné nedostatky v chování ke studentům, které sám pedagog přehlíží.

Pokud bych z pozice dlouholeté zkušenosti něco doporučoval já, tak především diferencovaný přístup k pedagogům: Někteří jsou trpělivý učitelé, schopni vysvětlit látku a vést zkoušku jako součást tréningu - přípravy studenta na jeho životní roli. Někteří jsou schopni studenty zaujmout odbornou myšlenkou, zapojit je do práce týmu už na začátku studia. Apod. Tj. doporučil bych nejdříve vymezit různé typy rolí a pro každou z rolí najít způsob zpětné vazby na hodnocení jejího plnění.

(Pokračování dalším příspěvkem - uvítám výměnu názorů na téma, které J. Kaleta otevřel)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: REFORMY (124) Diskuse: Kaleta k HCC jkaleta 11. 06. 2015 - 15:25