Jaké reformy a proč (65) ZŠ a SŠ

10. duben 2014 | 08.00 |

Včera jsem napsal: "Existuje názor, že až se zlepší kvalita vzdělání na základních školách, může se zlepšit kvalita vzdělání na středních školách. A až se zlepší kvalita na středních školách, může se pak zlepšit i na vysokých. A tak se mluví hlavně o předškolním vzdělání, kde je asi nejlépe začít. – Tak já to vidím úplně naopak."

Dnes se pokusím vyložit, "jak naopak" to vidím. Podle mého názoru nelze čekat na nějaký zázrak, který povede k tomu, že základní a střední školy začnou produkovat kvalitnější absolventy. Možnosti ministerstva školství či jiných státních institucí jsou také omezeny. Klíč k zásadní změně kvality vzdělání na základním a středním stupni nemá nikdo jiný než vysoké školy, přesněji univerzity samotné:

- Univerzity, které produkují učitele působící na základních a středních školách.

- Univerzity, na kterých působí špičkoví odborníci (teoretici v oblasti pedagogiky, psychologie, metodologie a návazně pak i jednotlivých oborů, které se na středních školách učí) schopni napomoci zkvalitnit a zefektivnit vzdělávací proces na základních a středních školách.

- Univerzity, které využívají produkci (absolventy) středních škol jako svoji surovinu (studenty).

Aby došlo k využití obrovských a hříšně nevyužívaných rezerv v této oblasti, musely by univerzity chtít. A kdy budou skutečně chtít, kdy budou skutečně zainteresovány na tom, aby se aktivně podílely na zkvalitňování a zefektivňování pedagogického procesu na základních a středních školách? – Podle mého názoru teprve tehdy, když budou samy financovány podle svých výsledků, podle toho, jak se jejich absolventi uplatňují na jednotlivých profesních trzích. Pak budou mít zájem o "kvalitní surovinu" v podobě dobrých absolventů středních škol. A pak si také uvědomí, že nikdo jiný, než právě ony (univerzity) nemá reálnou možnost zlepšit úroveň vzdělání na základních a středních školách.

Pak např. i technické univerzity zavedou či posílí pedagogické obory. Pak budou (např. formou letních škol) spolupracovat s pedagogy i studenty středních škol, pak budou formulovat to, co by se měl student na střední škole naučit, budou spolupracovat při vytváření metodiky výuky apod. Než se tak stane, počítejme spíše s postupnou degenerací úrovně školství jako takového.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 5 (7x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Jaké reformy a proč (65) ZŠ a SŠ prof. jiří schwarz 10. 04. 2014 - 08:20