Jaké reformy a proč (57) Fico a deficit idejí

2. duben 2014 | 08.00 |

Jeden můj známý v obsáhlejším textu, který rozeslal širokému okruhu svých známých si při vyhodnocení příčin porážky R. Fice v prezidentských volbách na Slovensku povzdechl: "Chybí skuteční revoluční vůdci, velké lidové, levicové osobnosti, které jsme my i vy ve svých dějinách měli. Dnešní evropská a tedy i naše levice na ně stále jen čeká, ale oni se zákonitě zrodí."

Myslím, že se mýlí. Že si všímá jen toho, co je vidět "na povrchu dění". Příčina toho, proč selhal R. Fico a proč selžou i další, je skrytá o něco hlouběji.

Odpověděl jsem mu:

Silný revoluční vůdce - a zejména v hodně složité době - se nemůže zrodit bez silné myšlenky. Tj. bez pochopení toho, o co jde. Bez teoreticky fundované reflexe doby: Proč se vyhrotily problémy, jaká je cesta, o koho se opřít, kdo nezbytné změně brání. - A tady je velký deficit. V oblasti tvorby idejí převažuje:

- Setrvačné chápání reality.

- Lpění na předsudcích (spojené s tím, že právě apelem na ně se dá levně bodovat).

- Upřednostňování konjunkturálního získávání "voličů" (a přizpůsobování idejí tomuto cíli) před hledáním a vypracováním programu, který by skutečně reálné problémy odhalil a ukázal cestu jejich řešení (to se v oblasti politického určení idejí nenosí, proto chybí étos a proto dochází k následné demoralizaci politických "nositelů idejí", kteří pak považují za normální to, co normální není).

- Nedovzdělanost, pokud jde o nové poznatky.

- Neschopnost komplexního pohledu.

- Tradiční levicové sektářství (ve stylu - "já jediný mám pravdu, názory druhých jen překážejí tomu, aby mě ostatní uznali").

- Podbízení se většině, která má ráda katastrofické vize, nabízením laciných katastrofických vizí bez pozitivního řešení.

- Na jedné straně odtrženost od akademické sféry (bez komunikace se kterou nelze seriózní odbornou činnost rozvíjet), na druhé straně velmi významné deformace v oblasti akademického života v důsledku používání neadekvátních kritérií hodnocení výstupů.

..... (atd. dalo by se ještě dlouho pokračovat).

To jsem zvědav, co s tím uděláš.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Jaké reformy a proč (57) Fico a deficit idejí ondrey 02. 04. 2014 - 09:03