Jaké reformy a proč (53) Retro: Ohlasy na dopis 3

29. březen 2014 | 07.37 |

V minulých dnech jsem uveřejnil dopis poslancům a členům ČSSD s přílohou z roku 2003 a autentické ohlasy z té doby. I (nebo právě) s odstupem času jsou velmi zajímavé. Dnes uveřejňuji třetí a poslední část ohlasů:

Ohlasy na dopis od členů a sympatizantů ČSSD z odborné sféry - 3. část

Milý Radime, děkuji Ti za dopis poslancům. Vypadá to při prvém čtení velmi slibně a jsem celkem ochoten tomu věřit, i když:

1) To nebude tak jednoznačné, jak tvrdíš.

2) Zvláště zavedení a akceptace veřejností dá fušku .Mimochodem odkud máš ten výzkum veřejného mínění, které údajně většinově již Tvůj systém podporuje. To se mi nezdá přesvědčivé. Uváděj prosím Tě pořádně zdroj.

3) Podobně tvrzení, že na soukromých VŠ studují "převážně děti z chudších rodin" ve mně nevzbuzuje důvěru - je to tam ještě jednou v závěrech, ale není uveden pramen Zdá se mi to neprokazatelné a odporuje to celkové praxi. Můžeš-li to dokázat , tím líp pro Tvé teze, ale udělej to!

4) Podobně se mi nezdá i tvrzení o 10% nezaměstnanosti vysoko školáků-absolventů za rok po absolvování. Pro který ročník to má platit?

Argument, že neexistuje zainteresovanost VŠ bych ještě doplnil, že to vede k nezájmu o výuku a k prudkému snížení její úrovně v posledních letech, Především z kapacitních důvodů, ale také proto, že systém stimulace zájmu o výuku není nastaven, působí zde spíše destimulační faktory (kdo by zkoušel aktivní metody výuky, když jsou z kapacitních důvodů u řady předmětů pouze přednášky - viz Tvůj "sovětský model").

Přesto bych doporučoval ještě jedno opatření, které údajně užívají německé univerzity - na jedné katedře jednoho učiliště může být jen určitý omezený počet profesorů a docentů. Tak je vytvářen tlak na "difúzi" kvalifikovaných vysokoškolských učitelů i na regionální univerzity. Posílení intelektuálního přetlaku touto cestou by mohlo pomoci v celkovém zvedání laťky v celé zemi.

Při argumentaci bych se vyhýbal extrémnímu tvrzení o likvidaci nerovného přístupu ke vzdělání, poněvadž ten není likvidován, ale jsou zvyšovány šance přístupu a to maximálně "výkonovou cestou".

Hovořil bych spíše o omezení nerovnostních handicapů.

Poněvadž jsem četl i ten další internetový materiál, tak bych řekl, že zvláště závažné pokládám argumenty zde uvedené ad 5,8,11. Argument uvedený ad 2, se kterým všichni hauzírují, bych uváděl jako vážený poměr bak. a mag. Studia To už ale přesahuje rozsah poznámky.

PS:      1) Je to "Těžko " ještě k sehnání?

            2) Velmi mne zajímá ten druhý výzkum o "Kvalifikovaných místech"      

Zdraví I. P.

Výrok pana ministra je přímo zrůdný!Dopis je skvělý a Tvé úsilí úctyhodné. Abych jen nemluvil nabízím zdarma prezentace v knihách nakladatelství..... P. J.

Vazeny pane Valenciku,

Vase iniciativa mne velice zaujala, ma vska - jako vse - sve ale...

Mate jiste pravdu se sououcasnym existujicim omezenim pristupu ke vzdelani, a to vzdor tomu, ze neexistuje skolne. S tim, ze studuje vrstva ze socialne silnejsich rodin, to jiz zcela pravde neodpovida: Vyznamna cast studentu si privydelava, nekteri maji prijmy vyssi nez pedagogove (lze dolozit, mam zkusenosti z dvou ceskych fakult, pricemz IMS FSV UK patri nepochybne mezi velice atraktivni a z univesrity v Pasove, kde jsem pusobila jako pedagog a z university v Duesseldorfu, kterou znam ze studijnich pobytu). Domnivam se, ze fakulty obecne nemaji povinnost starat se o sve absolventy ve smyslu uplatneni - to se vzdy a vsude tykalo a tyka tech nejepsich, kteri se dostanou pod "ochranna kridla" sveho profesora, protoze jsou i jeho vizitkou. Jak vite, existuji jista smerna cisla, ktera fakulty dostavaji "shora" a podle jejich plneni (ci neplneni) jsou hodnoceny.

To, ze se na skoly dostanou deti z "bohatsich rodin" neni pravdou jeste z jednoho duvodu: na vysokou skolu se snaze dostanou deti z rodin, kde existuje prostredi, ktere zjednodusuje pripravu k dalsimu vzdelavani (coz neni zdaleka jen otazka financni) - je zajistena zakladni vzdelanost, tzv. obecny prehled, ktery jinym chybi a stredni skola jej zcela nezarucuje. Otazkou je, do jake miry je to chyba, do jake miry se sazi na rodinu. Osobne se domnivam, ze je nutne vytvorit "zachytnou sit" pro socialne slabe nadane studenty, a to predevsim z venkova, kteri si vetsinou nemohou uvedomit moznosti privydelku. Jista forma plateb by na druhou stranu rozhodne nebyla na skodu, z meho hlediska predevsim placeni soubornych nebo statnich zkousek (takova tradice tady n.b. byla). To by nepochybne pusobilo i motivacne, odpadlo by ono nechvalne "zkusim to, treba to vyjde", jez bere cas vsem zucastnenym a je prikladem jiste (byt z vekoveho hledika i pochopitelne) arogance. Prace se studenty i reseni jejich problemu mi bylo vzdy blizke. Problem, jehoz jste se dotkl pokladam za nesmirne dulezity i velice citlivy. S pozdravem A. M.

Vážený pane kolego, díky za zaslání materiálu, ke kterému se v důsledku mé pracovní nepřítomnosti v ČR dostávám až nyní. K témuž jen ve stručnosti:

a. chytré + moudré jako vše, co jsem doposud z Vaší ruky viděl, jen:

b. mne pohříchu napadá něco o "perlách".

Každopádně příjemný den i víkend, I. K.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Jaké reformy a proč (53) Retro: Ohlasy na dopis 3 ondrey 29. 03. 2014 - 09:25