karel hušner: Prosazení přeorientace vývoje od společnosti postindustriální ke společnosti produktivních služeb je zatím nereálné, m.j. i z toho důvodu, že více jak 95% lidí, a to i vysokoškolsky vzdělaných si pod společností produktivních služeb NEDOKÁŽE NIC PŘEDSTAVIT, nedokáží definovat OBSAH ani FORMU a už vůbec né říci, CO je CÍLEM, resp. jak bude vypadat konečný EFEKT. Konec konců, zkuste se jich zeptat u Vás na VŠFS, a to je mezi VŠ jedna z těch lepších!! A to především z toho důvodu, že všichni žijí v prostředí, kde, abyste přežili, musíte pracovat, resp. vykonávat činnosti, za které je někdo ochoten vás platit. Ostatní činnosti jsou možná pro vývoj společnosti a její přežití i důležitější, ale nikdo vás (ani vláda) za to nebude platit. Mnozí chápou a dokáží si reálně představit, že při současném tempu rozvoje techniky opravdu není daleko doba, kdy pro realizaci (výrobu) produktů denní potřeby (včetně potravin) bude ve vazbě na robotizaci (která umožní totálně snížit náklady na pracovní sílu - nebude potřeba udržovat ve výrobních provozech čistý vzduch - max. jen natolik, aby to nepoškodilo funkci robotů a vzhled konečného výrobku, budou - roboty - moci pracovat přesně a kdykoliv v požadované době, resp. když budou dané výrobky na trhu požadované atd.)potřeba max. 5% skutečných lidí k zajištění chodu výrobních závodů atd. To vyvolá otázku, co s těmi 95% lidí? Aby byli všichni "státními zaměstnanci" placenými z daní - což se dělo např. v Řecku, nepůjde, neboť nebude dostatek lidí ani podniků platících daně. Pokud tedy nedokážeme stručně, jasně a výstižně definovat "společnost umožňující nabívání, uchování a zejména UPLATNĚNÍ lidského kapitálu" nezískáme občanstvo, které dominantně (i když se to nezdá) rozhoduje, vše zůstane v intelektuální úrovni jako každá teorie (viz t.zv. třetí cesta) a můžeme se opravdu reálně jen obávat, že "jim", tedy té většině, která je se svým údělem stále více nespokojená, dá stručný a jasný (byť chybný a zcestný) nástin příčin a cesty jak z toho ven nový Goebbels - a budeme se "divit". Stačí jen ukázky z míst, kde jsou problémy s takzvaně "nepřizpůsobivými", nebo bezproblémového zorganizování akcí proti jinak uznávané učitelce (ale vystupující za KSČM a nikoliv ODS,TOP či KDU-ČSL) atd.
ondrey: Prosazení přeorientace vývoje od společnosti postindustriální ke společnosti produktivních služeb je zatím nereálné, m.j. i z toho důvodu, že více jak 95% lidí, a to i vysokoškolsky vzdělaných si pod společností produktivních služeb NEDOKÁŽE NIC PŘEDSTAVIT, nedokáží definovat OBSAH ani FORMU a už vůbec né říci, CO je CÍLEM, resp. jak bude vypadat konečný EFEKT.
To jsou slova,která ukazují to,co lidé v emerging economics rádi na svoji obranu používají a cítím se vázán k tomu něco napsat. Slyšel jsem je ve východním Sasku, v Petrohradu, ale hlavně v Praze.Je to tety také o tom,že většina studentů něco např. v českých podmínkách VŠ studia odpapouškuje či úplně od někoho opálí a studium narozdíl od časů předlistopadových úspěšně dokončí, ovšem aplikace těchto ve škole nabytých vědomostí velmi pokulhává a často nepřekoná ani první kroky. Proč dost lidí nedokáže např.vytvářet střednědobé či nedejbože dlouhodobé plány? Neumí diskontovat a sledovat funkce v čase tj. derivovat a používat diferenciální rovnice ač jsou (tedy doufám) v učebnicích gymnázií. V rodící společnosti produktivních služeb z osobní zkušeností vím,že se tyto metody zavadějí např. v DAIMLER AG,SIEMENS AG či v systému výběru pokut. Triviálně, přijedete jako odborník do firmy, ve firmě jste najat a Váš úkol je zlepšit produktivitu za podmínek, zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců,zvýšení produktivity a zlepšení procesů. Toto implementjete a pokud jste uspěšný, tak za to dostane Vaše firma atraktivní výdělek. Takových optimalizací je v postindustiální společností potřeba stále dost. Od lidí VŠ vzdělaných toto řešení převezme personál a pokud je to řešení vhodné, jako efektivní se velmi rychle uchytí. Osobně se mi stalo, že mě po letech poučoval zaškolený personál o procesu, který jsem sám jako tvůrce myšlenky navrhl a implementoval. To vše má spousty dalších aplikací v administrativě, jakýkoliv softwarových aplikacích atd. Jako politik můžete navrhnou řešení ve stylu New deal nebo Kennedyho liberalizace zahraničních investic mimo USA a úspěch na sebe nenechá dlouho čekat.
Naopak česká inteligence potřebuje něco,jako josefínské reformy, jelikož už leta zahnívá a parazituje na těch, co se s postindustrializací musí s efektivitou narozdíl od inteligence velmi rychle srovnat. Nemusím zde ukazovat na z inteligence se etablující bankovní poradce,advokáty,inspektory,otravné obchodní zástupce,marketéry,experty na volné noze atd.Ti by ve funkční společnosti produktivních služeb neměli uplatnění.
To že se Česko nechalo ošálit strategií investorů a shráblo "pouze" postindustriální aplikace, je chybou hlavně české inteligence, která z časti o tom rozhodovala a majoritně proti tomu neprotestovala. Nemusím opakovat statistiky nejvíce soudců per capita, vysokých škol v Pze (snadné živobytí pro neuspěšné intelektuály) atd. V ČR se vžilo,že místo rudé knížky je nelepší vertikální sociální mobilita v podobě vzdělávací frašky.
karel hušner: Jen na doplnění mého vyjádření, kdy vycházím ze skutečnosti, že vždy rozhoduje (abudou rozhodovat) "relativně spíše rutinním způsobem životem procházejíci většina, která se bude vždy rozhodovat spíše emocionálně než na základě důkladné analýzy", doporučuji každému přečíst si tyto články (a podobných je spousta): http://www.outsidermedia.cz/Ctenarska-gramotnost-Tak-tohle-je-problem-1.aspx, http://www.outsidermedia.cz/Presidentska-volba-v20-1.aspx. A ke vzdělávání: V minulosti, tedy před rokem 1989 bylo vysokoškolsky vzdělaných lidí cca 8%. A i kdybych "hodně" toto procento povýšil o lidi, kteří nemohli studovat z politických důvodů, tak se určitě nedostaneme přes 10%. Dnes je snaha, aby měl VŠ téměř každý, minimálně se cílí na 30 - 40%. Když se na takové přání podíváme z pohledu genetiky lidské společnosti, vidíme, že se jedná o nesmysl, resp., že toho lze dosáhnout jen při současném snížení požadované úrovně VŠ vzdělání. A naopak je úplně potlačena propagace řemesel - a divíme se pak, že dnes nemáme kvalitní (dokonce často vůbec žádné) svářeče, soustružníky,atd. Obecně přitom vždy platilo a platí, že inženýr může vymyslet cokoliv špičkového, ale pokud se nenajde někdo, kdo to bude umět kvalitně vyrobit, "nenajíme se" ani jeden z nás.
ondrey: Absolutní souhlas s příspěvkem Karla. Můj názor byl již vyjadřen. O spontálním často iracionálním chování většiny ovlivněné interpersonální komprací,které bude hybatelem české znalostně dekadentní společnosti a ještě velmi dlouho bude postindustriální kapitalismus profitovat a lidé typu Andreje Babiše z toho cítí další příležitost upevnit moc svých monopolů. Z nevzdělanců a studentských rychlokvašek učinit hypotékové "nevolníky" či politické korupčíky. Nic nového pod sluncem trio J.D.Rockefeller (Standard Oil),J.P.Morgan (JPMorgan Chase)a poslední americký podnikatel skotského původu A.Carnegie (U.S. Steel.) si zvolili svého prezidenta Spojených států,pro prosazení svých zájmů. Osobně si myslím,že vysoké školství se stalo "slušným" živobytím pro intelektuály, kteří na trhu propadli.Stal z toho byznys bez jakékoliv kontroly a výsledky vidíme. Ovšem dnes to na státních za socialismu výběrových školách není o nic lepší.Z mé osobní zkušenosti mě velmi překvapilo, že diplomovaná bakalářka politologie v magisterském stupni studia na fakultě sociálních věd UK mi přesvědčivě sdělovala,že hlavním městem USA je New York a skupinka studentů na cvičení z makroekonomie profesorem Klausem v tomto případě opravněně kritizované VŠE, mě nedokázalo vysvětlit co je to to písmenko e. Pamatuji si,že slabší kolegyně na předlistopadovém gymnáziu minimálně věděly, že je to Eulerovo číslo (asi aby za čtyřku z matematiky za účast v soutěži prolezly), ač už my jsme se učili o skotském matematikovi John Napierovi, který logaritmy představil.Je potom tedy dost obtížné přednášet aspirantům na ekonomické vzdělání,že bylo výzkumem zjištěno, jak užitek peněz roste s jejich množstvím zhruba logaritmicky a některé ekonomické modely tento fakt respektují (logaritmický růst užitku peněz musíme chápat trochu volně; není řečeno o jakém základu má logaritmus být i když v modelech, které ho respektují, to často bývá právě ten přirozený logaritmus. Pro většinu dnešních středoškoláků je přirozený logaritmus terra incognita. Je to taky samozřejme způsobeno tím,že spousta lidí sní o americkém snu v postsocialistických podmínkách, takže osobně pochybuji o nějakém rags to riches made in Czech.Takže je několik ostrůvků,co se snaží někde něco za neerární prostředky dělat např. vědecká práce na VSFS,kde i pro objektivnost tato činnost není žádným mainstreamem. Spíše obětí hlavně autora,těchto stránek.