Článek Vize, jakou potřebujeme/266

Vložit nový komentář

Přihlášení
jméno:heslo:ze serveru:
vaše jméno:
vaše www: http://*
opište kód:

Pozn.: označená pole nejsou povinná. Odkaz na www bude zobrazen pod Vašim komentářem, pokud se jedná o odkaz na blog.

Komentáře k článku: Vize, jakou potřebujeme/266

08. 09. 2022 - 08:12

jiří kohout: Matematika je základ pro všechny "tvrdé" dovednosti. Tam se nedá okecat a zrelativizovat nic. Učí dokonce i disciplíně u řešení úkolu a nutnosti provést všechny kroky ve správném pořadí.

08. 09. 2022 - 08:13

jiří kohout: Matematika je základ pro všechny \"tvrdé\" dovednosti. Tam se nedá okecat a zrelativizovat nic. Učí dokonce i disciplíně u řešení úkolu a nutnosti provést všechny kroky ve správném pořadí.

08. 09. 2022 - 12:44

Štěpán forgáč: Vize by se měla opírat o zatím s poutavý sociální kapital. Měla by nabídnout jak uvolnit jeho obrovský občanskýV potenciál.

08. 09. 2022 - 17:19

radekn*: Dost jsme se tohoto tématu (úpadek a nutnost nápravy vzdělanosti) dotknuli v online diskusi a zpětně jsem si uvědomil, proč jsem měl silný pocit z míjení se s kolegy.

Představy/požadavky - NEBYLY KVANTIFIKOVÁNY!!!
Těžko se můžeme bavit o významnosti toho či onoho, když se zároveň neřekne:
- kolik % společnosti / populačního ročníku to musí zvládnout?
- na jaké stupně vzdělávání je to zaměřené?

protože IQ nepustí (čili 85 i 110?) a pokud ctíme orientaci kariéry na ROZVOJ INVIDUÁLNÍCH SCHOPNOSTÍ, tak je třeba znát, zda autor obhajuje, že ji na stejné úrovni bude muset umět i malíř, či herec? A pokud ano, tak co všichni a co už ne?

Je vědecky dokázáno, že k přesnosti vede i hudba (neboli výuka hudby a matematiky vytvoří při utváření nervových spojení v mozku velice podobné struktury).

Tedy článek v tomto duchu část odpovědi dává (jde o zaměření se na zajištění kvality universitního vzdělání). Nicméně, abych mohl autorovi plně rozumět, je třeba znát i odpovědi na tyto otázky:

JE TÍM MYŠLENO VEŠKERÉ VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ? TEDY MATEMATIKA NA TÉTO ÚROVNI I NA JAMU, DAMU i AMU, ČI NA F. HUMANITNÍCH STUDIÍ?

A TAKTÉŽ JE TÍM MÍNĚNO I TO DNEŠNÍ OBSKURNÍ 2LETÉ BAKALÁŘSKÉ STUDIUM, NEBO SE DNES ZA "UNIVERSITNÍ VZDĚLÁNÍ" POVAŽUJE JEN MAGISTERSKÉ A DOKTORSKÉ STUDIUM?

MYSLÍ AUTOR, ŽE SE MÁ S NÁROKY NA MATEMATIKU V TOMTO ROZSAHU ZAČÍT AŽ NA UNIVERZITĚ (titul MGR. PhD.)?

LZE TO VŮBEC, NENÍ UŽ POZDĚ (VIZ VÝVOJ STRUKTURY MOZKU)?

NEBO JE ĎÁBEL SKRYTÝ V DETAILU (A JAKSI NEVEŘEJNĚ SE POČÍTÁ S TÍM, ŽE JE TÍM MYŠLENO ZVÝŠENÍ DOSAVADNÍCH NÁROKŮ NA MATEMATIKU I NA I. A II. STUPNI?


A POKUD ANO, TAK OPĚT PRO VŠECHNY? ĆILI ZEDNÍK, ČI PRÁVNÍK VŠICHNI PĚKNĚ DO STEJNÝCH BOT?

Podle mě, bez znalosti těchto okrajových podmínek nelze o obsahu a myšlenkách v článku přemýšlet a případně diskutovat.

08. 09. 2022 - 18:08

radimvalencik: Otázky zcela k věci. Dík. Jakmile vyšetřím trochu času, odpovím na ně podrobněji. Zatím předběžně:
- Matematika by se měla učit všude, ale šitá na míru. Matematická PŘEDSTAVIVOST (či matematikou kultivovaná představivost) je například mimořádně významná při estetickém vnímání a estetické tvorbě.
- Abychom to nekomplikovali, uvažujme pětileté vysokoškolské vzdělání (3+2). (Osobně nepovažuji tento model "děleného" vysokoškolského vzdělání za šťastný.)
- S matematikou je potřeba začít co nejdříve, já jsem se zaměřil na to, co se dá ještě napravit či zachránit později.
- Ano, získání některých schopností je velm vázáno na vývoj mozku a tudíž věk. Předpokládejme, že nějaký základ existuje.
- Možná, že to, co jsem napsal a co se pokusím převést do reálné podoby bude inspirovat i výuku na nižších stupních. Určitou zkušenost z výuky na 2. stupni mám, třeba si to i vyzkouším.
- Matematiku všichni, ale specifikace (šití na míru) co nejdříve.
ALE HLAVNĚ: UČIT MATEMATIKU s ne memerování popisu matematiky. Pokud jde o matematiku, existuje obrovké množství obecně oblíbených omylů.
Příklad: Všichni určitě známe slavné téměř hororové video "Alternativní výuka matematiky" aneb 2+2=22. Zde se lze podívat:
https://www.youtube.com/watch?v=Zh3Yz3PiXZw
Kolik lidí dovede odpovědět na otázku: Může být 2+2=11 pravdivé? A může být 2+2=10 pravdivé? A nakonec hodně těžké: Může dokonce být pravdivé 2+2=22? Pokud toto někdo pochopí, poskočí o dva levely výš.







---
radimvalencik.pise.cz

08. 09. 2022 - 21:35

jiří kohout: Dobrý den,
Mám pocit, že všichni zde diskutující mají starší, či již dospělé děti. Já mám syna v tercii na výběrovém gymnáziu.
Stav výuky matematiky a fyziky je výslovně tragický. Ředitel školy netlačí na pedagogy, aby naučili, ale zejména na dobré hodnocení žáků i v případě neznalosti. Všichni musí mít 1.Co je však úplně největší tragédie, tak jsou učebnice. Nejsem úplný hlupák a středoškolskou i vysokoškolskou matematiku i fyziku mám stále v malíčku, protože mně jejich aplikace živí, ale po prolistování současných učebnic jsem byl zoufalý. Synovi jsem dohledal mé učebnice z konce 80-tých let, a najednou začal po jejich používání matematice i fyzice rozumět.

08. 09. 2022 - 21:25

rromanr: Radime, ozvi se mi prosím. Už jsem se ptal, a reakce je pozitivni.
Potřebujeme dohodnout další kroky.

R-Prigo Conference

09. 09. 2022 - 13:50

radekn*: Myslím, že toto je ohromně důležitý komentář!!!

V rámci Vize se v úvahách a diskusích zaměřujeme na to: CO UČIT, ABY DĚTI ZVLÁDLY XYZ.

ALE STEJNĚ RELEVANTNÍ JE SOUSTŘEDIT PREZENTACI VIZE A JEJÍ ŽITÍ NA UČITELE A BYZNYS KOLEM VZDĚLÁVÁNÍ OBECNĚ (VIZ tvorba UČEBNIC, DIDAKTICKÝCH POMŮCEK, ATD.).

Pro propagaci a žití Vize je to možná ještě důležitější "Yathá vrkša tathá phalam" - jaký strom, takové ovoce.

Zejména v Česku je totiž běžné, že se "Polo-brity" (o celebritách nelze hovořit) přímo vychloubají: "jak matiku neovládají, že jim nic neříká!" A nikdo si před nimi v duchu "neodplivne" ba naopak, jsou za takovýto postoj, či myšlenkové nastavení oceňovány.

Není nutné, aby měla matematika mezi Čechy takovou pozici, jakou má rodný jazyk (za pravopisné chyby jsou lidé okamžitě dehonestovány). Ale trochu stydno by "j-elitám" a VIPkám být mohlo.