(71.166) Hra: Co přinesl 13.11.13 – Superaféra 154

17. listopad 2013 | 08.00 |

Schůzka B. Sobotky s M. Zemanem, která byla nejvýznamnější událostí středy 13.11.2013 nepřinesla nic nového oproti očekáváním. Zde je celá zpráva z Novinky.cz:

Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka se ve středu odpoledne setkal v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem. Hlavu státu informoval o jednání s ANO a lidovci, které by mohlo vyústit v sestavení koaličního kabinetu. Za programovou prioritu označil politiku, která nastartuje hospodářský růst. Zeman jej prý na další schůzce příští týden schůzce pověří sestavením vlády. Atmosféra jednání byla podle Sobotky věcná, o jménech možných budoucích ministrů se nebavili. Podle Sobotky je šance, že by vláda mohla vzniknout ještě do konce roku. "Jsem rád, že jsme se s panem prezidentem shodli, že pokud se budou koaliční vyjednávání vyvíjet dobře, je zde reálná šance na to, aby Česká republika mohla mít novou vládu ještě před koncem letošního roku," dodal. "Pan prezident mě informoval o tom, že trvá jeho záměr dát mi na následující schůzce pověření k tomu, abych vedl jednání o sestavení příští vlády,” uvedl Sobotka. "Předpokládám, že příští schůzka by se mohla uskutečnit v následujícím týdnu.” Sobotka se chce soustředit na jednání s ANO a lidovci, paralelní jednání s dalšími partajemi o podpoře vlády nyní nejsou na pořadu dne. S ANO a lidovci se pokusí sestavit koaliční vládu. Sobotka co se programu případné vlády zmínil nápravu "chybných” rozhodnutí předchozího pravicového kabinetu. Jmenoval zrušení poplatků ve zdravotnictví, obnovení daňové progrese a zrušení druhého pilíře. Jako další priority zmínil i majetková přiznání a zavedení registračních pokladen. ČSSD by uvítala rovněž revidování církevních restitucí. Sobotka dokonce připustil, že na tomto bodu může ztroskotat dohoda s lidovci. Podle šéfa ČSSD je Zeman "v dobré kondici” a zranění kolene mu "nebrání v tom, aby vykonával ústavní povinnosti”. Oba politici se podle Sobotky dotkli i povolební lánské schůzky několika sociálních demokratů se Zemanem, přičemž prezident potvrdil, že nebyl jejím iniciátorem. Sobotka již před setkáním avizoval, že půjde spíše o informativní schůzku, což posléze potvrdil i Zeman, který dodal, že ve středu ještě nepověří Sobotku jednáním o novém kabinetu. To by podle svých slov mohl učinit v příštím týdnu. Prezident označil vztahy se Sobotkou za profesionální. Dlouhodobě je přitom známo, že si více rozuměl s křídlem kolem bývalého místopředsedy Michala Haška, který spolu s kolegy odstoupil z funkcí ve straně poté, co vyšlo najevo, že lhali o povolební schůzce, která se v Lánech uskutečnila.

Viz: http://www.novinky.cz/domaci/319136-zeman-me-poveri-sestavenim-vlady-rekl-sobotka-kabinet-chce-do-konce-roku.html

Ještě před tím však vypukl první větší konflikt v rodící se vládní koalici mezi ANO a KDU-ČSL, kterým byl vtažen do hry Okamurův Úsvit (zpráva je rovněž dle Novinky.cz):

Ostrými slovy se ve středu pustil do KDU-ČSL předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Právu řekl, že panují otazníky kolem financování lidovců. Babiš zároveň nevyloučil možnost, že by mohla vzniknout menšinová koalice ANO a soc. dem., která by se opírala o podporu čtrnácti poslanců Úsvitu přímé demokracie. ČSSD a ANO chtějí otevřít otázku církevních restitucí, což lidovci odmítají a považují celou záležitost za uzavřenou. Právě kvůli této věci ale potenciální koalice, která by měla 111 hlasů ve Sněmovně, nemusí vůbec vzniknout. Možnou alternativou by bylo podporu KDU-ČSL nahradit Úsvitem, který má stejný počet poslanců. Šéf strany Tomio Okamura opakuje, že podpoří jakoukoli vládu, která mu pomůže schválit zákon o obecném referendu bez výjimek. "Lidovci mají problém s mou lustrací, někteří naši členové zase mají problém, že KDU-ČSL financuje přítel Františka Mrázka pan Luděk Sekyra. Předseda lidovců Pavel Bělobrádek nebyl v médiích ani schopen říci, kolik miliónů jim dal. Doufám, že zprůhlední své financování. Bylo by špatné, kdyby byly strany řízené ze zákulisí," sdělil Právu Babiš. Na dotaz, co říká na možnost vzniku menšinové vlády ČSSD a ANO s podporou Úsvitu, odpověděl: "Tomio Okamura má stejný počet poslanců jako lidovci. Naši experti budou analyzovat jeho zákon o obecném referendu." Jenže ani s okamurovci nemusí být dohoda nic jednoduchého. Šéf Úsvitu totiž Právu ve středu řekl, že podporu případnému kabinetu podmiňuje přijetím zákona o obecném referendu bez výjimek. Avšak soc. dem. a ANO by mohly mít problém s tím, že by lidé mohli navrhovat, rušit a upravovat jakékoli zákony. "Podpoříme kohokoli, pakliže podpoří prvky přímé demokracie. A to je v první řadě zákon o obecném referendu bez výjimek. Ale do vlády nevstoupíme," řekl Právu Okamura s tím, že lze diskutovat o parametrech zákona. Okamura by také rád sepsal s případnou vládou písemnou dohodu na  programových prioritách podpory. "Musí to mít štábní kulturu a musíme si specifikovat za jakých podmínek a u jakých klíčových věci by podpora byla," dodal s tím, že ostatní zákony by se řešily ad hoc. Vyjednavači z KDU-ČSL se na chybějící lustrační osvědčení Babiše ptali již minulé pondělí, kdy se poprvé sešly vyjednávací týmy ANO a lidovců. "My jsme řekli celkem jasně, že ústavní zvyklost, aby případní ministři předložili čisté lustrační osvědčení, je pro nás důležitá. Nedokážeme si představit, že bychom podporovali nějakou vládu, nebo v ní byli účastni, aby do ní byl jmenován člověk, který má pozitivní lustrační osvědčení, protože spolupracoval s StB," řekl minulý týden v rozhovoru v Právu místopředseda lidovců Marian Jurečka. Bělobrádek považuje Babišův útok za zbytečný, určitě podle něj nepomůže vytvoření společné koalice. "Chápu, že je pan Babiš podrážděn, že se to kolem něj točí, ale nevidím důvod, proč si vylévá zlost na mě. Já jsem se k němu vždy choval korektně. Neřekl jsem o něm, že je estébák. Nesoudím ho, ale myslím si, že by bylo dobré, kdyby to bylo vyjasněné, a že mít ve vládě člověka, který nemá lustrační osvědčení negativní, je nekomfortní," řekl Právu Bělobrádek. Podle něj mají účetnictví v pořádku. To, že Sekyra poslal nejdříve část peněz na běžný účet, který používá strana na provoz, a poté v kampani část na transparentní účet, nepovažuje za problém. Potíž nemá ani s tím, že má Sekera kontroverzní pověst. "Každý, kdo se pohybuje v byznysu, má svou minulost a Babiš se také stýkal s lidmi, kteří jsou kontroverzní, a já mu to nevyčítám," poznamenal. Tím, jestli vládu neudělají s nimi, ale s Úsvitem, se netrápí. "My víme, že jsme nahraditelní," poznamenal. Ve středu se také setkaly vyjednávací týmy KSČM a Úsvitu. Lídr komunistů Vojtěch Filip řekl Právu, že se debata točila hlavně kolem zákona o obecném referendu, o referendu o církevních restitucích, o majetkových přiznáních a o zákoně omezujícím exekutory. "Řekli jsme zástupcům Úsvitu, že jsme pro zákon o obecném referendu, ale ať nám Úsvit pošle svoji variantu a že se na ni podívají naši odborníci," řekl Právu Filip. Podle něj by Okamura souhlasil i s návrhem KSČM vyvolat referendum o církevních restitucích, pokud bude předtím schválen zákon o obecném referendu.

Viz: http://www.novinky.cz/domaci/319068-babis-se-pustil-do-lidovcu-kvuli-financovani-zvazuje-podporu-od-okamury.html

Vzhledem k tomu, že proces sestavování vlády vzešlé z mimořádných voleb pokročil, považuji za vhodné doplnit tuto část dodatkem, který se snaží odpovědět na otázku, co dál, ve střednědobé perspektivě.

Dodatek: Co nás asi čeká a co lze ovlivnit

Lze předpokládat, že vláda vzešlá z letošních mimořádných voleb vznikne. Může dojít i k několika jejím proměnám či výměnám. Něco se napraví, v něčem se udělají přehmaty. Téměř jisté je však jedno: Vláda či vlády vzešlé z letošních mimořádných voleb nejsou připraveny dělat nezbytné reformy v těch oblastech, které mají rozhodující roli při přechodu ke společnosti s dominující rolí produktivních služeb. Přitom za necelé čtyři roky, kdy nás čekají další řádné volby do Poslanecké sněmovny, bude nejvyšší čas realizovat komplexní reformy v této oblasti. (Není přitom vyloučeno, že mimořádné volby mohou přijít i dřív.) Proto se domnívám, že je nutné neodkladně zahájit koncepční přípravu příslušných reforem tak, aby politická reprezentace, kterou zrodí příští volby, byla na realizaci nezbytných reforem co nejlépe připravena. K tomu lze využít tradici konferencí Lidský kapitál a investice do vzdělání, jak jsem o tom již psal, viz:

http://radimvalencik.pise.cz/666-lidsky-kapital-se-vydaril-a-co-dal.html

Není to o politice v tom smyslu, že existují významně odlišné alternativy, které se liší politickým zadáním a které jsou stejně vhodné. Politika z hlediska příslušných a nezbytných reforem (pokud plní pozitivní roli) je pouze nástrojem hledání, vyvažování, kontroly. Pokud jde o samotné reformy, ty mají nějakou optimální podobu (kterou nikdo nikdy nebude zcela znát, nikdo nemá monopol na plné poznání reality), ke které se však lze přiblížit odbornými i politickými (nikoli ovšem zpolitizovanými či zideologizovanými) diskusemi.

Navrhuji strukturovat diskuse dále uvedeným způsobem. Jednotlivé body na sebe navazují. Tučně je formulováno základní tvrzení (jako hypotéza), základní tvrzení je rozvinuto do jednotlivých témat. Každé tvrzení (hypotézu) i jednotlivé téma lze podrobit kritice, příp. zformulovat alternativu. Zde je navrhovaná struktura, na základě které (po připomínkách a úpravách) považuji za rozumné projednat jednotlivá témata na 17. ročníku vědecké konference Lidský kapitál a investice do vzdělání v záři 2014:

1. Nejobecnější příčinou současných problémů je to, že doposud nedošlo k přeorientaci stávajícího setrvačného vývoje směrem ke společnosti produktivních služeb, tj. společnosti, těžištěm ekonomiky které jsou produktivní služby spojené a nabýváním, uchováním a uplatněním lidského kapitálu.

Témata:

- Vymezení společnosti produktivních služeb v kontrastu ke stávajícímu typu ekonomického růstu a společenského vývoje.

- Zdůvodnění, proč je pojem "společnost produktivních služeb" přesnější než pojmy "vzdělanostní společnost", "znalostní ekonomika" apod.

- Srovnání zrodu společnosti produktivních služeb s průmyslovou revolucí.

Oponentura základního tvrzení a jednotlivých témat

2. Ekonomický růst může být současně exponenciálně dynamický a trvale udržitelný, resp. dokonce musí být exponenciálně dynamický, aby byl trvale udržitelný. Základem tohoto typu růstu jsou produktivní služby, které mají efekty znázorněné následujícím obrázkem:

Témata:

- Identifikace a katalogizace všech možností spojených s a) rychlejším profesním startem, b) zvýšením výkonnosti, c) prodloužením zenitu profesní dráhy, d) prodloužením horizontu produktivního uplatnění (v oblasti vzdělávání, péče o zdraví, výchovy, rekreačních a relaxačních aktivit, péče o rodinu, v oblasti kultury apod.

- Komplementarita uplatnění osob různého věku při vhodně volené dráze profesního uplatnění a vhodných formách týmové práce.

- Rozvoj inovačních schopností, zvyšování dynamiky inovací umožňujících "odpoutávat ekonomický růst od závislosti na omezenosti některých přírodních zdrojů.

Oponentura základního tvrzení a jednotlivých témat

3. Rozhodující podmínkou přechodu k ekonomice produktivních služeb je zainteresovanost subjektů působících v oblasti produktivních služeb spojených s nabýváním, uchováním a uplatněním lidského kapitálu; vytvoření zpětných vazeb mezi efekty produktivních služeb a financováním těchto subjektů, může podstatným způsobem přispět k vyšší dynamice ekonomického růstu, pozitivním změnám jeho charakteru a zvýšení kvality života lidí.

Témata:

- Identifikace a katalogizace všech oblastí, v nichž se již nyní ekonomické efekty, které vznikají v oblasti produktivních služeb, vracejí těm ekonomickým subjektům, které se o ně zasloužily.

- Identifikace a katalogizace všech oblastí, v nichž je žádoucí či nezbytné příslušné zpětné vazby vytvořit.

- Navržení mechanismů, podmínek či pravidel, jejichž uplatnění či zavedení by příslušné zpětné vazby vytvořilo.

- Zdůvodnění toho, proč bez vytvoření zpětných vazeb vznikají bariéry zrodu ekonomiky založené na produktivních službách.

Oponentura základního tvrzení a jednotlivých témat

4. K prosazení nové ekonomiky, tj. ekonomiky produktivních služeb, je nutný komplex vzájemně provázaných reforem v odvětvích sociálního investování a sociálního pojištění (zejména vzdělání, péče o zdraví a penzijního pojištění).
Témata:

- Problematika financování vzdělání, zejména vysokoškolského z hlediska dlouhodobé uplatnitelnosti absolventů.

- Problematika financování zdravotní péče, zejména z hlediska prodloužení zenitu a horizontu produktivního uplatnění.

- Optimalizace penzijního systému z hlediska identifikace a zpětné alokace ekonomických efektů vznikajících působením produktivních služeb (tj. řešení otázky, jak musí být penzijní systém postaven, aby se v něm do nejvíce projevily efekty produktivních služeb).

- Identifikování a katalogizace vzájemné podmíněnosti reforem v jednotlivých odvětvích sociálního investování a sociálního pojištění.

- Reformy v dalších oblastech produktivních služeb.

Oponentura základního tvrzení a jednotlivých témat

5. Neschopnost vytvořit si realistickou představu o možnosti exponenciálně dynamického trvale udržitelného růstu je gnoseologickou příčinou vzniku a šíření představ o katastrofickém či silovém řešení problémů spojených s existencí nepřekonatelných bariér růstu (formou reglementace spotřeby, omezení počtu obyvatelstva apod.). Tyto představy následně zvyšují intenzitu pozičního investování, jehož důsledkem je ekonomická segregace a oslabování institucionálního systému společnosti působením struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad. Návazně pak dochází k deformování reforem v oblastech systémů sociálního investování a sociálního pojištění, zneužívání jejich objektivní nezbytnosti k aktivitám poškozujícím společnost.

Témata:

- Popis projevů katastrofického či silového řešení současných problémů.

- Vymezení a modelování pozičního investování, návazně pak jeho důsledků s využitím teorie her.

- Identifikování a katalogizace forem deformování a zneužívání reforem.

- Popis a modelování působení struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad s využitím teorie her.

- Neschopnost vytvořit se reálnou představu o možnosti exponenciálně dynamického a současně trvale udržitelného rozvoje jako "spouštěcí" mechanismus eskalace pozičního investování a jeho přerůstání ve vznik a rozrůstání se struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad.

Oponentura základního tvrzení a jednotlivých témat

6. Hrozby a příležitosti, které vytváří současná doba v jednotlivých zemích, umožňují spolu s využitím teorie otevřít cestu k prosazení koncepčních komplexních reforem v oblastech sociálního investování a sociálního pojištění. K analýze bariér, které vznikají mezi teoretickým řešením a jejich uplatněním v praxi, je možné i nutné využít teorii her, zejména při analýze pozičního investování a při analýze působení struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad.

Témata:

- Analýza reality z hlediska hrozeb i příležitostí souvisejících s nutností a možností komplexních reforem v oblasti sociálního investování a sociálního pojištění.

- Možnost aplikace teorie her k analýze společenského dění z hlediska prosazení reforem v oblastech produktivních služeb – vyhodnocení zkušeností a doporučení.

- Reflexe problémů medializace výsledků přípravy a průběhu čtyř navazujících konferencí.

Oponentura základního tvrzení a jednotlivých témat

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře