Teorie her jako bojové umění (19)
Úvodní poznámka
Při našem on-line rozhodování hrají významnou roli jednotlivé složky naší psychiky. Ty jsme schopni kalibrovat a kultivovat tak, aby naše rozhodování bylo co nejefektivnější (což je cílem našeho seriálu o možnosti využít teorii her jako bojové umění). V tomto díle seriálu si ukážeme, jak funguje náš prožitkový mechanismus.
Logika fungování našeho prožitkového mechanismu
Na realitu působíme, abychom uspokojili své potřeby. K působení na realitu:
- používáme určité prostředky,
- vykonáváme určité činnosti,
- dostáváme se do určitých situací.
Uspokojením potřeby dosahujeme určitý požitek či prožitek (tj. toto uspokojování je spojeno s určitou emocí).
Prostřednictvím prožitků oceňujeme (tj. prožíváme):
- Získání či nabytí (vlastnictví) prostředků, kterými vykonáváme činnosti.
- Vlastní výkon činností.
- Situace, v nichž se ocitáme, kterým se vyhýbáme či do kterých se dostáváme.
...a tak z původních prožitků bezprostředně spojených s uspokojením potřeby vznikají nové.
Názorně viz následující obrázek:
Těmito novými prožitky (emocemi) jsou fixovány nové potřeby, kdy potřebou se stává:
- Vlastnění či získání určitého prostředku (rybářský prut, peníze, auto, kabelka...).
- Výkon určité činnosti (lov ryb, vychovávání dětí, dokonce i práce).
- Ocitnutí se v určité situaci (být doma, v bezpečí, mezí přáteli, ve významné pozici).
Názorně viz následující obrázek:
Ke vzniku nových prožitků dochází formou syntézy přenesených prožitků pocházejících z uspokojení stávajících potřeb, kdy:
- jeden a tentýž prostředek činnosti...;
- jedna a tatáž činnost...;
- jedna a tatáž situace...
...současně podmiňují uspokojení velkého množství potřeb. Nejenže se prožitky z uspokojení potřeb přenášejí na zprostředkování, ale dochází k syntéze prožitků a vzniku nových. To je klíč k pochopení toho, jak vznikají naše emoce.
Názorně viz následující obrázek:
Naše prožitky či emoce (to, co i podle např. K. Čapka v R. U. R. dělá z člověka - i robota - člověka) nejsou něčím exogenním vůči racionalitě. Při chytání míče neřešíme rovnice numericky, ale analogově, resp. na základě naší představivosti. Podobně optimální chování "nepropočítáváme", ale oceňujeme emocemi, to co je vhodnější a co ne, to co preferujeme, a to, upozaďujeme. A i naše emoce se vyvíjejí (včetně těch nejhlubších existenciálních prožitků) a to v jistém smyslu slova "racionálně", tj. tak, aby nás co nejlépe vedly složitým a měnícím se světem. Logiku vzniku a vývoje emocí lze racionálně reprodukovat, a to včetně různých selhání, k nimž může v tomto procesu docházet.
Od mechanismu přenosu prožitků na zprostředkující činnosti, prostředky, jimiž vykonáváme činnosti, i situace, v nichž se nacházíme, je odvozen vznik nových prožitků. Vznik nových prožitků umožňuje efektivnější on-line rozhodování. Znalost mechanismu vzniku nových prožitků můžeme využít k tomu, abychom dokázali sami sebe motivovat, aby nás bavilo a těšilo to, co je pro nás užitečné. (Neměli bychom to však přehánět, abychom se nestali workoholiky apod.)
Náš existenciální svět je světem vztahování se k budoucímu (hledání smyslu) a zpřítomňování minulého. Obojí velmi úzce souvisí s výše popsaným mechanismem přenosu prožitků a vzniku nových.
(Pokračování)