(71.64) Hra: Co přinesl 3.8.13 – Superaféra 52

7. srpen 2013 | 08.00 |

Sobota 3.8.2013 byla dnem prezentace vyhraněných názorů na odvolání ředitele Národního divadla J. Buriana J. Balvínem a následný vývoj. Pro zdokumentování situace uvedu tři z nich. První patří frontmanu hudební kapely Kryštof a herci Richard Krajčo, druhý herci Václavu Postráneckému, třetí publicistovi Štěpánu Kotrbovi. To nejdůležitější podtrhuji.

1. Rozhovor R. Krajča pro Českou pozici:

Jedním z rebelů je. V rozhovoru pro ČESKOU POZICI hovoří nejen o svém odchodu z Národního divadla a podmínkách návratu, ale též se zamýšlí nad kulturností zemanovsko-rusnokovského vládnutí či mstě za prezidentskou kampaň.

ČESKÁ POZICE: V poslední době jste se nijak politicky nevyjadřoval a neangažoval. Co vás přimělo k tak ráznému kroku?

KRAJČO: Myslím si, že situace jen dospěla k určitému vrcholu. Národní divadlo by mělo být apolitické. Sice jde o státem dotovanou instituci, ale síla umění je v tom, že je svobodné. Jedině tak umění zůstane uměním. Co se děje v posledních letech kolem ministrů kultury a ředitelů kulturních institucí, je pro mě odstrašující. Vrcholem politické zvůle napříč politickým spektrem pro mě bylo, že Rusnokova vláda bez mandátu a ministr kultury, který ještě před nedávnem pravděpodobně nevěděl, že někdy bude ministrem, se rozhodne k takovým krokům. Musel jsem vyjádřit nějaký postoj. "Tento resort prostě nemůže řídit ministr, který plní plány těch, kteří jej na místo dosadili. Jsem rád, že náš krok zabral, ale tím to nekončí"

ČESKÁ POZICE: Vaše taktika evidentně zabrala. Rusnok se asi vyděsil, že mu před Úřadem vlády zanedlouho bude demonstrovat "kulturní fronta", a Balvínovi nařídil vrátit Buriana zpět. Vrátíte se i vy do divadla?

KRAJČO: Nevrátím se, dokud bude ministrem kultury pan Balvín a premiérem pan Rusnok. Tento resort prostě nemůže řídit ministr, který plní přednaprogramované plány těch, kteří jej na místo dosadili. Jsem rád, že náš krok zabral, ale tím to nekončí. Víte, v Česku se pořád jen mluví, píšou se blogy, čtou se články, co by se mělo a nemělo udělat. Jenže tím to v této republice končí. Jako občan jsem se proto rozhodl udělat rázný krok.

ČESKÁ POZICE: Co dál? Plánujete vy osobně nebo kapela Kryštof nějak se vymezit vůči Zemanovi třeba na koncertech? V prezidentských volbách bylo vidět, že hudební kapely a jejich podpora jednomu z prezidentských kandidátů fungovala jako výrazný mobilizační prvek.

KRAJČO: Nejhorší je, že vůbec nevím, co teď dělat. Já jsem pouze vyjádřil svůj občanský postoj a jsem z toho marasmu kolem nás zoufalý. Zhruba před třemi lety, když byly parlamentní volby, myslela spousta z nás, že nastává změna, že máme naději na změnu poměrů. Jenže jsme se z této iluze museli rychle probrat. Zjistili jsme, že všechno běží stejně. V této zemi se prostě jistí lidé na určitých místech a s jistým mocenským vlivem zacyklili a rozhodli se, že politický a finanční vliv nikdy neopustí. Ať už je ve vládě kdokoliv, princip je stále stejný. Jsem z toho konsternovaný, jakoby ani volby už nemohly přinést nic moc lepšího. Nerad používám taková slova, ale snad už jen ti Blaničtí rytíři by mohli pomoct (smích). Přestal jsem rozumět tomu, kdo má jaké záměry s naší zemí.

ČESKÁ POZICE: V prezidentských volbách to vypadalo, že se společnost politicky rozhýbala z letargie. Není to teď opakovatelná situace?

KRAJČO: Ano, kolem voleb prezidenta se to rozhýbalo. Spoustu lidí naštvalo, jaké praktiky Miloš Zeman v kampani používá. Jak dovedl lhát, urážet, jak typicky česky k tomu přistupoval. Jakože použije lež a nepřijde žádný trest a třeba řeknete, že za "to" může někdo jiný. Typická manipulace. Karel Schwarzenberg to tehdy rozhýbal. Ale kolik takových osobností v české politice je? A kolik "černých" lidí má za tu dobu v politice kolem sebe on? Chybí tu někdo, u koho by si národ mohl říct, že tento politik může něco pozitivního přinést a změnit. Člověk, kvůli kterému bychom na jeho podporu vyšli do ulic. Člověk, který nemyslí jen na sebe. Co teď ale dělat? S kým se ztotožnit? S jakou myšlenkou se ztotožnit?"Doufal jsem, že prezidentství dostane nějakou kulturu. No, bohužel nedostalo."

ČESKÁ POZICE: Jak na vás jako na umělce působí chování a projevy Zemana a jeho hradní party? Třeba ta věc kolem korunovačních klenotů, nestyděl jste se?

KRAJČO: Musím říct, že Miloš Zeman není hloupý muž. A ač bych jej nevolil, některé jeho názory a myšlenky nesvrhávám ze stolu jen proto, že pochází od něj, zkrátka nemohu říct, že jsem jeho totální odpůrce. Nejsem politický ani sportovní rowdie – jsem občan. V politice hledám to, co mi připadá, že je dobré. Ať už je to pravicové, středové nebo levicové. Takže abych vám odpověděl: s některými jeho názory souhlasím, s některými ne, ale bohužel většinou se stydím. Doufal jsem, že prezidentství dostane nějakou kulturu. No, bohužel nedostalo. Z výsledků voleb jsem byl zklamaný, ale co – je to přání větší části národa. A teď ukazuje, jaké plány vlastně měl.

ČESKÁ POZICE: Co si myslíte o tom, že ministr kultury se radil s odboráři, za kterými ho zavedl Jaroslav Zavadil? Odbornický ministr, který se neradí se skutečnými odborníky v daném řemesle...

KRAJČO: Prosím vás, tuto vládu přece sestavil pan Zeman. Takové kroky nás nemohou překvapit. Ministr Balvín nemá žádné slovo. Odvolá, vrátí, jedeme dál. Nejde jen o ministerstvo kultury. Vemte si odvolání pana Žaludy z čela Českých drah. Nehodnotím jeho schopnosti, ale poprosil bych, aby těch 12 milionů odstupného zalepili ze svého tedy členové vlády. Já bych si tak přál, aby přišel někdo, kdo to se státní pokladnou bude myslet dobře a bude vědět, kam tuto zemi nasměřovat. "Líbila by se mi politika bez politiků"

ČESKÁ POZICE: Co je tedy podle vás úkolem pana Balvína, který se v minulých letech například "proslavil" svou známostí s Romanem Janouškem?

KRAJČO: Počkejte. Já si říkám, co je úkolem celé vlády, ne jen pana Balvína. Třeba jde o připravovaný puč. Rusnok přece říkal, že nebude dělat žádné změny. A ejhle. K omluvě se používají fráze typu – chceme stabilizovat zemi. To jsme takoví idioti, že si necháme namluvit, že se jedná o prozatímní vládu odborníků? Vždyť už došlo k 50 personálním změnám. A příští týden se bude řešit nový kabinet. Přál bych si, abychom našli lidi, kteří mají vizi, kteří by byli manažery schopnými řídit tento stát. Líbila by se mi politika bez politiků. Aby třeba Národní divadlo vedl člověk, který rozumí divadlu. Aby ministerstvo průmyslu řídil člověk, který se v tom resortu vyzná. Na školství lidi, kteří by daný obor byli schopni posunout dál. Už nechci neschopné politiky. Je mi fakt u pr...., jestli tam je socan nebo pravičák, ale ať už si z nás nedělají blázny.

ČESKÁ POZICE: Nemyslíte, že Balvínova akce v Národním divadle je mstou zemanovců za podporu kulturního světa Karla Schwarzenberga v prezidentských volbách?

KRAJČO: Tato vláda má evidentně nějaký plán a cíl. Netuším zatím, jaký. Současní ministři mají úkol, bohužel ale žádnou kompetenci. Jelikož je to vláda pana prezidenta, může to být msta. Může to mít ale i další důvody.

ČESKÁ POZICE: Ostrava má silné zastoupení ve vedení ČSSD. Jak vidíte souboj v této straně mezi sobotkovci a haškovci o její budoucí směřování? Podpořil byste někoho z nich?

KRAJČO: Oni ještě chlapci nevědí, co pro ně bude víc přínosné. To je věc, kterou teď řeší. Vliv Zemana je velký. Trošku se teď bojí SPOZ, tak asi váhají, mají nabourané plány. Takže řeší, kterou půlku bábovky zbořit. Upřímně bych si přál, aby nám nevládl nikdo z těch, kdo tvoří současnou vládnoucí garnituru. Prošel jsem si svým politickým vývojem. Když jsem byl mladý, jako správný Ostravák jsem byl nalevo. Tady byl průmysl, Praha daleko, nikoho jsme nezajímali, fabriky a doly, kde se tvrdě makalo. Byla tu neutěšená situace. "Řekněte mi, z čeho si má dneska volič vybírat? Nikomu nebudu radit, koho volit. Jen říkám svůj názor."

Pak člověk dospívá a více se o věci zajímá, začne vydělávat, fungovat v životě a zjistíte, že se nemůžete stát dojnou krávou jen proto, že socialistická vláda se chce držet u moci populistickými gesty. Takže jsem se dostal na "středopravo". Tam vás ale zklamou ti, kteří vytvářejí různé lobbistické skupiny podnikatelů, které rozkrádají státní rozpočet způsobem, že vám z toho je blivno. To je můj průlet politickým životem, kterým jsem si prošel, a ze kterého mi je blbě. Řekněte mi, z čeho si má dneska volič vybírat? Nikomu nebudu radit, koho volit. Jen říkám svůj názor. Sám jsem se spálil. Je to skepse, když nemáte příliš naději, že se zde objeví někdo kvalitní, za kým jít.

Viz: http://www.ceskapozice.cz/domov/politika/richard-krajco-az-odstoupi-balvin-rusnok-do-divadla-se-vratim

2. Rozhovor V. Postráneckého pro Právo:

Ke skupině herců, kteří podali výpověď na protest proti odvolání Jana Buriana z místa ředitele Národního divadla, se připojil i Václav Postránecký. Jak řekl v rozhovoru pro deník Právo, svou výpověď po návratu Buriana do funkce znovu zváží.

Proč jste se k tomuto kroku rozhodl?

Musím to upřesnit – připojil jsem se k těm, kteří výpovědí hrozí, pokud se Jan Burian do funkce nevrátí. A proč? Na protest proti arogantnímu rozhodnutí.

Když se Burian do funkce vrátil, výpověď znovu zvážíte?

Ano. Jsem připraven řediteli Burianovi pomáhat, ne mu dělat ještě větší problémy.

Byl podle vás Burian nejlepším kandidátem?

Za daných okolností určitě. Řídit a ovládat (což není totéž!) velké vícesouborové divadlo je opravdu specifické umění. V expertní komisi seděli někteří z těch, kteří to léta úspěšně praktikují, a přesto se o tuto funkci neucházeli. Takže v tomto okamžiku byl nejlepším z možných. Znám ho jako člověka konzistentního, konsensuálního a schopného řešit problémy. Jsem přesvědčený, že za daných okolností není nikdo, kdo by prokázal, že by tyto schopnosti měl. Vedení ND totiž vyžaduje už potvrzené, prokázané schopnosti. A to Burian jako dlouholetý ředitel Divadla J. K. Tyla naplňuje.

V Národním divadle jste od roku 1979. Zažil jste nestabilní situaci, jakou divadlo prožívá v posledních letech?

U divadla třiapadesát let, z toho přes třicet let v ND, takže jsem zažil už leccos, především totalitu. Ale musím říct, že ve srovnání s tím, co prožívám dnes, byla decentní, toto je vulgární. Takhle se slušně vychovaný člověk nechová.

Co argument, že výběrové řízení bylo neprůhledné?

K čemu je ta omílaná průhlednost? Co si o ní mám myslet, když se průhledným způsobem vybere firma, která slíbí opravit dálnici za šest let, místo aby na ní pracovala ve dne v noci. Výrazné výsledky, to má pro mě smysl víc než nějaká průhlednost.

Takže se vrátíte?

To bude záviset na jednání se šéfem činohry Michalem Dočekalem. Ale Burian to celé nezavinil, takže nač mu to ještě víc ztěžovat. Doufám, že se Dočekal do vedení vrátí a budeme hrát. Od toho tu přece jsme.

Viz: http://www.novinky.cz/kultura/309500-totalita-byla-decentni-toto-je-vulgarni-rika-postranecky-k-sachum-s-burianem.html

3. Článek Š. Kotrby "Páni herci, popletli jste si dobu, aneb lidé mají klauny rádi, dokud neřídí stát" v Britských listech:

"Umělec mluví v roli moudře, proto je automaticky hlupákem považován za moudrého."

Národní divadlo nemá dost herců, aby dokončilo sezónu, odchází 24 lidí, píše zděšená kulturní rubrika Bakalových Hospodářských novin. Balvín odvolal šéfa Národního divadla. Do nebe volající, reaguje šéf činohry , zní další titulek. No to je tragédie! Co si počneme? Nepíše se rok 1989. Tehdá dělali herci tzv. revoluci, dnes je to šaškárna. Ministr kultury, který rozhoduje o tom, kolik stát zaplatí na podpoře umění, které se neuživí samo, chtěl holt jen vyhlásit konkurs s jinými pravidly, než jeho předchůdkyně, a dotovaným "celebritám" se to nelíbí. Ale vy, páni herci, stát opravdu už nikdy řídit nebudete.

Balvínovo rozhodnutí je pro Národní divadlo zničující, říká kritička Reslová. Omyl. Balvínovo rozhodnutí je zničující pro mafii dotovaných kamarádíčků, jejichž houf tvoří semknutou kulturní frontu s nataženou rukou ke státní kase. Je moc zajímavé, že herci ND se nebouřili v minulosti, kdy se v divadle střídali ředitelé jako apoštolové na orloji. Až teď. Na čí popud asi? Páni herci si popletli dobu.

Ovšem první strategickou chybou Rusnokovy vlády a Rusnoka samotného bylo, že se nechal zastrašit kulturní frontou a donutil ministra kultury změnit přijaté rozhodnutí. Ukázal, že je zbabělec. Protože Balvín měl reálný důvod udělat to, co udělal. Jedinou chybou ministra kultury bylo, že své rozhodnutí pečlivěji a pravdivě neodůvodnil a nevysvětlil všechna rizika Burianova vládnutí v ND. Ta jsou reálná.

"Odvoláním pana docenta Buriana v den jeho jmenování jsem chtěl zabránit krokům a změnám, které by mohly být nevratné", řekl Balvín při ohlašování Burianova odvolání. Věděl přitom v tu chvíli moc dobře, proč to říká...

Řekněme si hned na začátku dvě věci:

Stát nemá "národní" či "státní" kulturní politiku a mít ji v dohledné době nebude, bez ohledu na to, jaká vláda či jaké partaje budou vládnout. Důvodů je v zásadě pět:

- Stát zvaný kapitalistický nemá dominantní ideologii, která by určovala estetiku i politickou roli kultury, a tím i ekonomické priority. Vlády se mění každé čtyři roky. Jedinou trvalou ideologií je základní idea kapitalismu – tvorba zisku. Tomu je podřízena i "živá" kultura. Vidět je to i na vzdělávání. O roli kultury se s dětmi školou povinnými nikdo nebaví, celebritami jsou modelky a zpěváci komerční popmusic. O zhoubnosti této myšlenky diskutujme prosím pouze v souvislosti se změnou režimu na jiný, méně tržní.

- Národ neexistuje, stát tvoří rezidenti – konzumenti sdílející jedno celistvé území a daňový domicil. Svoboda spočívá v tom, že kecat si můžete,co chcete, ale nikdo vás neposlouchá. Kultura a její sdělení už dávno občany nesjednocuje, sjednocuje ho dnes už jen státní příslušnost k onomu území, onen daňový domicil a mateřský jazyk.

- Kultura tvoří naopak stratifikační element – vkus občany rozděluje. Pro jednoho je vrcholem umění pseudolidová píseň v podání Evy a Vaška, pro druhého Rolling Stones a Viewegh, pro třetího techno a street art, pro čtvrtého jsou to hry Friedricha Dürrenmatta či Edwarda Albeeho, pro pátého Ovidius a pro šestého Verdiho opery.

- Konzum kulturních statků se individualizoval a privatizoval, navíc technologický pokrok a láce mediálních konzerv umožňuje takto individualizovaný konzum v kvalitě dříve nedostupné (HDTV, 3D) a v čase dříve nemyslitelném (kdykoliv). Žádná slavnostnost večera stráveného v Národním... Nabídka nedotovaných kulturních statků v "konzervové" podobě je tak obrovská a možnost uspokojovat individuálně kulturní potřeby jednotlivců tak rozmanitá, že stát a jeho politiku k tomu nikdo nepotřebuje. Na divadle je to vidět. Výjimkou je veřejná služba v médiích do doby, než se zhroutí finančně dramaturgický model komerčních provozovatelů vysílání úbytkem konzumní reklamy. O ČT a ČRo ale naštěstí nerozhoduje družinářka Hanáková ani nikdo jí podobné inteligence. Množství technologických kanálů šíření multimediálního obsahu je stále větší, množství hodin strávených konzumem kultury stejné. Množství peněz, financujících kulturu jako nosič reklamy, je stále menší. Výsledky této rovnice jsou dlouhodobě předvídatelné.

- Nejsou jasná společenská, estetická, a tudíž ani politická východiska společnosti díky absenci dominantní ideologie – "liberální", respektive neoliberální stát neví a vědět nemůže, co je krásné a co ošklivé, ani co jsou preferované společenské hodnoty – zda to má být renesance národního obrozování, evropský kulturní guláš, globální babylon nebo chléb a hry pro prostý lid. Něco jiného si myslí katolická církev, něco jiného muzikáloví podnikatelé, něco jiného hudební dramaturg komerčního rádia a něco jiného teatrolog.

Za těchto východisek je velkolepé divadelní představení nenažraných herců ve stylu theatrum mundi ve skryté režii Starostů (součást TOP 09), vyvolané tím, že kamarádi paní ministryně Hanákové pod dozorem stranického kolegy – senátora za Starosty vybrali zákulisně dalšího kamaráda, aby měl k dispozici půl miliardy a příležitost k většímu tunelu, než se vám všem vůbec zdá. Řečeno sloganem TOP 09, Víc než si myslíte. Kdo by si myslel, že lze nechat zbankrotovat Národní divadlo jen tím, že se přemění na akciovku?

Viz: http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/zpravy/z-narodniho-divadla-akciovka-zadani-pro-buriana/

"Nová legislativní základna bude akciovka řídící se podle obchodního zákoníku a podléhající pravidlům bankrotu. "Podstatně zvýšená finanční podpora" je u akciovky porušením evropských směrnic o nepřijatelné státní podpoře. Čtyři kumulativní podmínky Altmark (judikát Evropského soudního dvora, na který navazují pozdější směrnice) zakazují "nepřijatelnou státní podporu". Akciovka se okamžikem vzniku stane součástí trhu a nelze ji z něj jen tak vyjmout... Protože jejím cílem je ze zákona podnikání a dosahování zisku, ne plnění kulturních a sociálních služeb.

A to je role Jana Buriana, kterou se rozhodl už v únoru po svém jmenování naplňovat. Harry Jelinek se pokusil prodat Karlštejn, nechat zkrachovat Národní divadlo, to tu ještě nebylo...", píše Ryšánková.

Viz: http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/zpravy/z-narodniho-divadla-akciovka-zadani-pro-buriana/

První zprávy, 3. 8. 2013, Irena Ryšánková: Z Národního divadla akciovka? Zadání pro Buriana

Viz: http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/zpravy/experti-doporucuji-zmenit-narodni-divadlo-na-akciovou-spolecnost/890606?utm_source=rss&utm_medium=feed

ČTK, 18.01.2013: Experti doporučují změnit Národní divadlo na akciovou společnost

Viz: http://operaplus.cz/dokument-navrh-transformace-narodniho-divadla-jako-zadani-pro-vyber-generalniho-reditele/

MK ČR: Návrh transformace Národního divadla jako zadání pro výběr generálního ředitele

Jan Burian v rozhovoru pro Českou pozici 1. 2. 2013 konstatoval, že on o nalinkovaném programu nepochybuje:

"Návrh transformace Národního divadla, který připravil expertní tým, není věc právní, ale kulturně-politická deklarace. Já ji beru jako závazné stanovisko ministerstva kultury. Jak návrhy na potřebné změny, tak i to, že je mám realizovat já. Žádné pochybnosti o tom nemám a budu to takto prosazovat. ... Koncepce expertního týmu musí do konce roku dostat nějakou konkrétní podobu a časový plán, který musí být vázán i na nějaký plán finanční."

"O věcech kultury nemohou rozhodovat odbory, kultura totiž není věcí hlasování, nýbrž kvalifikace a nadání," říká bývalý ministr kultury, dramatik Milan Uhde, který byl členem "expertní" komise, která ministryni Hanákové vybrala kandidáta na generálního ředitele ND. Nutno podotknout, že komise uvažovala, že by se ředitelem mohl stát mimo Buriana i jeden ze dvou jejích členů... Takže ne lidé, kteří daněmi financují kulturu, ale génius tvůrců, kritiků a kabinetních poradců bude rozhodovat o tom, co je krásné a co ne, co je podporyhodné a co ne, kolik peněz z kapes lidí půjde na kulturu, na kterou opravdu téměř nikdo z plátců těchto daní nechodí. Národní divadlo už dávno neslouží sebeuvědomování národa, není ani centrem národní kultury a u většiny mladé generace budí dojem skanzenu. Jeho přeměně nikdo nepřihlíží se zatajeným dechem a hysteričtí jsou jen krasoduchové z kulturních rubrik a političtí protivníci současné vlády.

Balvín opravdu nepatří mezi vyznavače pravdy a lásky, sametové revolucionáře a televizní rebely. Není ani členem PEN klubu, který tak rád zpívá, že kníže je lidu blíže. Nepatří ani k návštěvníkům divadelních premiér či literárních kaváren. Má ovšem velmi specifický smysl pro cynický humor a impulsivní způsoby jednání. Z téhož soudku je jeho televizní prohlášení ihned po jmenování, že odebráním štědrých sociálních dávek by vznikly peníze na kulturu. Ale to je jedna část vtipu. Balvín měl pokračovat. Pointa byla až v té druhé části... Peníze na kulturu oné kulturní fronty, která zpívá že kníže lidu blíže a nosí placky Volím Karla, která se domnívá, že je povinností státu spíše přispívat na jejich divadlo, filmy a festivaly, než na důchody, nemocenské a sociální dávky. Tu druhou část cynického obvinění sešikované kulturní fronty s nataženýma rukama už ministr nedořekl. Neřekl, že ti nejchudší by měli více podporovat bohaté. Škoda. Vtip tak nikdo nepochopil. Poučení pro ministerského píáristu.

Historii úpadku "zlaté kapličky" a vrstvení nekoncepčních rozhodnutí ministrů kultury bez ohledu na partajní příslušnost přibližuje v detailní a velmi přesné analýze pro dnešní Parlamentní listy muzikoložka Helena Havlíková, bližší a zasvěcený pohled na důsledky "transformace" připravené ministryní Hanákovou, kterou se rozhodl naplňovat Jan Burian, přináší operní manažer Richard Kolář, bývalý zástupce šéfů opery Národního divadla Dalibora Jedličky a Evy Hermanové. Ten tvrdí, že činoherec Burian likviduje operu v Praze a Návrh transformace označilo ministerstvo financí za neufinancovatelný . Zatímco o Kolářovi lze říct, že lobbuje za své zájmy, Havlíkové pohled je lobbingu oproštěn, neboť Havlíková je dlouhodobě angažována v Českém rozhlase jako poradkyně generálního ředitele a není součástí žádné divadelně-lobbistické struktury.

Blog Literárních novin, 4.4. 2013, Richard Kolář: Činoherec Burian likviduje operu v Praze Viz: http://www.literarky.cz/richard-kolar/14123-inoherec-burian-likviduje-operu-v-praze

19.02.2013, Senát: Výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice – ing. Martin Sankot, MK ČR, ing Marie Bílková, MF ČR, senátor Marcel Chládek (ČSSD), Jan Petřík, orchestr ND, Lenka Šmídová, opera ND: Přineslo sloučení Státní opery Praha s Národním divadlem opravdu úspory?

Viz: http://www.senat.cz/informace/galerie/videogalerie/video.php?id=36

Provolání Unie odborového svazu profesionálních zpěváků , vyzývající ministryni kultury, aby přehodnotila rozhodnutí o jmenování Jan Buriana ředitelem Národního divadla

Viz: http://operaplus.cz/dokument-provolani-umelcu-nespokojenych-s-vyvojem-v-opere-nd/

Odcházím. Nebudu pracovat v nehorázně řízené instituci, trvá na svém Donutil.

Stejně zareagovalo dalších 23 "osobností" Národního divadla. No a co? Na "klauna z Boží milosti" Miroslava Donutila se málokdo donutí do Národního jít. A to i za dotované vstupné. Měl-li by se živit sám, jezdil by po komunálních valašských estrádách jako jiný vynikající brněnský herec, Bolek Polívka. A mohl by propagovat Starobrno jako Polívka sýry Želetava. Páni herci mají dnes s Národním divadlem smluvní závazky, které doufejme, pamatují i na odpovědnost za škody, vzniklé zanedbáním povinnosti odehrát představení či jiná hysterická rozhodnutí herce. Takže vyprodané představení může Donutil také zaplatit. A nebo... pánové, zavřete ten podnik do chvíle, než si ujasníte, co chcete. Půlroční přestávka z provozních důvodů neznamená nenahraditelnou ztrátu, naopak.

Kdyby se Vladimír Sís neodhodlal natočit filmovou adaptaci Nikoly Šuhaje z brněnského divadla Husa na provázku podle Uhdeho scénáře (Balada pro banditu) a kdyby mu Jiří Ježek nenabídl úlohu nadporučíka Růžičky v Tankovém praporu a nedal mu tak příležitost k bravurnímu výkonu v roli armádního blba, nezrodila se nová herecká hvězda Donutil. Do té doby to byl okresní herec. Role armádního blba ovšem tvoří popularitu klauna, ne hvězdy. Nicméně lidé mají klauny rádi, dokud neřídí stát.

František Filipovský, Radovan Lukavský, Jiřina Jirásková – to všechno byli také vynikající, ale neznámí herci svých rolí do chvíle, než jejich slávu vytvořil neustálým nasazováním na obrazovku normalizační film a televize. Nikoho z nich nestvořilo svými rolemi haute couture divadelního světa, Národní divadlo. Být na prknech Národního bylo naposledy ctí za Emmy Destinové. Možná ještě tak za první republiky, než se do popředí prodral barrandovský film...

Faktická poznámka: výše uvedená věta platí, i když se Božena Němcová otevření Národního divadla nedožila- zemřela v roce 1862, v roce, kdy bylo otevřeno Prozatímní divadlo. Nicméně kultura té doby byla myšlenkou divadla národního těhotná už dlouho... Samotná stavba "zlaté kapličky" a slavnostní otevření v roce 1881 byla už jen vyvrcholením celou generaci trvajícího úsilí...

Richard Krajčo: Až odstoupí Balvín a Rusnok, do divadla se vrátím!

O zaměstnavatelích opravdu nebudou rozhodovat zaměstnanci... a o ministrech kultury či premiérech herci. Tato hipsterská póza je "in" možná tak jen v Národním divadle, všude jinde by kterýkoliv manažer řekl - tak táhni, když se ti tu nelíbí... Podle mého názoru Krajčo, Pavelka nebo Donutil mohou jít. Třeba k čertu...

Umění a divadlo zejména už dnes nespolutvoří národ, ani nepřináší onen opojný požitek SOMY odpoutat se od reality do fantazie národního obrození či snění o lepším příští. Ve védské literatuře opojný obětní nápoj z halucinogenní houby Psilocybe cubensis byl ve 30. letech popkulturně přetvořen Aldousem Huxleyem v románu Brave New World do prostředku, tlumícího občanskou nespokojenost. Dle Huxleye "všechny výhody křesťanství a alkoholu bez jejich škodlivých účinků." William S. Burroughs ji pak použil v románu Nahý oběd jako "koncentrovanou modlitbu".

Kulturní drogu vysněného šťastného světa nahradila dnes krutá próza reality – nejistota z krize, nezaměstanost, hypotéky a půjčky. Kultura už není nositelem naděje. Za minulý rok jsme byli okradeni nejméně o sto padesát miliard a nikomu to nevadí. Byly přijaty mafiánské zákony, máme mafiánskou policii a tajné služby, mafiánské soudy a my řešíme "celebrity", kterým se nelíbí ten, kdo je krmí.

"Například město Brno je město hrdina, protože ze svého rozpočtu na umění investuje ročně deset procent. Stát samotný investuje do kultury 0,45 procent z rozpočtu. Když přijde divák z jiného města, město Brno mu na jednu vstupenku věnuje 800 korun."

Zdroj: Stanislav Moša, ředitel a režisér Městského divadla Brno – člen "expertní komise" ministryně Hanákové pro výběr generálního ředitele Národního divadla, 28. 11. 2012: "Divadlo je pažravé," říká Stanislav Moša

To je docela neuvěřitelné, nemyslíte? Holt není divadelní soubor jako divadelní soubor ... některý si na svůj provoz musí vydělat tím, co vytěží za vystoupení... Když nejsou prachy, tak prostě nejsou a když se nebude hrát, tak ani nebudou. Buďte punkeři, páni herci, muzikanti a tanečníci, augusti a paňácové. Snobství vás neuživí, protože kníže lidu blíže není. Čím dřív jako augusti začnete hrát lidem třeba i na ulici, tím lépe na tom bude kultura. Třeba nadchnete svým uměním lidi. A za nějakých pár desítek let možná i lidé opět začnou chodit do divadla. Národního.

19.2.2013, Štěpán Kotrba, Britské listy: Rekviem za "celospolečenskou" funkci grantových

- See more at: http://www.blisty.cz/art/69528.html#sthash.qPtKMBpk.dpuf

Viz: http://www.blisty.cz/art/69528.html

Můj názor:

R. Krajčo se ani netají tím, že se v tom moc nedokáže vyznat a že z jeho strany jde o všeobecné naštvání.

V. Postránecký vyjadřuje korektně, z pozice té oblasti kulturní produkce, které rozumí, oceňuje kvality J. Buriana a v jeho případě nejde o politickou extenzi nátlaku.

Š. Kotrba ukazuje na širší pozadí, které je významné a které přispívá k pochopení situace. Mýlí se však v některých momentech hodnocení situace:

- Zaprvé, když říká: "Balvín měl reálný důvod udělat to, co udělal. Jedinou chybou ministra kultury bylo, že své rozhodnutí pečlivěji a pravdivě neodůvodnil a nevysvětlil všechna rizika Burianova vládnutí v ND." – Jenže to je v případě, kdy základní střet se bude odehrávat právě v oblasti vývoje názorů lidí (veřejnosti) na chování Rusnokovy vlády těžká chyba.

- Zadruhé, když říká: "...první strategickou chybou Rusnokovy vlády a Rusnoka samotného bylo, že se nechal zastrašit kulturní frontou a donutil ministra kultury změnit přijaté rozhodnutí. Ukázal, že je zbabělec." – Vůbec ne. Zachránil, co se dalo. A možná i pozitivně bodoval. Mj. i tím, že si lidé uvědomují možnost něco ovlivnit. Tím, jak reagují na to, co se děje. To považuji za zvlášť důležité.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře