(71.12) Co přinesl 12.6. - Vatikán

22. červen 2013 | 18.58 |

Den 12.6.2013 přinesl v několika směrech řadu událostí, které dokumentují, jak působí struktury založené na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad, jak se vyvíjejí, jakou roli na různých úrovních hrají jádra vyjednávání a koordinace jejich vlivu, proč je jejich působení vázáno na základní ideové paradigma, proč v současné době dochází k proměnám základního ideového paradigmatu.

Ta například podle očekávání, jakmile začala opadat voda, vzedmuly se na pražské radnici vášně. Exprimátor P. Bém na svém blogu zaútočil na zastupujícího primátora T. Hudečka článkem "Sedm (smrtelných) hříchů "povodňového primátora" Hudečka", viz: http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/pavel-bem.php?itemid=20183

To je jen začátek a budeme mít nepochybně ještě dost příležitostí se k dané problematice vrátit. Rovněž k dění v Turecku nám poskytne dostatek příležitostí k dokumentování toho, jak funguje naše "čtecí prizma"

Pozornost budeme věnovat informaci, která má podobu určité indiskrece. Té se podle článku "Ve Vatikánu je korupční proud a lobby homosexuálů, přiznal papež František", viz

http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/304625-ve-vatikanu-je-korupcni-proud-a-lobby-homosexualu-priznal-papez-frantisek.html

dopustila samotná hlava katolické církve. Nejdříve to nejdůležitější z obsahu sdělení, kterému 12.6. věnovaly pozornost prakticky všechna média:

Papež František přiznal, že ve vedení Vatikánu existuje "korupční proud" a také "lobby homosexuálů". Řekl to minulý týden při soukromém setkání se zástupci latinskoamerické a karibské církevní konfederace (CLAR).

Jeho výroky jako první zveřejnila chilská katolická webová stránka Reflection and Liberation. V úterý se na ní objevil výtah rozhovoru, který měl František 6. června ve Vatikánu se zástupci CLAR. Tato organizace sídlící v Kolumbii obsah výtahu potvrdila, avšak lituje, že byl zveřejněn. Papež se kromě jiného bavil o poměrech v kurii, tedy v jakémsi řídícím administrativním orgánu Vatikánu.

"V kurii jsou zbožní lidé, opravdu zbožní. Je tam ale také proud korupce, a to je pravda. Mluví se o lobby homosexuálů, a také to je pravda, i ta tam je. Musíme zvážit, co s tím můžeme dělat," cituje přepis Františka.

Konverzace byla vedena španělsky. Po zveřejnění na webové stránce byla přeložena do dalších jazyků a objevila se na dalších katolických webech. Mluvčí Vatikánu Federico Lombardi k tomu řekl, že rozhovor, z něhož je citováno, byl soukromý, takže jeho obsah nehodlá komentovat.

Podobné výroky o poměrech ve Vatikánu se objevily před letošní rezignací Františkova předchůdce papeže Benedikta XVI. Italské sdělovací prostředky tehdy psaly o mocné vatikánské "lobby homosexuálů", kvůli níž je pontifik vystaven vydírání.

Benedikt rezignoval 28. února a předal svému nástupci vysoce tajnou zprávu o skandálu kolem vynášení tajných informací z Vatikánu, o takzvané aféře Vatileaks. Kvůli ní se do sdělovacích prostředků loni dostaly informace o tristních poměrech v kurii, o korupci, špatném řízení a vnitřním mocenském boji. Za krádež papežových osobních dokumentů byl loni odsouzen Benediktův majordomus Paolo Gabriele, avšak Benedikt mu udělil milost.

Vůbec mi nejde difamovat Vatikán nebo určitou skupinu obyvatelstva. Uvedené události věnuji pozornost zejména z metodologického důvodu. To, o čem hovoří papež František, se v různých obdobách a podobách hojně vyskytuje i jinde. Z hlediska analýzy struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad je zde z metodologického hlediska zajímavé následující: Katolická církev je (mírně řečeno) velmi netolerantní vůči homosexualitě. Přitom podmínky života duchovních určitým způsobem mohou přitahovat ty, kteří mají k homosexualitě určité sklony. Je logické, že ti, kteří mezi sebou na této bázi vytvoří určitý vztah, se mezi sebou vzájemně kryjí, mohou se i vydírat, především se však v církevní hierarchii i v oblastech, kde církev může uplatňovat svůj vliv, na bázi spřízněnosti tohoto typu budou protěžovat. V tomto případě diskriminace určitého typu vede ke vzniku určitého typu struktur založených na vzájemném krytí porušování toho, co určitou komunitou bylo označeno za porušení obecně přijatých zásad. A právě to pak může vést k propojování částí (enkláv, substruktur) těchto struktur se strukturami, které jsou spojeny s porušováním obecně přijatých zásad typu korupce a dalších společensky velmi nebezpečných jevů. Protože toto propojení se může v některých kauzách vyjevit, diskredituje to ty, kteří mají sklon k homosexualitě, a může to vést k jejich ještě výraznější společenské diskriminaci. Struktury založené na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad jsou tedy různě provázány, což pochopitelně komplikuje omezování jejich vlivu. To se ostatně ukáže i v námi uváděném příkladě. K podobným jevům dochází nejen v rámci katolické církve, ale i v dalších oblastech (zemích, institucích), některé kauzy byly medializovány i v naší zemi.

Poznámka k dalším pokračováním: Den 13.6.2013 přinesl dříve, než jsem čekal, potvrzení toho, o čem píšu. Mnohem dřív a mnohem frapantnější či průkaznější, než jsem čekal. To, co k této problematice napíšu dnes (14.6.2013) uveřejním až 17.6.2013, abych dodržel pravidlo čtyřdenní zpoždění.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře