Před 24.00: O hoře a Mohamedovi (i studentech)

7. duben 2016 | 19.18 |

Dnes píšu svoji předpůlnoční poznámku o trochu dřív. Půjdu totiž dřív spát. Vstával jsem před pátou, abych neuvízl v nějaké štau na cestě do Brna. Jednou za rok zde přednáším doktorandům na fakultě, u jejíhož zrodu stála sama velká Yvonka Strecková. Dnes už skoro zapomenutá. Přitom položila život za vlast, když se nechala zlákat Grulichem jako náměstkyně ministra vnitra pro krajskou reformu. Odneslo to její zdraví.

Vše je pomíjivé. Jen jeden student věděl, že taková osoba existovala a že se o fakultu zasloužila. Já ji miloval. Říkal jsem ji (ve svých 25 létech, když jsem ji poznal): "Yvonko, jsi moje největší láska, škoda že jsme se o chlup generačně minuli." Byla skutečnou osobností. Udělala pro českou vědu hodně. Víc než mnozí uctívaní akademici...

Abych neublížil studentům doktorandského studia. Byli vynikající. Dokonce se mně zdálo, že o něco lepší než v předcházejících létech. Tak snad přece jen se najde generace, která se pokusí současné problémy řešit. A především - které dojde, že to za ně nikdo neudělá.

Ale k věci. Píšu své "předpůlnoční" z jiného důvodu.

Včera jsem uveřejnil článek k válce indiskrecemi v kauze "panama", viz:

http://radimvalencik.pise.cz/3314-o-co-jde-v-panamske-valce-indiskrecemi.html

Ostatně není to jediná z válek tohoto typu v poslední době, viz:

Babiš: Válka indiskrecemi. Proti všem!

http://radimvalencik.pise.cz/3269-babis-valka-indiskrecemi-proti-vsem.html

Oba byly přijaty dost pozitivně.

A také jsem uveřejnil kousíček nevinné teorie. Podle mě poměrně jednoduché (i s obrázky):

http://radimvalencik.pise.cz/3305-r2016-066-meze-rustu-a-nova-ekonomika-2.html

Můj velmi dobrý přítel mně k tomu na FB napsal:

"Radime, pokud chceš, aby se Tvé myšlenky staly materiální silou tím, že ovládnou lidové masy, budeš muset poněkud změnit slovník. Tomuhle bude jen málokdo rozumět. A i ti studenti s tím budou mít problémy, pokud bych jako standardní vzorek vzal syna mého švagra, který na VŠFS nedávno dokončil bakalářské studium a je těmito teoriemi naprosto nepolíben."

Vážím si této zpětné vazby, ale napsal jsem mu k tomu reakci, která je spíše nesouhlasná:

"To je o té hoře a Mohamedovi. V naší letošní monografii jsme si mj. dali za úkol zformulovat 10 bodů toho, co lze udělat k nápravě stavu (obraně před zlem současné moci a k řešení problémů). Toto bylo zformulováno jako 4. bod: "4. Podstatně zkvalitnit výuku tak, aby došlo ke změně trendu přístupu studentů, tj. jejich orientace pouze na to "znát látku" (opakovat to, "co se po nich chce", resp. co si studenti myslí, že se po nich chce) na chápání toho, o čem to je a k čemu to je. Naučit je kriticky myslet ("jak by to bylo, kdyby určitá teze neplatila", znát předpoklady platnosti jednotlivých tvrzení, z nichž se sestává obsah sdělovaných poznatků). Na základě toho podstatným způsobem zvýšit jejich zapojení do týmové práce zaměřené na řešení současných problémů. Problematiku zvýšení kvality výuky zakomponovat přímo do zpracování dalšího ročníku monografie."

Viz: http://radimvalencik.pise.cz/3140-r2016-008-co-muzeme-udelat-hned-v-10-bodech.html

A ještě jsem k tomu dal odkaz:

Ach ti studenti! Povzdech univerzitního pedagoga

Zdroj: http://radimvalencik.pise.cz/3083-ach-ti-studenti-povzdech-univerzitniho-pedagoga.html

Velmi bych si přál, aby si ho syn jeho švagra přečetl. Ale je to i pro širší veřejnost.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář