(71.6) Hra: Co přinesl 6.6.2013

10. červen 2013 | 08.00 |

Byly povodně zneužity ke "štábnímu mediálnímu cvičení"? Šlo o projev toho, jak fungují struktury založené na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad? (Kladu to jako otázku.)

Co mám na mysli? Po dobu více než jednoho týdne (od konce května do 6.6.2013) jsme žili v plném mediálním stínu, pokud je o jiné zpravodajství, než jsou povodně, a bez mediálně moderované veřejné diskuse k závažným otázkám. V ČT i v soukromých televizích se nenašlo ani pět minut na stručnou informaci o tom, co se kromě povodní děje, pravidelné diskusní pořady omílaly notoricky známá fakta o průběhu povodní a spekulovala ve stylu "po bitvě je každý kaprál chytřejší než generál", aniž by došlo na to, že se děje i něco jiného a významného.

A že se dělo! U nás i v zahraničí. Výsledek se dostavil. Jen malá část veřejnosti ví, jak zdůvodnili čtyři soudci Ústavního soudu (včetně jeho předsedy) svůj odlišný názor k rozhodnutí této vrcholné právní a ústavní instituce. Jen malá část veřejnosti mohla sledovat dramatický vývoj v Turecku a jeho mezinárodní kontext, včetně váhavých postojů (to je velmi slabé slovo) orgánů EU.

Možná, že mediální izolace od toho, co se děje (kromě povodní) vznikla spontánně. Osobně se domnívám, že šlo spíše o testování toho, jak dlouho a s jakým efektem lze odstavit vývoj veřejného mínění od toho, co se odehrává v realitě, pokud dojde k nějaké mimořádné události. A ta může přijít nikoli jen "jako na zavolání" - některé mimořádné události lze, pokud by bylo třeba, i vyrobit a načasovat.

Vzhledem k tomu, do čeho jdeme, bychom měli být velmi obezřetní. Třeba proto, aby někoho nenapadlo pokušení to v určité situaci vyzkoušet. A měli bychom také dát najevo to, jak jsme si činnost hlavních medií během povodní vyhodnotili. Vždyť mediální překrytí toho, co se reálně odehrává, formou halasně interpretované mimořádné události, je standardní formou toho, co používají struktury založené na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad.

(Pokračování)


Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: (71.6) Hra: Co přinesl 6.6.2013 ondrey 10. 06. 2013 - 22:14