(50.5.5) Hra: Marketingový mix

22. duben 2013 | 08.00 |

Pokračujeme v sérii 50.5.x (pátá část), která se zabývá uplatněním teorie her v oblasti optimalizace marketingového mixu. Mj. i proto, že se zde nabízí možnost napsání bakalářské či diplomové práce na zajímavé téma a ještě se přitom naučit hodně užitečných věcí (získat konkurenční výhodu při uplatnění v praxi).

Využívám (jen mírně upravenou) část diplomové práce Hany Čepové nazvané "Teorie redistribučních systémů v marketingu" (zpracované rovněž na Katedře Marketingové komunikace Vysoké školy finanční a správní v roce, ale již v roce 2011). Citace z její práce jsou uvedeny proloženě. Tabulky, které jsou uvedeny v této části, vycházejí z té, která je podrobně objasnění v předcházející části.

Nyní se podívejme na to, jak budou firmy (můžeme používat i výraz hráči) dále postupovat. Každý hráč si dokáže najít strategii, která je pro něj nejvýhodnější. Např. Firma A bude preferovat strategii NBIP, ve které dosahuje nejlepších výsledků, viz následující tabulky (matice).

Každý z hráčů při hře se ale nejprve snaží minimalizovat své riziko. Proto Firma A nejprve zjišťuje svá minima v jednotlivých řádcích a Firma B svá minima v jednotlivých sloupcích.

Ve strategii TNI je minimum Firmy A 14 (proti strategii TI Firmy B), ve strategii TNP 14 (proti TP Firmy B), ve strategii TBI je minimum 13 (proti TI Firmy B), ve strategii TBP 13 (proti TP Firmy B) a ve strategii NPIP je minimum 15 (proti strategiím NIP a BIP Firmy B).

Minima Firmy B

Ve strategii TI je minimum 6 (proti strategii NBIP Firmy A), ve strategii TP je minimum 8 (proti TNP a TBP Firmy A), ve strategii NIP je minimum 10 (proti NBIP Firmy A) a 9 ve strategii BIP (proti NBIP Firmy A),

Moje poznámka: Při tomto přístupu najdeme tzv. zaručenou výplatu. Každý z hráčů vybere tu strategii, která mu zaručuje maximum z možných minim a tuto strategii hraje. I podle této strategie má smysl se za určitých podmínek chovat.

Zaručená výplata jedné a druhé firmy

Moje poznámka: V tomto případě došlo k tomu, že když jedna i druhá firma zvolí strategii, která jí zaručuje dosažení zaručené výplaty (a v tomto smyslu ji H. Čepová označuje za preferovanou, dostanou se obě firmy do stejného bodu. Tak tomu v obecném případě nemusí být.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře