maxim 2:
Dobrý den, pane docente.
Při vší úctě k Janu Husovi Jan Hus nebyl Galilei a o vědu tenkrát skutečně nešlo. Stejně tak nelze za počátky vědy považovat nějaké církevní koncily. Teologie není věda.
To, že se při nějakých disputacích používá logiky, z diskutované problematiky vědu nedělá. To bychom za počátky vědy mohli také označit i příslovečné scholastické disputace o tom, kolik andělů se vejde na špičku jehly.
Logika je záležitost formy, nikoli obsahu. Premisami mohou být i z hlediska korespondenční teorie pravdy úplné nesmysly a stejně tak nesmysly mohou být i z nich logicky správně vyvozené závěry.
Podle mne to nelze interpretovat ani jako střet dogmat a rozumu, protože každá (logická, rozumová) úvaha musí z něčeho vycházet a v případě otázek křesťanského náboženství je to "něco", které je východiskem v řetězcích úvah Bohem zjevená pravda, zapsaná v Bibli - neboli zase jen dogma.
Citace: "Hus vždy a důrazně apeloval na rozum, na kritické myšlení, na nutnost porovnávat obecné tvrzení s empirií."
Jak tedy mohl věřit tomuto:
• V dobách našich předků se jedné panně narodil chlapec, aniž by se na jeho zplození podílel muž.
• Tento muž bez otce v dospělosti vyzval svého mrtvého, již zapáchajícího přítele Lazara, aby vstal z mrtvých, a ten to okamžitě udělal.
• Sám onen muž bez otce oživl poté, co byl tři dny mrtvý a pohřbený.
• O čtyřicet dní později odešel tento muž na vrchol kopce a pak fyzicky zmizel do nebe.
• Budete-li si v duchu sami pro sebe mumlat myšlenky, tento muž bez otce spolu se svým „otcem" (který je i jím samým) vaše myšlenky uslyší a možná se podle nich zachová. Zároveň dokáže naslouchat i komukoli jinému na světě.
• Řeknete-li něco špatného nebo něco dobrého, tentýž muž všechno vidí, i když se nikdo jiný nedívá. Je možné, že budete podle toho potrestáni nebo odměněni, a to i po své smrti.
• Ona panna, matka tohoto muže bez otce, nikdy nezemřela, ale byla „vzata" na nebe.
• Požehná-li kněz (který musí mít varlata) chleba nebo víno, ty se „stanou" tělem a krví onoho muže bez otce.
(Výše uvedené je citováno z knihy Richarda Dawkinse "Boží blud", Academia Praha 2008,str.204).
radimvalencik: Věda se rodila postupně. Galilo tvoří až více než dvě století po Husovi, a to se ještě plně nerozešel s výraznými prvky irracionalismu, podobně jako později Newton.
maxim 2:
Ano, věda se rodila postupně. To ale neznamená, že za vědu můžeme označit cokoli.
Předmětem vědecké práce Galilea a Newtona byla příroda a testem správnosti jejich teorií byla empirická zkušenost - pozorování a experiment.
To je v zásadním protikladu k nějakým disputacím o otázkách fungování církve nebo výkladu Písma, kde konečným arbitrem je zjevená Boží pravda Písma Svatého.
Nějaké vnější společné atributy, které tyto disputace mohou mít společné s vědou, jsou podružné. Z léčitele se také nestane lékař tím, že si obleče bílý plášť.
radimvalencik: Hus byl velmi bystrý pozorovatel tehdejší společenské reality, uměl své závěry empirického pozorování dobře zobecnit, vtělit do svých kázání a ověřovat si jejich platnost formou interpersonální shody empirického pozorování. Dovedl také v kázáních provádět realistické predikce aktuálního vývoje. Vše na tu dobu na mimořádně vysoké úrovni. Jak píšu v komentáři k jednomu z dalších pokrčování:
Zde začíná Husův příbĕh. Příbĕh človĕka hluboce vĕřícího v Boha a současnĕ človĕka, který hledal oporu v rozumu, který rozum bral jako oporu ve svĕtĕ víry, jak dar od Boha, který nás současnĕ činí odpovĕdným za naše skutky. Husovo dílo a Husův osud lze chápat i jako jedno z nejvýznamnĕjších dramat, v nichž se odehrával zápas o emancipaci lidského rozumu
maxim 1: Teologie je ve svém různými podáními nezdeformovaném základu součástí duchovní esoterní vědy. Skutečné křesťanství (nejméně deformované je nyní pravoslaví) předává laikům duchovní esoterní pravdy prostřednictvín vyprávění příběhů, alegorie je tou nejúčinnější formou, jak předávat "pravdy života". Pohádky vyprávěné dětem jsou něco podobného. Ta Dawkinsova kniha je hloupost jako rozbor pohádek z hlediska racionálního rozumu. Křesťanství a pohádky nám něco sdělují na vyšší než racionální úrovni, racionalita jejich příběhu je vedlejší.
Na věc skutečné nefalšované a nedeformované esoterní Teologie se dá dívat také pohledem, že se vysmívá lidskému "racionálnímu" rozumu ...
josef novák: Jak vidím, vy to pořád nechcete (nesmíte?) chápat:
Hodnototvorná většina populace nepotřebuje teorii her, jejíž praktické projevy (ze strany jak jednotlivých vychcánků, tak i promyšlených manipulativních systémů) zažívá na své vlastní kůži až příliš často.
Hodnototvorná většina populace potřebuje, aby nebyla okrádána a utlačována.
A k tomu jí nemůže významněji pomoci sebelepší znalost teorie her, ona totiž ta hodnototvorná většina populace pro samou hodnototvornou práci nemá čas na čachrování (tedy s prominutím: na tvůrčí uplatňování teorie her).
Proto hodnototvorné většině populace k tomu neokrádání a neutlačování může pomoci jedině takové společenské uspořádání, ve kterém bude prostor na čachrování (tedy s prominutím: na tvůrčí uplatňování teorie her) minimalizován, a tím společenským uspořádáním je uspořádání navržené v knize Towards a New Socialism (u nás vyšla pod názvem Kybersocialismus) autorů W.P.Cockshott, A.Cottrell.
Je zřejmé, že k takovému převratnému společenskému uspořádání nelze dojít nenápadnými postupnými kroky (takové postupné kroky nakonec neodvratně skončí tam, odkud vyšly, tj. v kapitalismu, v tom ráji čachrů, čili tvůrčího uplatňování teorie her).
radimvalencik: Snažil jsem se pochopit obsah Vašeho sdělení, ale nepodařilo se mně to.
josef novák: Soudě podle této vaší odpovědi: Vy jste snad vážně katolík a dokonce se přistihuji při pochybnosti, nejste-li náhodou ženského pohlaví.
josef novák: Jinými slovy: Předstírání hlouposti vám moc nejde, protože je nevěrohodné - hloupost mezi vaše slabiny určitě nepatří.
radimvalencik: Já Vám V celém seriálu o Husovi není nic o teorii her. To, co píšete, se k úvodu k tomuto seriálu vůbec nevztahuje.
josef novák: Přečtěte si váš (tento) článek ještě jednou.
Ale i kdyby: Nic nesrozumitelného jsem nenapsal (je to česky).
radimvalencik: česky to je, ale úplně mimo mísu.
obávám se, že vy už vůbec nic nečtete, jen do všeho promítáte váš stereotyp
josef novák: Zjevně jste si svůj (tento) článek po sobě teď znovu nepřečetl, jinak byste zjistil, že můj původní komentář k tomuto vašemu článku mimo mísu vůbec není.
Vaše obavy stran mého čtenářství jsou liché (ale pro vás je jistě pohodlné a příjemné o mně tak smýšlet).
Za svůj stereotyp si vždy volím to nejlepší, k čemu jsem se dostal, a jsem tomu věren přesně do takového okamžiku, kdy se dostanu k něčemu lepšímu.
Což v tomto konkrétním případě zatím nenastalo.
Mimochodem:
Napadlo vás někdy podívat se optikou stereotypu na vaěe pojetí přechodu k novému společenskému uspořádání?
Ujišťuji vás, že mně vaše pojetí stereotypní připadá (a neříkám to naschvál).
josef novák: Vycházím samozřejmě z (nezaručeného) předpokladu, že u tohoto vašeho článku se znění, které vidím já, shoduje se zněním, které vidí ostatní uživatelé (včetně vás).
maxim 1: Esoterní věda, jediná správná z mnoha falešných, se ale také může považovat za "přesah racionální vědy" k poznání pravdy o komplexnosti světa.
Esoterní vědy (vědy vnitřního kruhu) vycházející ze základu (středu kruhu věd) a z poznání všeobecných základních principů, které jsou zjištěny z pozorování Vesmíru a jsou ve všem obsaženy.
Jako příklad ... V esoterní vědě má prostor tři rozměry a čas dva, kvantitu a kvalitu ... Kvalita času se různí v místech prostoru a v plynutí (kvantitě) času ..