maxim 2:
Dobrý den, pane docente.
Při vší úctě k Janu Husovi Jan Hus nebyl Galilei a o vědu tenkrát skutečně nešlo. Stejně tak nelze za počátky vědy považovat nějaké církevní koncily. Teologie není věda.
To, že se při nějakých disputacích používá logiky, z diskutované problematiky vědu nedělá. To bychom za počátky vědy mohli také označit i příslovečné scholastické disputace o tom, kolik andělů se vejde na špičku jehly.
Logika je záležitost formy, nikoli obsahu. Premisami mohou být i z hlediska korespondenční teorie pravdy úplné nesmysly a stejně tak nesmysly mohou být i z nich logicky správně vyvozené závěry.
Podle mne to nelze interpretovat ani jako střet dogmat a rozumu, protože každá (logická, rozumová) úvaha musí z něčeho vycházet a v případě otázek křesťanského náboženství je to "něco", které je východiskem v řetězcích úvah Bohem zjevená pravda, zapsaná v Bibli - neboli zase jen dogma.
Citace: "Hus vždy a důrazně apeloval na rozum, na kritické myšlení, na nutnost porovnávat obecné tvrzení s empirií."
Jak tedy mohl věřit tomuto:
• V dobách našich předků se jedné panně narodil chlapec, aniž by se na jeho zplození podílel muž.
• Tento muž bez otce v dospělosti vyzval svého mrtvého, již zapáchajícího přítele Lazara, aby vstal z mrtvých, a ten to okamžitě udělal.
• Sám onen muž bez otce oživl poté, co byl tři dny mrtvý a pohřbený.
• O čtyřicet dní později odešel tento muž na vrchol kopce a pak fyzicky zmizel do nebe.
• Budete-li si v duchu sami pro sebe mumlat myšlenky, tento muž bez otce spolu se svým „otcem" (který je i jím samým) vaše myšlenky uslyší a možná se podle nich zachová. Zároveň dokáže naslouchat i komukoli jinému na světě.
• Řeknete-li něco špatného nebo něco dobrého, tentýž muž všechno vidí, i když se nikdo jiný nedívá. Je možné, že budete podle toho potrestáni nebo odměněni, a to i po své smrti.
• Ona panna, matka tohoto muže bez otce, nikdy nezemřela, ale byla „vzata" na nebe.
• Požehná-li kněz (který musí mít varlata) chleba nebo víno, ty se „stanou" tělem a krví onoho muže bez otce.
(Výše uvedené je citováno z knihy Richarda Dawkinse "Boží blud", Academia Praha 2008,str.204).