COVI-kávička 1.9. ČR +0,287 USA +156,0 Co dál?

1. září 2021 | 08.07 |
blog › 
COVI-kávička 1.9. ČR +0,287 USA +156,0 Co dál?

Česká republika:   +0,287 tisíc nových případů. O šestinu víc než minulý týden. To je dost.

USA +156,0 tisíc nových případů. 4x víc než druhá Indie.

Evropský souboj (s budoucností Evropy bezprostředně souvisí):

Rusko : Francie

17,8  : 19,4

Británie+32,2tisíc nových případů.

Vietnam+12,6tisíc nových případů.

MsoNormalTable {mso-style-name:"Normální tabulka"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

USA a Británie podobný vývoj nových případů, velmi odlišné jsou však další parametry:

                        Nově zemřelí             Počet aktivních případů   Kriticky vážné případy

USA               +1,232                        8,435,577                                25,686

Británie          +50                               1,190,730                                  988

Pokud srovnáváme jednotlivé země mezi sebou, je nutné uvažovat různou metodiku a další faktory, které výsledek ovlivňují (např. počet testů). K tomu se postupně dostanu. Důležité je však právě průběžně sledování, protože z časových řad lze vyčíst hodně i při odlišných metodikách.

Informace čerpám zejména z: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jak to vidím

Aktuálně: Nová mutace vstupuje do hry (Z The Jerusalem Post)

V Jižní Africe a řadě dalších zemí byla detekována nová varianta koronaviru C.1.2 s obavou, že by mohlo jít o infekčnější a vyhýbající se vakcínám, podle nové předtiskové studie jihoafrického Národního institutu pro přenosné nemoci a Platforma pro inovace a sekvenování výzkumu KwaZulu-Natal. Studie čeká na vzájemné hodnocení.

Vědci poprvé detekovali C.1.2 v květnu 2021 a zjistili, že pochází z C.1, což vědci zjistili překvapivě, protože C.1 byl naposledy detekován v lednu. Nová varianta "podstatně zmutovala" ve srovnání s C.1 a je více vzdálená od původního viru detekovaného ve Wu -chanu než jakákoli jiná doposud celosvětově detekovaná Varianta zájmu (VOC) nebo Variant of Interest (VOI).

Zatímco byl C.1.2 poprvé detekován v Jižní Africe, byl od té doby nalezen v Anglii, Číně, Demokratické republice Kongo, Mauriciu, Novém Zélandu, Portugalsku a Švýcarsku.

Vědci se domnívají, že počet dostupných sekvencí C.1.2 může být podreprezentací šíření a frekvence varianty v Jižní Africe a po celém světě. Studie zjistila konzistentní nárůst počtu genomů C.1.2 v Jižní Africe na měsíční bázi, stoupající z 0,2 % genomů sekvenovaných v květnu na 1,6 % v červnu a poté na 2 % v červenci, podobně jako nárůst pozorovaný u varianty beta a delta.

Studie také zjistila, že linie C.1.2 má míru mutací asi 41,8 mutací za rok, což je téměř dvakrát rychleji než současná globální míra mutací ostatních variant. Vědci uvedli, že toto krátké období zvýšené evoluce bylo pozorováno také u variant Alpha, Beta a Gamma, což naznačuje, že jediná událost, po níž následoval nárůst případů, vedla k rychlejšímu výskytu mutací.

Více než polovina sekvencí C.1.2 má 14 mutací, ale v některých sekvencích byly zaznamenány další mutace, což podle studie naznačuje, že evoluce v linii pokračuje.

Více než polovina (asi 52 %) mutací v oblasti špiček sekvencí C.1.2 byla dříve pozorována u jiných VOC a VOI. Mutace N440K a Y449H, které byly spojeny s únikem z určitých protilátek, byly také zaznamenány v sekvencích C.1.2. Vědci zdůraznili, že kombinace těchto mutací, stejně jako změny v jiných částech viru, pravděpodobně pomohou viru vyhnout se protilátkám a imunitním reakcím, a to i u pacientů, kteří již byli infikováni variantami Alpha nebo Beta.

Vědci dodali, že je zapotřebí další práce, abychom pochopili přesný dopad těchto mutací a zjistili, zda variantě dávají konkurenční výhodu oproti variantě Delta.

Studie vychází z toho, že lékař v Turecku hlásil náznaky, že v zemi byla detekována nová varianta koronaviru, přičemž testy detekovaly mutace, které nebyly nalezeny v současných variantách pojmenovaných Světovou zdravotnickou organizací (WHO).

Dr. Lütfi Çamlı řekl tureckým médiím, že zatímco testy byly prováděny za účelem zjištění přítomnosti variant v celém Turecku, lékaři našli novou variantu bez spojení s ostatními variantami a dosáhli míry asi 50 %-60 % případů v severní provincii z Rize. Çamlı však zdůraznil, že stále není jasné, zda skutečně našli novou variantu, nebo zda to byl jen výsledek falešné negativity v testech PCR.

Lékař dále zdůraznil, že je normální, že se při epidemii objeví nové mutace a že mutace nedávno nalezené v Turecku nemusí mít žádný vážný vliv na fungování viru. Çamlı vyzval k dalšímu výzkumu a k zveřejnění výsledků genomických testů vzorků provedených v Ankaře.

Od minulé středy identifikovala WHO čtyři VOC a čtyři VOI. K minulému čtvrtku identifikovalo Evropské centrum pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) pět, respektive šest. Pro další monitorování byla určena řada dalších variant.

Viz: https://www.jpost.com/health-science/new-covid-variant-detected-in-south-africa-most-mutated-variant-so-far-678011

K tomu:

Podle mě jde spíše o oscilující mutace, tj. mutace, které se navracejí k původnímu stavu. Některé z nich se však podílejí na vyvolávání portfoliové nákazy.

Konec COVI-epidemie v nedohlednu, ale co dál?

V době, kdy se "vytsunamila" iracionalita a dochází k oslabení funkčnosti institucí (i pokud jde o základní funkce), se náprava bez poctivé vědy a dobré teorie neobejde. K tomu jsme měli 29.1. workshop:Ekonomie a ekonomika doby postkovidové(pohled za horizont událostí)

Viz: https://radimvalencik.pise.cz/8703-worskhop-ekonomie-a-ekonomika-doby-postkovidove.html

Postupně uveřejňuji materiály, které se k tématu vztahují:

Svěží myšlenky o obnově kvalitního českého školství/3

Před pár dny mně kamarád dal knížečku k problematice školství s názvem Znalostní školství jako předpoklad rozvoje české společnostia následně mailem poslal v elektronické podobě. Překvapilo mě, kolik svěžích myšlenek v ní bylo. Intelektuálním rozsahem mě zaujal i P. Piťha, který byl ministrem školství už hodně dávno. Pár myšlenek jsem vybral jako ochutnávku. Neřídil jsem se reprezentativností, dal jsem přednost tomu, co mě pozitivně inspirovalo. Doporučuji přečíst a promyslet celé.

Aleš Dvořák:

ZNALOSTNĺ ŠKOLSTVĺ VČERA, DNES A ZĺTRA(2)

A čím bylo u nás dosaženo takového velkolepého úspěchu? Odpověď je velmi prostá: kombinací efektivního školského systému, který byl říšskou i zemskou politickou prioritou, a vlasteneckého zápalu valné většiny českých učitelů, kteří byli jeho duší. Ani jedno ani druhé se v posledních třech dekádách pohříchu nepodařilo shora prosadit, respektive zdola oživit, i když je třeba uznat, že zejména v první půlce devadesátých let zde takové pokusy byly. (S. 8.)

K tomu:

Dobrý postřeh. Nikdy jsem si nepovšimnul tohoto momentu dějin: Priorita říšské i zemské reprezentace. Říšská chtěla prostřednictvím vzdělání řídi integrovat, zemská v ní viděla zdroj síly pro emancipaci. A obojí se u nás potkalo. Co se teď "rozešloů?, resp. jaké silné vlivy působí synergicky na potlačení kvality vzdělání a jejích funkcí? Není to náhodou určitá obdoba protektorátního uzavírání vysokých škol? A proč selhala naše česká národní protireakce.

Z toho ovšem vyplývá otázka: Jak v současných podmínkách dosáhnout zásadního obratu?

K nejskvělejším výkonům českého školství patří také probuzení a povznesení slovenského národa k plnohodnotné existenci ve dvacátých letech minulého století. Když vznikla Československá republika, brali jsme to my Češi jako logickou tečku za veleúspěšným obrozením, avšak pro Slováky byla víc než co jiného záchranným lanem v hodině dvanácté, neboť nebyli daleko od úplné maďarizace a zániku. Rozsahem vystěhovalectví do Ameriky byli v relativním vyjádření druzí mezi všemi evropskými národy (hned po Irech), neměli žádné střední školy a z celkového počtu 3641 ľudových (obecných) škol bylo pouze 140 slovenských (3,84 %) a 186 smíšených (5,18 %). (S. 9)

K tomu:

Velmi dobré připomenutí významu vzdělání pro přežtí národa.

Základní otázkou vznášející se nad vysokým školstvím dneška je, zda má jít hlavně o široce přístupnou společenskou a ideologickou přípravku dorostu vyšších a středních společenských vrstev, nebo o vědecky a profesionálně nejnáročnější stupeň vzdělávání určený úzké skupině populačního ročníku vytříděné předchozími stupni vzdělávání a prokázanými schopnostmi samostatně studovat a abstraktně myslet. První varianta se proti druhé úspěšně prosazuje v západní Evropě a USA od šedesátých let, u nás tuto cestu slepě následujeme s třicetiletým zpožděním. (S. 14)

K tomu:

Hlavně selhává role vysokého školství při vytváření rovných příležitostí pro společenský vzestup. Zde selhala pravice i levice, které si ze své parkety vzaly to horší:

- Pravice se obává kvalitního vysokého školstvé, protože by mohlo bourat privilegia založená na majetku.

- Levice se kvalitního vysokého školstvé, protože by ji mohlo připravit o klientelu závislých na vnější pomoci.

Tak, jako se kdysi v pozitivním synergickém efektu potkalo říšské a zemské, tak se nyní v synergickém efektu potkalo retardované pravicové a levicové.

Řešením je obtížný návrat k tradičnímu pojetí terciálního vzdělávání jako nejnáročnějšího stupně školní výuky pro úzkou skupinu duševně nejvýkonnějších mladých lidí s patřičnou úrovní morálně volních vlastností. Což se nemůže obejít bez značné dávky politické vůle a odvahy. (S. 13)

K tomu:

Ale jak tento "návrat" uskutečnit? Neznám jinou cestu než cestu komplexních reforem zásadním způsobem zvyšujících motivační sílu a tím i efektivnost systémů sociálního investování a sociálního pojištění (zejména financování vzdělání, péče zdraví, starobních penzí). Tady máme připravenou odpověď, jak. V případy vysokoškolského vzdělání přejít na systém, kdy jsou vysoké školy (jejich oborově odlišné organizační jednotky, tj. fakulty) financovány v přímé závislosti na dlouhodobém uplatnění jejich produkce (absolventů) na profesních trzích.

(Pokračování)

Podrobněji lze vývoj v ČR sledovat zde:

https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19?fbclid=IwAR3kdxZhYD7krsZ_K-xrmwNkGlQMO5rsIjQe_0jAWZT___jH_9pV_KzA38c

Děkuji všem, kteří mi zasláním materiálů a doporučeními pomáhají. Rád uvedu jména, pokud dají souhlas.

(Pokračování)


 

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší