COVI-kávička 31.8. ČR +0,241 UK +33,1 Co dál?

31. srpen 2021 | 07.52 |
blog › 
COVI-kávička 31.8. ČR +0,241 UK +33,1 Co dál?

Česká republika:   +0,241 tisíc nových případů. O trochu víc než minulý týden.

Evropský souboj (s budoucností Evropy bezprostředně souvisí):

Rusko : Francie

19,3  : 13,6

Stále víc než dost: Británie +33,1 tisíc nových případů, Japonsko +23,4 tisíc nových případů, Izrael +6,8 tisíc nových případů. Vše země s vysokou mírou pročkovanosti.

Německo:+6,6tisíc nových případů o kousek za nimi a stále se mu nedaří vymanit se z hrozby většího nárůstu.

Indonésie i Brazílie poměrně velké poklesy nově nakažených.

Pokud srovnáváme jednotlivé země mezi sebou, je nutné uvažovat různou metodiku a další faktory, které výsledek ovlivňují (např. počet testů). K tomu se postupně dostanu. Důležité je však právě průběžně sledování, protože z časových řad lze vyčíst hodně i při odlišných metodikách.

Informace čerpám zejména z: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jak to vidím

Moralita a racionalita popíračů:

Neurážíme, ale vy očkovaní jste ovce!

Nestrašíme, ale do dvou let zemřete!

Máme právo na názor, ale vaše argumenty nevnímáme!

Původce SARS-CoV-2: Laboratoř, nebo příroda?

Na tuto otázku měly odpovědět tajné služby USA ve zprávě, jejíž výsledky byly zveřejněny v pátek. Neshodly se. Proč? Protože tato otázka je matoucí. Odvádí pozornost mimo podstatu problému. Vše je totiž jinak.

Nejdříve však ke zprávě, o které jako první informovala agentura Reuters:

Ze souhrnu k dosavadním zjištěním amerických tajných služeb vyplývá, že ani zpravodajská komunita nedokázala uzavřít ostrou debatu uvnitř administrativy prezidenta Joea Bidena o tom, zda za rozšířením koronaviru mohl být únik z čínské laboratoře. - Zpráva, kterou vydal úřad ředitelky tajných služeb v reakci na žádost Bidena o vyšetření, uvádí, že nelze podat uspokojivou odpověď na otázku, kde má přesně počátek virus, který na celém světě zabil na 4,6 milionu lidí. - "Rozhodující informace o původu této pandemie existují v Čínské lidové republice, ale vládní činitelé v Číně se od počátku snažili zamezit mezinárodním vyšetřovatelům a členům světové komunity veřejného zdraví v přístupu k nim,” řekl Biden ve svém prohlášení po zveřejnění souhrnné zprávy. - Organizace uvnitř americké zpravodajské komunity se neshodnou v názoru na původ nového koronaviru. Někteří se domnívají, že vzešel z přirozeného kontaktu se zvířetem infikovaným tímto virem nebo jeho blízkým předchůdcem, vyplývá ze souhrnu. Ale měli jen "nízkou důvěru" v takový závěr, dodává zpráva. Jiné skupiny nebyly schopné dospět k žádnému pevnému názoru ohledně původu viru. - Jedna část komunity si ale vypěstovala "mírnou důvěru” v teorii, že první člověk se s covidem nakazil pravděpodobně v důsledku "incidentu spojeného s laboratoří", pravděpodobně při experimentování, zacházení se zvířaty nebo odběru vzorků virologickým ústavem ve Wu-chanu. - Zpráva dospěla k závěru, že analytikové nebudou schopni poskytnout "definitivnější vysvětlení" bez nových informací z Číny, jako jsou klinické vzorky a epidemiologická data o prvních případech. - Čína se v minulosti vysmála teorii, že covid-19 unikl z virologické laboratoře ve Wu-chanu a sama vypouštěla odvážné teorie o původu viru, včetně té, že koronavirus v roce 2019 unikl z vojenské laboratoře na základně Fort Detrick.

Viz: https://www.novinky.cz/koronavirus/clanek/unikl-virus-z-laboratore-tajne-sluzby-odpovedely-bidenovi-40370394

Nyní k tomu,"jak jinak" to je. Tento virus vyrobila příroda, epidemii z něj vyrobili v laboratoři. Jak to tedy bylo? Uveřejním svůj pohled, takže to, co píšu, berte, prosím, s rezervou. Všechna tvrzení se ovšem pokusím podložit argumenty:

1. Základní tvrzení: Tento virus je s námi už hodně dlouho, s člověkem patrně téměř od vzniku prvních hominidů, s jinými živočichy může žít ještě mnohem delší dobu. Za tuto dlouhou dobu:

- Dospěly mechanismy jeho replikace blízko jeho evolučně stabilní strategii.

- To mimo jiné znamená, že se za normálních podmínek chová k hostiteli velmi šetrně a (rovněž za normálních podmínek) jeví výraznou tendencí ke zklidnění.

2. Proto je za normálních podmínek nepozorovatelný, pokud jde vnější projevy nákazy. Imunitní systém na něj nereaguje.

3. Aby uchoval svoji evolučně stabilní strategii, musely se vyvinout i mechanismy, kterými byl schopen potlačit (patrně i ve spolupráci s imunitním systémem hostitele) vznik mutací, které by se k hostiteli nechovaly šetrně. K tomu má jedinou možnost – přejít dočasně do stavu zrychlené replikace, která se následně přirozeně utlumí. (Patrně existují nějaké mikromutace, resp. oscilující mutace, které takovou změnu chování umožňují, ale tady nejsem odborník.) Tendeci ke zklidnění epidemie (zpomalení zrychlené replikace), která je mnohořádově vyšší než by odpovídalo přirozenému výběru, běžně pozorujeme a při laboratorních pokusech byla zjevná i u blízkých příbuzných tohoto koronaviru.

4. V laboratořích, jak americké, tak čínské, mohly být některé zajímavé vlastnosti tohoto viru odhaleny. Patrně se zkoumal i mezidruhový přenos. Náhodou, nebo záměrně i na člověka. Velké riziko nebylo. I přenesený virus se choval šetrně. Za normálních podmínek, na které je mechanismus zrychlení replikace i následného útlumu po statisíce, snad i milióny let kalibrován, hostitele chrání. A je dost případů v dějinách vědy, kdy výzkumník dělal pokusy sám na sobě.

5. Tak se mohla zjistit i další zajímavá vlastnost tohoto viru. Intenzita projevu nákazy je dána nejen množstvím dávky, ale i jejím složením, resp. "poskládáním" z různých oblastí původu nákazy. Mimo jiné – právě u netopýrů, kteří se sestěhovávají z větších vzdáleností, může epidemie nabýt viditelných rozměrů. Ale i tak tendence k útlumu převáží.

6. A tak podobně jako v Los Alamos, kde se při vývoji atomové pumy experimentovalo s podkritickým množstvím štěpného materiálu a hledalo se množství kritické (také přitom došlo k závažné nehodě) i v tomto případě se obohacovalo "portfolio nákazy" a hledalo se kritické množtví. A pak se to stalo. Přitom tak, že nebyl žádný "pacient nula".

Co se stalo? O tom v dalším pokračování.

(Pokračování)

Konec COVI-epidemie v nedohlednu, ale co dál?

V době, kdy se "vytsunamila" iracionalita a dochází k oslabení funkčnosti institucí (i pokud jde o základní funkce), se náprava bez poctivé vědy a dobré teorie neobejde. K tomu jsme měli 29.1. workshop:Ekonomie a ekonomika doby postkovidové(pohled za horizont událostí)

Viz: https://radimvalencik.pise.cz/8703-worskhop-ekonomie-a-ekonomika-doby-postkovidove.html

Postupně uveřejňuji materiály, které se k tématu vztahují:

Svěží myšlenky o obnově kvalitního českého školství/2

Před pár dny mně kamarád dal knížečku k problematice školství s názvem Znalostní školství jako předpoklad rozvoje české společnostia následně mailem poslal v elektronické podobě. Překvapilo mě, kolik svěžích myšlenek v ní bylo. Intelektuálním rozsahem mě zaujal i P. Piťha, který byl ministrem školství už hodně dávno. Pár myšlenek jsem vybral jako ochutnávku. Neřídil jsem se reprezentativností, dal jsem přednost tomu, co mě pozitivně inspirovalo. Doporučuji přečíst a promyslet celé.

Aleš Dvořák:

ZNALOSTNĺ ŠKOLSTVĺ VČERA, DNES A ZĺTRA

Tvrdý požadavek problém pochopit, vyložit a svůj výklad podepřít důkazy či výpočtem stále více nahrazuje měkký požadavek vnímat jej a své vnímání pak nějakým způsobem sdílet. Stále méně se trvá na přesné vědecké terminologii a připouští se jazyk bulvárních médií s omáčkou osobních emocí. Kružnice se už jen málokdy sestrojuje, nýbrž zcela běžně "dělá" či "kreslí", zlomek místo čitatele a jmenovatele tvoří "číslo nahoře" a "číslo dole" a čím dál tím méně žáků tuší, že mezi počasím a podnebím je zásadní rozdíl, a tak bezelstně směšují projevy výkyvů počasí s prognózami teoretických modelů klimatických změn. (S. 6)

K tomu:

Ano. Tragédie rozpadu vzdělanosti začíná opuštěním přesné práce s pojmy.

Pokud má společnost jako celek sklon dopouštět, omlouvat a krýt dlouhodobý pokles skutečné vzdělanosti, má být školství brzdou tohoto trendu (s četnými "ostrůvky pozitivní deviace"), nebo naopak jeho urychlovačem? A pokud chce být jeho urychlovačem, jak plyne z výše citované Strategie 2030+, zbývá nám nějaká možnost uchovat alespoň jádro dobrých tradic našeho výchovně-vzdělávacího systému? (S. 7)

K tomu:

Uchování racionality je otázka přežití. Snaha vytlačit racionalitu ze vzdělání a tím likvidovat vzdělanost je totožná s pokusem o likvidaci národa.

Osvojení informace předpokládá a zároveň dále rozvíjí tři základní dovednosti: verifikaci, evaluaci a kontextualizaci, tedy: určení pravdivostní hodnoty, určení ceny informace ve vztahu k řešenému problému a zařazení informace do patřičných souvislostí. Tím se dostáváme k dalšímu sofismatu výše uvedené citace: představa, že redukce znalostí umožní hlubší porozumění problémům v širších souvislostech je podobně mylná, jako představa, že odebíráním domněle přebytečných skob z výbavy umožníme horolezci snazší a rychlejší výstup na skalní stěnu. Vychází z dlouhodobé mantry odpůrců výkonnostně zaměřeného školství, jež degraduje znalosti na mechanicky zapamatované informace stojící v konkurenčním vztahu s praktickými dovednostmi. Což navozuje přímočaré řešení – potlačením objemu znalostí posílíme praktické dovednosti. (S. 7)

K tomu:

Velmi přesné a dobrá analogie.

Znalosti a dovednosti totiž tvoří dvě strany jedné a téže mince. Bez odpovídajících teoretických pouček nelze v matematice vyřešit žádný problém, tedy rozvinout matematické dovednosti, a naopak, bez mnoha vypočítaných příkladů se žádná poučka nestává poznatkem, natož pak znalostí. Názvy zeměpisných útvarů jsou nejprve informací, jejich opakovaným nalézáním na mapě, ideálně navíc ještě cestováním podle ní, tedy uplatňováním praktických dovedností, se teprve stávají zeměpisnou znalostí. Uvažujeme-li o vztahu znalostí a dovedností takto, dojdeme snadno k závěru, že samotná otázka, zda znalostí nežádáme příliš mnoho, nebo už naopak málo, je zavádějící a nadbytečná. Správná otázka zní, jaké problémy máme v daném předmětu řešit, a do jaké hloubky v každém z nich jít. (S. 7)

K tomu:

Opět velmi přesně a názorně vystiženo, o co ve vzdělání jde.

(Pokračování)

Podrobněji lze vývoj v ČR sledovat zde:

https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19?fbclid=IwAR3kdxZhYD7krsZ_K-xrmwNkGlQMO5rsIjQe_0jAWZT___jH_9pV_KzA38c

Děkuji všem, kteří mi zasláním materiálů a doporučeními pomáhají. Rád uvedu jména, pokud dají souhlas.

(Pokračování)


 

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (4x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář