Česká republika: +6775 nových případů. O půldruhého tsíce víc než minulá týden. Nepříjemné.
USA +69617 nových případů.
A ještě se podívej na evropský souboj (s budoucností Evropy bezprostředně souvisí):
Rusko : Francie |
12953 : 22371 |
Francie zase "poráží" Rusko v počtu nových případů. Celkově má ovšem Rusko stále ještě o kousek větší klouzavé přírůstky než Francie, i když se ruské přírůstky pomalounku snižují.
Británie mírně přes 10 tisíc. Itálie k 15 tisícům.
Polsko 8,5 tise, otevření se nezdařilo a podle očekávání začíná zase uzavírat.
Pokud srovnáváme jednotlivé země mezi sebou, je nutné uvažovat různou metodiku a další faktory, které výsledek ovlivňují (např. počet testů). K tomu se postupně dostanu. Důležité je však právě průběžně sledování, protože z časových řad lze vyčíst hodně i při odlišných metodikách.
Informace čerpám zejména z: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Jak to vidím
Aktuálně Ondřej Šteffl na FB:
Opakovaně čtu, že na britskou mutaci více umírají mladší lidé. Ale neviděl jsem k tomu žádná data. Není to jen prostě tím, že umírá víc lidí, ale podíl mladších ročníků je stále stejný?
K tomu ode mě: Ano. Toto je zásadní otázka. Nejvýznamnější jsou data z Karlovarské nemocnice, ale doufám, že se jedná jen o malý výkyv. Pokud se probouralo "tabu" viru na mladé, bylo by to strašně nebezpečné. Ale podle mě virus svou dlouhou evolucí vytvořil dostatečně silné bloky proti přesahu do jiných věkových kohort. Připravuji na toto téma analýzu.
Do Němec, nebo na krchov? Na Letňany se zapomnělo, proč?
Tomu fakt nerozumím. Prý budeme vozit pacienty do Německa (a bude to hodně stát), nebo je vytřídíme a umožníme přežit jen některým.
Nebylo by lepší "resuscitovat" polní nemocnici v Letňanech s dostatečným počtem lůžek, když už se za ni tolik zaplatilo?
Nebo to bylo myšleno jen na kšeft, ale ne na reálnou potřebnost, a proto, když se neodvratně začal blížit průšvih, byla zlikvidována?
Připomínám:
"Pražská Fakultní nemocnice Bulovka vyčíslila náklady na nevyužitou polní nemocnici v Letňanech, kterou vláda otevřela v říjnu, na téměř 100 milionů korun. Vedle nájmu prostor se do ceny promítly i energie a další služby. Premiér Babiš v neděli uvedl, že stát za pronájem zaplatil asi 51 milionů. Lůžka a ventilátory poputují do státních nemocnic.
Podle mluvčí nemocnice Simony Krautové byla částka 51 milionů korun, kterou uváděl premiér, bez DPH. Kromě nájmu je také podle ní třeba započítat energie a náklady na technické vybavení, rozvody kyslíku, nákupy zdravotnické techniky a materiálu, opravy nebo vytápění. Nemocnice tak mluví o nákladech, které šplhají ke 100 milionům korun.
Podle mluvčí Bulovky navíc částka nezahrnuje ani náklady armády a Správy státních hmotných rezerv."
A teď?
"Karlovarský kraj je připraven oficiálně požádat stát o možnost přepravy pacientů s covidem-19 do nemocnic v Německu, pokud budou mít volnou kapacitu a v České republice začnou docházet volná lůžka pro covidové pacienty. Řekl to hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek (za STAN).
"Ještě čekáme na informaci z Německa ohledně možné kapacity. Ale ano, jakmile to bude potřeba na základě obsazenosti nemocnic, požádáme. Jsem s premiérem v přímé komunikaci," prohlásil Kulhánek.
Karlovarský hejtman se ve středu vymezil proti způsobu, jakým premiér Andrej Babiš (ANO) informoval o stavu v nemocnicích v Karlovarském kraji a o možnosti převozu pacientů do nemocnic v Německu.
Babiš řekl ve středu ráno novinářům před svým odletem do Krakova, že o aktivaci převozu pacientů s covidem-19 do Německa má žádat krajská koordinátorka intenzivní péče. Kulhánek zdůraznil, že o umožnění převozu nemocných by měl premiér jednat se zástupci kraje.
Karlovarský kraj, ale i starostové a signatáři petic zejména z Chebska žádali vládu o otevření hranic do Německa pro sanitky od počátku roku. Situace v chebské nemocnici je týdny kritická a do vážných problémů se dostávají i další nemocnice v Karlovarském kraji. Pacientů s covidem přichází více, než o kolik jsou nemocnice schopny se postarat. Na denním pořádku jsou převozy do jiných zařízení v kraji u pacientů s méně vážným průběhem nemoci a transporty do nemocnic po celé republice u těch ve vážném stavu.
Na hraně možností je nemocnice v Chebu i v Sokolově. Sokolov už dvakrát musel odmítnout nové pacienty s covidem-19, protože pro ně nebylo místo. Podobně je na tom nemocnice v Chebu. Tam se ve středu situace mírně zlepšila, ale podle mluvčího Karlovarské krajské nemocnice Vladislava Podrackého jde o běžný výkyv, nikoli o zásadní signál. Z nemocnice museli zdravotníci v úterý převézt sedm pacientů mimo region a další tři přešli do následné péče. Noví pacienti byli proti tomu jen dva."
"Slova ministra zdravotnictví Jana Blatného o prioritizaci pacientů a nedostatku vzácných zdrojů nejsou ničím jiným než zaobalenou skutečností, že pro někoho péče v nemocnici bude a na jiného už nevyjde a zemře. Na stránkách Ministerstva zdravotnictví se objevil odkaz na odborný návod, jak mají nemocnice v této věci postupovat. Česká společnost anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny v něm zdůrazňuje, že rozhodování o přidělení vzácných zdrojů, jimiž jsou míněni kvalifikovaní zdravotničtí pracovníci, lůžka, přístrojové vybavení, zdravotnické prostředky či léčiva, musí být férové a nediskriminující."
Konec COVI-epidemie v nedohlednu, ale co dál?
V době, kdy se "vytsunamila" iracionalita a dochází k oslabení funkčnosti institucí (i pokud jde o základní funkce), se náprava bez poctivé vědy a dobré teorie neobejde. K tomu jsme měli 29.1. workshop:
Ekonomie a ekonomika doby postkovidové
(pohled za horizont událostí)
Viz: https://radimvalencik.pise.cz/8703-worskhop-ekonomie-a-ekonomika-doby-postkovidove.html
Postupně uveřejňuji materiály, které se k tomu vztahují:
Kam jdeme? Nutnost filozofického pohledu. Srovnání s racionalizovaným islámem/4
Článek Hamidreza Ajatolláhy, který je zjevnou propagací racionalizovaného islámu včetně jeho teologického základu, jsem si ke konkretizaci představy o cestě vpřed (tedy z hlediska tohoto seriálu o době postkovidové), vybral záměrně. Občas je potřeba podívat se na sebe (tj. na vlastní pozici, kterou je v mém případě tolerantní kritický racionalismus vyúsťující v pojetí dějin jako přírodně historického procesu) očima někoho jiného, který je ovšem také dostatečně vzdělán a snaží se podpořit svá tvrzení racionální úvahou. Článek H. Ajatolláhy je jedním z nejlepších racionálních (byť i dost účelově propagandistických) výtvorů z islámského světa. Celý článek najdete zde:
Od svého textu jej odlišuji fialovou barvou a doplňuji svými komentáři.
Západní humanismus, který tři sta let dominoval světu, je v úpadku - 4. část
(Lidská přirozenost není jen jedna)
Hamidreza Ajatolláhy
Někteří současní vědci pak při zkoumání liberální demokracie dospívají k závěru, že důsledky liberálních demokracií mohou být v budoucnu horší než marxismus. Americký militarismus v uplynulých letech učinil z liberální demokracie nepřítele lidstva. Západní liberální demokracie podporují Izrael a jeho obrovské zločiny a imperialistický militarismus a jaderné zbrojení USA.
Humanistické úspěchy západního moderního politického myšlení ve skutečnosti způsobily největší katastrofy v lidské historii, především první a druhou světovou válku. Moderní západní lidé sice odmítají politické systémy, jako je fašismus, rasismus a nacismus, ale nemohou opomíjet jejich sekulární humanistický základ. Sekulární stát zřejmě přinesl tragédie, které jsou důsledkem sekularize, proto není racionální se na ni automaticky spoléhat.
Tyto jevy tvořily první stadium úpadku humanismu. Pojetí světa bylo až do poloviny 20. století pouze humanistické a vycházelo z marxismu, liberalismu nebo z jiných modelů k vládnutí světu. A v dominantním diskurzu o lidské společenské činnosti značně opomíjený význam náboženství nevěnoval žádnou pozornost teocentrismu. Až íránský šíitský duchovní vůdce Chomejní (1902–1989) přinesl náboženství do centra společenského diskurzu.
Humanismus, jenž měl pouze vnitřní problémy, ale zvenku jej nic neohrožovalo, začal čelit nové silné výzvě teocentrismu, jež se lišila od té ve středověku. V lidském životě se stále více objevovala Boží přítomnost. Velká íránská revoluce v čele s Chomejním změnila humanismus dominující více než tři sta let. Tento obrovský šok hrál v jeho úpadku hlavní roli. Mnoho náboženských hnutí sice přímo nenásledovalo Chomejního, ale podobně odmítala sekulární humanismus a zdůrazňovala svá učení ve většině lidského života.
K tomu ode mne:
A šídlo je z pytle venku. Z celého složitého filozofického rozjímání to skončilo obyčejnou agitkou ve prospěch likvidace sekulárního státu a nastolení islámského teokratického chomejnismu. Uvidíme, jak nám jej H. Ajatolláhy vylíčí. Zatím jen pro základní orientaci:
Podle nové ústavy byla ĺránská islámská republika teokratickým státem, ale ve skutečnosti měla všechny znaky Chomejního osobní diktatury, prosazované náboženskou kontrolou všech státních funkcí a podřízením všech politických stran ideovému dozoru náboženské rady. V důsledku války s Irákem (od září 1980 do srpna 1988) se teokratický způsob vlády spojil s podporou perského nacionalismu - tím si Chomejní sice upevnil pozice v zemi, ale na druhé straně znemožnil sjednocení radikálního muslimského hnutí a jeho prosazení v rámci arabských zemí.
I po Chomejního smrti zůstal systém nadvlády ajatolláhů v ĺránu zachován a jejich způsob odmítání euroatlantické kultury (upevňován démonizací Spojených států amerických) se stal příkladem pro další náboženská muslimská hnutí, např. pro Tálibán. Dlužno podotknout, že relativně neexpanzivní ĺrán má pro averzi vůči euroatlantickému světu důvody, související např. s podporou západních mocností poskytovanou saddámovskému Iráku v jeho invazi do ĺránu v roce 1980, jež si vyžádala cca 1 milion životů. 3. července, v závěru osmiletého konfliktu, sestřelil americký raketový křižník USS Vincennes íránský Airbus s 290 civilisty na palubě na jeho běžném linkovém letu. ĺránci to berou jako varování, kterého se jim od USA tehdy dostalo, aby se podřídili rezoluci 598 zakazující jejich jednotkám odvetu vůči Iráku, protože na udržení jeho tehdejší politické, územní a ekonomické konfigurace měl Západ zájem, neboť ji sám z části utvářel.
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/R%C3%BAholl%C3%A1h_Chomejn%C3%AD
Je to jen povrchní charakteristika. Chomejnismus je pragmatické učení (nehledejme za ním žádný filozofický systém, to i H. Ajatolláhy dobře ví), eklekticky a z hlediska doby konjunkturálně propojuje různé přístupy (třeba i vzývání zelené Gréty, když se to bude hodit, tak třeba i gendru...). Jako celek slouží společnosti, jejíž ekonomika je založena na diktátu redistribuční moci. Takže nic nového pod sluncem. Jen z bláta do louže. Využít "natrávené" (rozkládající se) evropské kultury (původně založené na kritické racionalitě a vědě s touto kritickou racionalitou spojené) k pokračování v tendenci vedoucí do slepé uličky.
Ale třeba nám H. Ajatolláhy ukáže, že to tak není, vylíčí chomejsnismus v lepším světle. Tak si počkejme na závěr.
(Pokračování)
Co se děje ve světě:
Zde je nejlepší zdroj s nejčerstvějšími informacemi:
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Další významné zdroje o dění ve světě:
https://www.ft.com/content/a26fbf7e-48f8-11ea-aeb3-955839e06441
https://ourworldindata.org/coronavirus
Podrobněji lze vývoj v ČR sledovat zde:
Na závěr: Děkuji všem, kteří mi zasláním materiálů a doporučeními pomáhají. Rád uvedu jména, pokud dají souhlas.
(Pokračování)
RE: COVI-kávička 21.2. ČR +6775 USA +69617. Co dál? | ludvík | 21. 02. 2021 - 16:53 |