Zkušenosti z on-line zkoušení makroekonomie

2. květen 2020 | 02.00 |
blog › 
Zkušenosti z on-line zkoušení makroekonomie

V důsledku mimořádných událostí byla naše univerzita nucena přejít od vyhlášení nouzového stavu k on-line výuce prostřednictvím internetu a následně i k on-line zkoušení, které zčásti nahrazuje přímou formu. Ta je současnými opatřeními velmi omezena a je nutné respektovat i rizika, která přináší. Při on-line zkoušení jde o to, aby student prokázal pochopení látky a spojení teoretických znalostí se schopností analyzovat reálný vývoj. Proto v rámci on-line konzultací a odborných seminářů jsme probírali otázky vztahující se k současnému vývoji, při jejichž řešení je nutné disponovat teoretickými znalostmi. Uvádím příklady otázek a odpovědí náhodně vybraných studentů v základní i rozšířené variantě:

První příklad otázek a odpovědí – základní varianta:

1. Které vlivy budou mít negativní dopad na ekonomický růst?

Na ekonomický růst budou mít negativní dopad tyto vlivy

- omezení vývoz a dovoz z důvodu menší poptávky po zboží a snížení výroby,

- neklid na měnových a akciových trzích,

- poptávka po službách jako je např. pohostinství, hotelnictví doprava ale i obchod s realitami ale i další,

- výrazně zasáhne též nezaměstnanost.

2.Jsou některé vlivy, které budou mít pozitivní dopad na ekonomický růst?

V době před uzavřením výroby a služeb byla ekonomika přehřátá a zaměstnanci přepracovaní, po této nucené přestávce muže dojít k vymyšlení nových pracovních postupů, přesunutí více práce do home office a tím vetší integrace zaměstnanců s rodinami. Ekonomika může pokračovat ve virtuálním světě. Podniky, které jsou místní, nejsou výrazně zadlužené, např. zemědělství které výpadky tržeb zatím nehlásí. Záleží ale, jestli se šok podaří zastavit hned v začátku, anebo zde bude mít dopad i na trh práce a zdravé subjekty. Další můžeme ukázat potravinářské odvětví.

3. Jakou roli sehraje omezení mezinárodního obchodu, co vše je třeba v tétosouvislosti uvažovat?

Při zavádění preventivních opatření před novým koronavirem není vždy nezbytné omezovat mezinárodní obchod a dopravu, jednotlivé státy by měly jednat vždy na základě důkazů. Avšak situace je zcela jiná, letecká doprava omezena kamionová doprava omezena. Omezení mezinárodní dopravy se dotkne hlavně malých států, které jsou závislé na okolních státech... Dále nedostatek zboží, které se dováží, bude velký problém jak pro firmy, zaměstnance ale celou ekonomiku

4. Jak se projeví snížení cen ropy na globálních trzích?

Cena ropy spadla během několika dní o 30 %, což je to největší propad od roku 1991,ceny se ocitly ve volném pádu, Saúdská Arábie oznámila, že odběratelům sníží cenu a naopak výrazně zvýší těžbu a  zahájí cenovou válku. Rusové odmítli návrh Saúdských Arabů snížit produkci a tím společně reagovat na nižší poptávku ve světě. Rusko, ekonomicky závislé na vývozu ropy a plynu, vždy problém. Ruský rubl po kolapsu cen ropy oslabil k dolaru na čtyřleté minimum, centrální banka proto chystá intervenci na podporu ruské měny. Cena ropy v pondělí v jednu chvíli vykazovala pokles až o 34 procent a pohybovala se kolem 28 dolarů za barel. Americká lehká ropa West Texas Intermediate spadla až k 25 dolarům za barel. Později se oba typy od těchto minim odpoutaly, stále ale vykazují téměř rekordní ztráty. Levná ropa na jednu stranu pomáhá prezidentovi Donaldu Trumpovi. Pomáhá zemím, které nejsou závislé na její těžbě. Domácnosti mají levnější palivo, mohou utrácet za něco jiného, také firmy ušetří. Dále letecká přeprava ale i autobusová doprava

5. Proč ČNB snížila úrokové sazby a jaké to může mít důsledky?

Snížení sazeb došlo v důsledku velkého propadu akciových trhů a zpomalení ekonomiky, může mít důsledek k přístupu k levnějším penězům a tím oživení výroby.

6. Jaké závěry z toho vyplývají pro předvídavé chování domácností?

Pokud by klesala zaměstnanost a zároveň se zhoršovala dostupnost financí pro domácnosti, automaticky domácnosti začínají šetřit, vše záleží však na tom. jak dlouho situace bude trvat. Strach v domácnostech je příčina paniky mezi lidmi a tím pádem dojde držení hotovosti.

7. Jak bude v současných podmínkách působit výdajový multiplikátor?

Druhý příklad – rozšířená varianta:

1. Které vlivy budou mít negativní dopad na ekonomický růst?

Mezi jeden z hlavních je určitě růst nezaměstnanosti a spoustu OSVČ ukončilo svou činnost a veškeré náklady tak přejdou na stát. Další vliv je, že celá řada firem se dostane do finančních potíží, jak casch-flow tak nedostatek prostředků hospodářská ztráta jako výsledek podnikání. Firmy budou různě nastavovat hospodárná opatření, což bude mít za následek snížení investic a spotřeby, která se jako v řetězové reakci promítne na další subjekty.

2. Jsou některé vlivy, které budou mít pozitivní dopad na ekonomický růst?

Jako pozitivní vidím s růstem nezaměstnaných, že bude možné sehnat na trhu práce lepší a kvalifikovanější pracovníky což před krizí bylo zcela nemožné. Dále tato krize pomůže trh vyčistit od firem, které měly problémy ještě před krizí. Kladným dopadem bude zvýšení spotřeby domácností např. turistika v ČR omezení nákupu ze zahraničí. Přesto má ale současná epidemie řadu pozitivních důsledků, které mohou změnit svět k lepšímu. Například tím, že urychlí automatizaci výroby nebo posílí práci z domova. Otevírají se příležitosti k investování, neboť ceny akcií jsou lákavé. Je také ideální čas najít si levnější nájemné bydlení nebo výhodně koupit byt. V neposlední řadě možná začnou lidé konečně poslouchat vědce, protože ti před současnou pandemií varovali lidstvo nejméně posledních deset let. Nyní navíc pracují na vakcínách, z nichž některé typy by mohly zažehnout revoluci v přístupu k vytváření vakcín proti nemocem v budoucnu.

3. Jakou roli sehraje omezení mezinárodního obchodu, co vše je třeba v této souvislostiuvažovat?

Naše ekonomika je proexportní a výše HDP jako jeden z hlavních faktorů ovlivňuje naše HDP. Omezení obchodu sice zákonem dané není a může se obchodovat, ale velké spektrum firem v různých odvětvích jsou vlivem COVID uzavřené a tím klesá, respektive zcela mizí jejich poptávka. Dalším omezením je cestování, což je již zákonné omezení a zde budou dopady jednak z turistiky tak obchodní záležitosti. Klesne počet nebo zcela vymizí zahraniční turisté, kladem viz výše uvedeného bude omezení našich turistů směrem do zahraničí a tím dojde k vyšší spotřebě u nás.

4. Které vlivy budou působit na růst i na zpomalování inflace?

Zpomalit inflaci může hlavně zlevnění benzínu a nafty.

Zrychluje růst spotřebitelských cen.

5. Jak se projeví snížení cen ropy na globálních trzích?

No již se setkáváme s tím, že cena ropy je na tak nízké úrovni, že se prodává se záporným efektem respektive ten, kdo si nakoupil, musí prodat a ještě za to zaplatit. Jsou státy např. Rusko a Saudská Arábie, které jsem závislé na těžbě a ty nejsou ochotni v důsledku jak poptávky, tak převisu nabídky snížit množství a tím upravit cenu na světových trzích.

6. Proč ČNB snížila úrokové sazby a jaké to může mít důsledky?

ČNB se snaží jedním ze svých nástrojů zajistit napumpování finančních prostředků do ekonomiky a tím, že klesne úroková míra tak činí. Jako jeden z vlivů může z ČR odtéci tzv. spekulativní kapitál, kdy si zahraniční investoři zde úrokovou mírou zhodnocovaly nákupem CZK svůj kapitál a tím posilovala CZK. Odtokem klesá síla koruny a to zase posiluje pozici pro český export, ale banka musí hlídat to, aby se nedostala nad hranici řekněme 29 Kč, což by zase ovlivňovalo ceny dovozu a klesala by spotřeba a tím HDP. Důsledkem by mohlo být zvýšení inflace.

7. Jak bude v současných podmínkách působit výdajový multiplikátor?

Výdajový multiplikátor je přírůstek HDP, který je vyvolán zvýšením vládních výdajů na statky a služby o jednu korunu. V jednoduchém modelu bude celkový účinek dodatečné koruny.

8. Mohly by být v současných podmínkách využity nástroje fiskální politiky?

Určitě ano vláda již navýšila výdaje na dopravní infrastrukturu. Dále spustila program antivirus a snaží se výdaji snížit možnou nezaměstnanost.

9. Jsou již některé z těchto nástrojů využívány či hovoří se o jejich využití?

Jak bylo řečeno, antivirus, kurzarbeit, navýšení plateb za státní zaměstnance, podpora OSVČ 500 Kč/den, bankovní záruka přes ČMRZB, programy COVID 1-3

10. Kdo a jakou formou ponese největší ekonomické náklady důsledků epidemie i odstraňování jejích důsledků?

Stát na počátku dokonce došlo k navýšení deficitu na 300 mld. Kč ve finále poneseme toto všichni, kdo platíme daně ať FO nebo právnické osoby.

11. Jaké závěry z toho vyplývají pro předvídavé chování domácností?

Domácnosti budou opatrné bude sice stoupat spotřeba určitého zboží, ale budou klesat výdaje na investice, hypotéky, nákupy určitých movitých věcí a celkově se začne méně utrácet, na druhé straně se začne více šetřit.

Jak probíhají zkoušky a dosavadní poznatky

Uvedená forma se osvědčuje. Přípravou odpovědi na otázky se zčásti nahradila přímá výuka a podpořila motivace samostatného studia, což se projevilo v zájmu o účast na konzultacích i seminářích. Ty probíhají i během studia.

Při on-line pohovoru se velmi snadno pozná, do jaké míry samostatně student otázky vypracoval a jak je schopen si je spojit s "učebnicovou" teorií.

Zkoušení probíhá formou doplňujících otázek, včetně požadavku spojit odpovědi na některé otázky k domácímu zpracování s aplikací znalostí z přípravy dle předem zadaných zkušebních otázek, zejména pak ověřujeme znalost minimálních standardů a schopnost jejich aplikace na problémy, k nimž si student zpracoval výše popsanou formou podklad. Systém on-line komunikace umožňuje, aby pedagog sledoval i to, jak student znázorní danou problematiku standardními modely (grafy), např. příjmy - výdaje, agregátní nabídka – agregátní poptávka, na magisterském stupni model IS-LM apod.

Rovněž se potvrdilo, že jedním z nejobtížnějších problémů samostatné přípravy studentů bylo rozlišení podstatného a nepodstatného, tj. "vyhmátnutí" toho, bez čeho se neobejdou. K tomu jsem zpracoval dva velmi krátké podklady, které se osvědčily:

Základní text pro zejména bakalářské, ale i jako zopakování základu pro magisterské studium:

https://radimvalencik.pise.cz/7709-filozofie-makroekonomie-pro-akcni-studium.html

Syntetický graf zejména pro magisterské studium, jehož část mohou využít i studenti bakalářského studia:

https://radimvalencik.pise.cz/7687-makro-v-kostce-pro-moje-studenty-1.html

Zkoušení probíhá mnohem pomaleji, ale má i některé pozitivní přínosy. Například v tom, že studenti, kteří podcenili průběžnou přípravu, zjišťují, jak náročné je připravit se samostatně jen s využitím studijních podkladů. Proto jsem zařadil on-line "opakovací konzultace" i do zkouškového období, aby ti, kteří se při přípravě na zkoušku opozdili, měli stále přímou podporu v pedagogovi.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.29 (7x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář