Ve Francii to vře kvůli špatně připravené a neprokomunikovné penzijní reformě:
Jak se situace vyvíjela:
https://www.irozhlas.cz/zpravy-tag/francie-duchodova-reforma
Toto u nás asi nechceme. V tomto není "Západ" náš vzor.
Penzijní systém lze reformovat tak, že všem přinese zlepšení. Důležité je nejít cestoupaušálního zvyšování hranice odchodu do důchodu, ale zvýšit MOTIVAČNÍ roli penzijního systému k dobrovolnému a z hlediska konkrétních možností individuálnímu prodloužení doby produktivního uplatnění současně s posílením solidarity mezi těmi, kteří mohou a chtějí být déle produktivně činní, a těmi, kteří tuto schopnost z různých důvodů ztratili.
U nás (tedy v Česku) jsou k tomu v současné době mimořádně příznivé podmínky v souvislosti s návrhem J. Maláčové na reformu penzijního systému. Tady to chce vzít rozum do hrsti a pozorně sledovat, co se odehrává, aby se neprosadily snahy zmařit tuto šanci.
Naše země je v současné době pod velkým tlakem a z určitého důvodu se zdá, že k násilnému prosazení špatně koncipované kvazireformy penzijního systému ve Francii rovněž nedošlo náhodou. V dnešním světě působí velmi nebezpečné síly. Takže platí "lidi, dávejte si bacha" (myslím, že někdo už něco podobného říkal).
O tom, že český penzijní systém potřebuje rozumnou a kvalifikovanou reformu, ale hlavně o tom, jak ji lze obezřetně, postupně a v návaznosti na zkušenosti našich sousedů realizovat v intencích návrhu J. Maláčové, referoval jeden z členů jejího týmu na naší (již 22. ročníku) konferenci Lidský kapitál a investice do vzdělání (tentokrát věnovaný problematice bohatství a chudoby) Prof. Jaroslav Vostatek. Uveřejňuji jeho prezentaci, která je dostatečně sdílná. Posílením zásluhovosti se zvyšují motivace k prodloužení doby produktivního uplatnění a tím i základ pro naplnění principu solidarity. V návrhu jsou podrobně propočítány parametry a respektovány konkrétní podmínky. Zde je:
MALÁ A VELKÁ DŮCHODOVÁ REFORMA PRO ČESKO
Jaroslav Vostatek
Lidský kapitál a investice do vzdělání
Praha, 22. 11. 2019
Nespravedlivé, netransparentní a nesrozumitelné české veřejné penze i po malé důchodové reformě 2011
1. Nález Ústavního soudu ČR 2010
- Protiústavní § 15 zákona o důchodovém pojištění (3 redukční hranice a koeficienty): "ve svých důsledcích a v kombinaci s ostatními parametry a stávající konstrukcí důchodového systému negarantuje dostatečně ústavně zaručené právo na přiměřené hmotné zabezpečení"→ zrušení § 15 k 30. 9. 2011
- "Složitá konstrukce důchodového systému je natolik netransparentní, že je pro své adresáty de facto zcela nesrozumitelná"
2. Jediný srozumitelný parametr českého "důchodového pojištění": základní důchodový věk
3. Polovičatá "malá" důchodová reforma 2011: obnovení redukčních hranic a koeficientů, jejich parametrizace
- Faktická eliminace 1 redukční hranice → narovnání penzijní křivky v klíčovém příjmovém intervalu → podstatné usnadnění další malé důchodové reformy (2020)
4. Nesrozumitelná, neadekvátní a urážlivá koncepce příspěvku na bydlení pro seniory → většina seniorů ho nevyužívá
- Standardní zahraniční řešení: speciální příspěvek na bydlení pro seniory, testovaný na důchod seniora/seniorů, přiznávání na dobu 1 roku
5. Parametrizace základní výměry důchodu → srozumitelná valorizace základní výměry důchodu
- Přednostní valorizace podle růstu průměrné mzdy – proč?
6. Závislost zvyšování procentní výměry důchodu na celkovém zvýšení průměrného starobního důchodu po odpočtu zvýšení základní výměry důchodů = nesmysl
- Doporučení: zvyšování procentní výměry starobních důchodů nevázat na zvyšování základní výměry
Malá důchodová reforma 2020 jako 1. krok
Sociální důchodové pojištění: moderní koncepce
1. NDC: osobní penzijní účty pojistného – každoroční valorizace, nákup doživotní anuity při penzionování
- Generický systém NDC (Švédsko): každoroční revize kont a důchodů podle pojistně-matematické bilance
- Průběžný systém NDC (Norsko, Polsko): každoroční valorizace podle zákona
2. Bodový systém (Německo): osobní bodové účty (1 bod za roční vyměřovací základ ve výši 1 PM), každoroční vyhlašování hodnoty 1 bodu, integrace valorizace výdělků a indexace již přiznaných důchodů
3. Penzijní konto (Rakousko): každoroční výpočet dílčího starobního důchodu podle klasické formule sociálního pojištění, každoroční valorizace souhrnu dílčích starobních důchodů podle mzdového indexu, při penzionování přepočet ročního důchodu (souhrnu dílčích důchodů) na měsíční důchod
Rakouské penzijní konto: roční dobropis = roční vyměřovací základ * 1,78 %
Velká reforma starobních důchodů: 2. krok, možná etapizace
1. Základní výměra starobního důchodu → samostatný rovný státní důchod
- Výchozí výměra: 32 % PM
- Krácení např. při méně než 35 letech placení daní v Česku
- Samostatný systém valorizace
- Samostatný systém zákonného důchodového věku
(Např. 65 let, bez možnosti předčasného odchodu do důchodu)
2. Procentní výměra starobního důchodu → sociální starobní pojištění (pojistný důchod)
- Výchozí roční výměra: 0,39 % * roční výdělek (nebo fiktivní vyměřovací základ)
- Samostatný systém valorizace
- Samostatný systém zákonného důchodového věku
(Např. 61 let, bez možnosti předčasného odchodu do důchodu)
- Každoroční výpočet dílčího starobního důchodu (penzijní konto), nárok na důchod po 3 letech pojištění
3. Postupný náběh reformy: 1. rok – začlenění nových pojištěnců, dále např.:
- 3. rok – začlenění pojištěnců narozených např. po roce 1970
- 8. rok – začlenění ostatních ekonomicky aktivních pojištěnců
- 10. rok – převod vyplácených starobních důchodů na rovný státní důchod a pojistný důchod
Velká důchodová reforma: rozdělení starobních důchodů na 2 penzijní pilíře
Reforma pozůstalostních důchodů
1. Sirotčí důchod: přechod na rovný sirotčí důchod
- Jednostranný sirotek: 25 % PM (2019: 8 175 Kč měsíčně)
- Oboustranný sirotek: 40 % PM (2019: 13 080 Kč měsíčně)
- Valorizace podle indexu PM
- Netýká se již vyplácených sirotčích důchodů, pokud jsou vyšší – do roku 2025
2. Vdovský/vdovecký důchod: přechod na překlenovací důchod, vyplácený po dobu např. 6, popř. 12 měsíců
- Výše překlenovacího důchodu: 25 % PM
- Netýká se již vyplácených vdovských/vdoveckých důchodů – např. do roku 2025
3. Sdílení důchodových nároků manželů: snadno proveditelné – po začlenění obou manželů do systému penzijních kont
Reforma invalidních důchodů
České invalidní důchody: "starobní" koncepce (výpočet: analogie starobních důchodů)
- Neústavnost a nesrozumitelnost – stejně jako u starobních důchodů
- Při reformě starobních důchodů nutno reformovat i invalidní důchody
Dvě možnosti:
1. Ponechat "starobní" koncepci (i nadále "kopírovat" starobní důchody) + případné další úpravy
- Plný základní státní důchod 32 % PM jen k invalidnímu důchodu 3. stupně?
- "Dopočtená doba" jen do věku 60 let?
2. Přejít k "nemocenské" koncepci: začlenit invalidní důchod do nemocenského pojištění (výpočet: analogie nemocenského): Švédsko, Rakousko /nemocenské pojištění v Rakousku obsahuje i zdravotní péči/
Jak dál po velké důchodové reformě?
1. Základní státní důchod 32 % PM = 42,56 % čisté průměrné celostátní mzdy
- Nejvyšší rovný starobní důchod na světě
Důchod jednotlivého důchodce: Česko 42,56 %, Nový Zéland 42 %
Důchod dvojice: Česko 85 %, Nový Zéland 66 %
2. Přechod na základní státní důchod a moderní sociální pojištění umožní případnou postupnou restrukturalizaci těchto dvou pilířů – bez dopadu na dosavadní důchodové nároky (politická únosnost)!
- Liberální model: nesnižovat základní státní důchod, neposilovat sociální pojištění
- Sociálně-demokratický model: nesnižovat základní státní důchod, posilovat sociální pojištění
- Křesťansko-demokratický model: výrazně posilovat sociální pojištění, snižovat relativní výši základního státního důchodu (např. jeho nízkou valorizací)
Závěry
1. České "důchodové pojištění" je mimo jakýkoliv rozumný systém
2. Rozdělení starobních důchodů na rovný důchod a moderní sociální starobní pojištění (penzijní konta) povede ke srozumitelnosti veřejných penzí a k racionalizaci jejich financování
- Redefinice důchodového věku a dalších konstrukčních prvků podle specifik obou penzijních pilířů
- Realizace velké reformy starobních důchodů po etapách
3. Velká reforma invalidních důchodů: možnost začlenění do nemocenského pojištění
4. Velká reforma pozůstalostních důchodů: potřeba zvýšit a sjednotit sirotčí důchody, zkrátit vdovské a vdovecké důchody
5. Závěr: účelnost etapizace reformy
- Malá důchodová reforma 2020: dokončení malé důchodové reformy 2011
Zrušení redukčních hranic a koeficientů
Zvýšení základní výměry důchodu na 32 % PM
Zavést nezávislé zvyšování procentní výměry
- Velká důchodová reforma 2022
Rozdělení "důchodového pojištění" na základní státní důchod a moderní sociální pojištění s penzijním kontem
Redefinice důchodového věku a dalších konstrukčních prvků podle specifik obou penzijních pilířů
RE: PENZE? Vyhněme se francouzské pasti. Jde to | libuše,kazimíra,anna | 05. 12. 2019 - 20:11 |