jeff: A komu sa to takto nejaví? Chodil som na 8-ročné gymnázium. 99% toho, čo sa učí na matematike sú totálne zbytočnosti. Každý matematikár je dement a preto vykladá také nezmysly, čo všetko matematika s človekom urobí. Tie reči sú vedecky podložené asi tak ako to, čo rozpráva jasnovidec Rudy.
radimvalencik: Tak jste svoji připomínku mohl formulovat takto: "Pokud nebudou kvalitní učitelé matematiky, propad výuky matematiky se nezastaví."
Mimo jiné - geniální Euler řešil nejen problém výuky matematiky, ale i problém výuky učitelů matematiky. Byl i skvělý popularizátor.
jeff: Napríklad moja matematikárka píše na blogu články o tom, že chcela spáchať samovraždu a podobne. Iní matematikári sú na tom podobne. Povinnú maturitu z matematiky by som nikdy nepodporil. A okrem toho tvrdím, že treba matematiku zredukovať o 99%. Aj ostatné predmety. Ľudia sa učia v škole totálne nezmysly. A v konečnom dôsledku 90% Slovákov neovláda ani úradný jazyk. Cudzí jazyk už vôbec. A z informatiky majú také znalosti, že nevedia ani kúpiť IT produkt. Keby som si chcel založiť IT firmu, tak nemám šancu, lebo Slováci si nedokážu porovnať 2 produkty.
maxim 1: Matematika učí mystet, informatika způsobuje digitální demenci (neschopnost myslet). Matematik si uvědomuje reálný svět, informatik žije díky své demenci v hloupém vymyšlenám světě, tím jsou typičtí piráti a digitalizovaná mládež.
Dnešní IT specialisté nemají ani ponětí o základech fungování té jejich technoligie, hw a základní sw je pro ně černá skříňka co "něco dělá", aplikační sw je prostředí, kde si lepí z prefabrikátů ty svoje "geniální" aplikace "umělé inteligence" (inteligence stejné jako je ta jejich dementní).
Jeffe, Lenin říkal učit se, učit se, učit se ..
jeff: Ešte mi skús vysvetliť vetu "Matematika učí myslet". Čo ty tvrdením vlastne myslíš a kedy to bolo vedecky preukázané. Sú to 3 slová a poznám význam každého z nich, ale tej vete nerozumiem. Ak má niekto IQ 50, tak myslí inak ako niekto kto má IQ 200. Ty dokážeš naučiť niekoho kto má IQ 50 myslieť ako niekto kto má IQ 200? Ak áno, tak to ti gratulujem. Už len fakt, že sa podisuješ raz ako Maxim 1 a inokedy ako Maxim 2, jasne napovedá, o čo sa tu jedná. Je to hradené zo zdravotného poistenia.
maxim 2:
Dobrý den, pane docente.
Smím se zeptat na zdroj onoho údajného citátu V.I.Lenina ?
Zadal jsem si to do googlu, a vyjelo mi sice plno stránek, ale pokud mohu soudit, nikde nebyl nějaký odkaz na nějakou Leninovu knihu, práci, svazek spisů, atd.
Když jste napsal - cituji: "Lenin zapomněl na možnost likvidace národa jeho odříznutím od masové a dostaterčné znalosti matematiky.", v podstatě jste se přihlásil k tomu, že autentičnost citátu uznáváte.
Tedy se ještě jednou dovoluji zeptat na původní zdroj uvedené věty. (Předpokládám, že k šíření nepodložených urban legends s cílem pošpinit historické osobnosti byste se neuchýlil.)
radimvalencik: Budu zcela upřímný - neověřoval jsem. Účelově jsem použil jen jako licitaci ke zvýšení zájmu o svůj text. Vím, že jhe to určitý prohřešek. Na vyznění toho hlavního v mé úvaze (resp. v podání mého přesvědčení) to nic nemění.
maxim 2:
Děkuji za odpověď, myslel jsem si, že je to tak, jak píšete. Pozitivní je, že jste to alespoň poctivě přiznal.
A k druhé části Vaší odpovědi: Možná si toho nikdo nevšiml, ale je pikantní, když článek o pozitivních účincích studia matematiky včetně schopnosti odolávat manipulaci začíná bulvárním titulkem a obrázkem, vytvořeným kýmsi pravděpodobně právě za účelem manipulace...
maxim 1: Pons osinorum je dobrá a osvědčená technika, patří k mistrovství retoriky, používali a používají ji mnozí mistři, Marx, Lenin, Stalin .. i já
maxim 2:
Jednou z forem manipulace je podprahové sdělení. Čtenář (nějaký mladší, který toho o Leninovi moc neví) se soustředí na otázku maturity z matematiky. A až někdy uslyší o Leninovi, vzpomene si na výhružně vypadající zamračenou tvář lámající morálku národa s cílem dostat se k moci.
Určitě si nemyslím, že se v tomto případě jedná o nějaký úmysl pana docenta, jistě to bylo nezamýšlené. Nicméně původní autor upraveného obrázku si může mnout ruce, jak se jím zaseté sémě výborně ujalo a samovolně o kousek rozšířilo.
radimvalencik: To je myslím až moc velká konstrukce. Lenin na tom obrázku vypadá inteligentně. Jinak - spousta mladých lidí (už cca od 8 let, včetně dívek) je hrdá na to, že jim matematika jde. Neustálé oblbování mladé generace v naději, že zprimitivnění usnadní manipulaci s nastupující generací, má své meze. Normální lidé se proti blbečkům patrně záměrně vyráběným sami vzbouří.
jeff: Mladú generáciu oblbujú dementi, ktorí sú na pozícii učiteľov. Dementi, ktorí si najlepšie rozumejú s psychiatrickými pacientami s rozdvojenou osobnosťou.
https://www.etrend.sk/ekonomika/ucitelia-by-odporucili-ziakom-citat-hlavne-spravy-ci-zem-a -vek.html
https://dennikn.sk/1288348/propagandu-pre-hlavne-spravy-pise-rus-ktory-sa-chodi-r adit-do-agentury-kremla-odomknute/?ref=in
maxim 2:
Nenapsal jsem, že by Lenin nevypadal inteligentně. Ale moc přátelsky na mne na tom obrázku nepůsobí.
No já s maturitou z matematiky souhlasím a souhlasím i s tím, že výuka matematiky rozvíjí kognitivní schopnosti.
O rozvíjení morálních kvalit typu sebekritičnosti bych to moc netvrdil a stejně tak bych to netvrdil např.o odolnosti proti manipulaci.
Proč došlo (fakticky na neurčito) k odložení maturity z matematiky ? Podle mne je to rozhodnutí "populistické" - maturitu většinově nechtějí především studenti, z části ji nechtějí ani jejich rodiče a asi ani školy. Protože všichni tito se jí bojí, a to pravděpodobně oprávněně.
Příčiny, proč to tak je, jsou myslím si hlubší - např.se zde podle mne projevuje i relativně nižší zájem o studium technických a přírodovědných oborů. Ono také třeba Vámi uvedenou představivost rozvíjí spíše matematika aplikovaná než matematika čistá.
Vzbouřit se proti vyrábění blbečků by znamenalo především přiznat, že každý na zvládnutí kvalitního středoškolského a tím spíše vysokoškolského vzdělání nemá předpoklady. Neumím si představit, že by někdo dokázal zredukovat počet zbytečných škol (některé jsou navíc soukromé) a nahradit je učňovskými středisky, jakkoli trh práce by to vysloveně uvítal.
maxim 1: Inteligence není vrozená, ten kdo se naučí myslet tomu se naměří IQ 200, kdo se nenaučí, tomu naměří IQ 50. Normální zdravý člověk schopný učit se, se pohybuje s IQ v určitém rozmezí, potom jsou vrozená duševní poškození, debil, idiot, imbecil a duševní zaostalost v prostředí bez výchovy a učení.
To jak matematika učí myslet je pochopitelně popsáno v článku.
Jeffe a moc spekuluješ, jsem Maxim1, Maxim2 je ten druhý stejného jména, to by mohlo být pochopitelné i někomu s IQ 50.
ondrej: Co se týče exaktnosti matematiky úplný souhlas, velká úcta ke slépemu Leonhardu Eulerovi. Jak je obecně známo, tak človek samozvaný Lenin musel mít pravdu za svého života za všech okolností. Nakonec všichni vidí, že ji stejně jako podobně pomátlý ve srovnání s V.I.Leninem, tedy pouhý bulík mistr J. Hus ji taky jaksi neměl. Ač ji V.I.Lenin do bitvy u Varšavy narozdíl od druhého silově prosazoval a tam ho podrazil další z party J.V.Stalin. Neustále ji odůvodňoval vědecky předpovězenou nutností či vládou založenou na existenci dělnických rad neboli sovětů. Vše skončilo evolučně ve starém železe ... zatáhli do toho moc Slovanů...je historicky podloženo, že to k velkým posunům nikdy nepřispívá.
tomáš sigmund: Mimo 1. odstavec souhlasím. Divím se krátké paměti. I když jsme oba zažili, jak dobří matematici si většinou vytvořili kvalitní nadnárodní procesuality. Většinou však se ztrátou morálního vztahu k většině obyvatel v českém národě. I nadnárodní směřování může být morální, ale v dnešních souvislostech již jako národní suverén tento státní prostor nemá ani sociální spravedlnost, čili pro mne neexistuje. A EU je částečně nadějná, ale nemá pro mne dostatek znaků majících jisté a správné směřování.
luděk nezmar: Radime, souhlasím téměř s každým písmenem... Až na ty překlepy... Prostě JO!
vlado mudrák: Lenivosť mozgu - to je to , čo sa dá vyliečiť hlavne matematikou. Pánovi JEFFovi by pomohla matematická liečebňa, keby taká bola...Dovtedy odporúčam hlavne veľa čítať, vrele doporučujem knihu Matematický vesmír od Maxa Tegmarka, ktorú som objavil iba nedávno vďaka pánovi Valenčíkovi. Ak niekto chce pochopiť nezastupiteľnosť matematiky v našom živote - tak vrele odporúčam. Znižovanie nárokov na výuku matematiky je cesta do pekiel, dnes sa dá povedať do neoliberálnych pekiel... Stupidita sa plánovite celonárodne zvyšuje aj na Slovensku, cieĺom je debilizácia národa...na prípade pána JEFFa je vidieť, že sa to zdarne vyvíja...
ondrey: Alan Greenspan predsedajici FEDu (1987-2006) po recesi prohlasil, ze financni derivaty a tzv. balicky struktorovanych investic, byly pripraveny temi nejlepsimi matematiky s velkou prevahou temi, kteri prisli po prohrané studené valce do USA. Modely byly zamerne vytvoreny tak komplikovane, aby jim nekdo nerozumel. To sam A. Greenspan pravil s poznamkou, ze jim nerozumi ani . Pokud jde o citat nemam, je to z americke knihy ovsem Leninove citatu z fotografie neverim. Autor stranek podlehl urban legends,jak uvadi velmi trefne maxim 2, stejne jako jeho nekdejsi kolega z poslanecke lavice FS a soucasny prezident toho, co se po vysledku jejich politiky zve CR. Takze to radim k tzn. citacim Peroutky.To ze se zneuzíva v obchodu (slovy Egona Bondyho podvodu) neznalosti matematiky stejne jako v duchodovém pojisteni je fakt a nic proti nemu nemam v digitalnim svete cisel. K tomu se vyjadroval Martin Heidegger. Alan Greenspan je zastáncem hédonického výpočtu inflace a růstu. Hedonický výpočet - kromě změny ceny - zahrnuje také změnu kvality košíku zboží. Hedonický výpočet na rozdíl od čistě cenových změn vede k nižším hodnotám inflace a vyšším tempům růstu. Pokud se například výpočetní výkon matematika zvýší o 50% za stejnou hodinovou cenu, bude to mít za následek snížení ceny o 33% (cenové hladiny = inflace) a růst HDP o 50%.
maxim 1: Maxime 2, to spekulování je škoda času. Jeffe (alias Ondrey), nezvládáš svoje emoce a měl by ses radši věnovat diagnostikování svojí osoby.
Jsi pod vlivem laické psychiatrie která vykládá schizofrenii jako rozdvojení osobnosti, ale je to úplně jinak. Schizofrenie (stejně jako prožitky narkomana) jsou způsobeny nevnímáním hranice mezi vědomím a podvědomím, zjednodušeně -co se človéku snívá, to se podle něj i stalo. Dochází tak se spojení reálně vnímaného světa se světem podvědomých představ a fantazií. U schizofrenika se to oboje spojuje v nesmyslnosti, u narkomana v rauší je potlačeno vnímání reality a prožívá povznesenou náladu ve fantaziích a halucinacích navozených drogou jako realitu.
Maxime 2, vysvětli našemu kolegovi, že nejsme Jackyll a Hyde ...