Komentář, na který odpovídáte

26. 07. 2013 - 14:06
 

ondrey: Krátká poznámka pod čarou k možnému rozhodování....po té co se tragedie mění ve frašku...tak trochu z teorie užitku a preferenční relaci.

Preference hráčů se v průběhu času mění a přispůsobují se měnícím se okolnostem.Osoba (prezident Zeman) může dnes dát přednost steaku (Rusnokovi) před roastbeefem (gestapačka Elza), a zítra roastbeefu před steakem. Zároveň je nutno se chránit před vyvozováním závěrů, pokud jde o preference vzhledem k odpovědím na otázky, proto odpovědi závisí na dostupných informacích hráče. Vezměme si například, následující příběh, založený na podobném příběhu objevujícího se v knize Luce a Raiffa [1957] Games and Decisions. Muž v restauraci se zeptá číšníka na seznam dostupných položek v nabídce pokrmů. Číšník odpoví "steak a roastbeef." Zákazník si objedná roastbeef. O několik minut později, číšník se vrací a oznamuje mu, že zapomněl ohlásit další položku v menu, fillet mignon. "česky je to myslím hovězí panenka“ .
V tom případě,říká host restaurace: "Dám si steak, prosím." Znamená to,že jeho chování odhalilo nesoulad v preferencích? Ne nutně. Host může mít rád steak, ale může být také znepokojen tím, že ve většině restaurací kvalita steaků nesplňuje dostatečně představy jeho gusta. Proto si objedná raději z tak skrovné nabídky rostbeef a věří, že většina kuchařů ví, jak připravit roastbeef. Když se dozvěděl, že se podává i filet mignon, dospěje k závěru, že je tu v kuchyni kvalitní kuchař, a cítí více jistoty ve schopnost šéfkuchaře připravit vyhovující steak.
Jinými slovy, skutečnost, že s ohledem na výběr mezi steakem a roastbeefem, kdy hráč volí roastbeef, nemusí nutně znamenat, že dává přednost roastbeefu před steakem. Může to pouze ukazovat, že kvalita steaku není známa (inperfect information), a v tomto případě výběru "steak" se může promítnout do loterie mezi kvalitními steaky a jako nepřijatelný. Před podáním doplňující informace, hráč připisuje malou pravděpodobnost, že obdrží kvalitní steak. A po té,
co mu doplňující informace byla dána, pravděpodobnost kvalitního steaku zvyšuje hráčův odhad, což ovlivňuje jeho volbu. Hráčova preference steaku před roastbeefem se nemění po celou dobu průběhu, ale mění se jeho vnímání loterie, které se účastní. Tento příběh ukazuje, co mohou přinést další informace o změnách v rozhodnutí, aniž by odporovaly předpokladům teorie užitku.

Vaše odpověď

Přihlášení
jméno:heslo:ze serveru:
vaše jméno:
vaše www: http://*
opište kód:

Pozn.: označená pole nejsou povinná. Odkaz na www bude zobrazen pod Vašim komentářem, pokud se jedná o odkaz na blog.