Článek R2016/167: Diskuse LK: Roučka - Průmysl 4.0/2

Vložit nový komentář

Přihlášení
jméno:heslo:ze serveru:
vaše jméno:
vaše www: http://*
opište kód:

Pozn.: označená pole nejsou povinná. Odkaz na www bude zobrazen pod Vašim komentářem, pokud se jedná o odkaz na blog.

Komentáře k článku: R2016/167: Diskuse LK: Roučka - Průmysl 4.0/2

18. 07. 2016 - 10:42

ondrey: Roboti, pokud budeme v rámci Industrie 4.0 konkrétní např. při montáži autokaroserií na montážní lince nevytlačují ŽADNÉ méně kvalifikované pracovníky s nízkým příjmem, ale naopak při dnešních technologiích, jako je laserové sváření ocelí, či nastřelovací nýtování nebo svařování hliníku v ochraných atmosférach u Al-karoserií, prostě odborně kvalifikovaní lidé nejsou na trhu v EU nikde k dispozici. Takt montážních linek se zvýšil natolik, že je často na hraně lidských možností auta při uvedení na trh, co nejrychleji dle objednávek zákazníků vozy vyrobit. Zde chci jen poukázat, že ve článku z 10.7.2016 se Jan Roučka v mnohém mýlí, jelikož ve výrobním sektoru zůstaneme v kontúrách nákladů, které ve svých dávných analyzách popsal už např. velmi dobře Karel Marx. Výrobní náklady se budou vždy snižovat a dnes se samozřejmě odvíjejí hlavně od target costs, které určuje přímo trh na kterém působí více výrobců. Takže zde si pomůže endogeně (tedy např. bez vládních subvencí) danný podnik POUZE robotizací jinak v konkurenčním klání nepřežije. A příkladu z ČR je hodně např. Dawoo- AVIA-kdysi Praga. Po nejapném nepřistoupení na podmínky při z české strany zpackané privatizaci odehnala Avia stejně jako LIAZ zájemce ze Stuttgartu. Pro stále ztrátové hospodaření firmy Dawoo- AVIA rozhodl indický vlastník v roce 2013 o úplném přesunu výroby do Indie a o rozprodeji všech výrobních aktiv v ČR. V dubnu 2016 výrobně zavřenou Avii koupila průmyslová zbrojařská skupina Czechoslovak Group, ročně chce v Letňanech vyrobit 200 až 300 nákladních vozů o čemž osobně pochybuji. Připomínám, že závod produkoval ročne spolu s dalšími závody např.v Brně–Horních Heršpicích atd. 17 000 kusů těchto nákladních automobilů. Osobně to odhaduji na tunel a ne na Průmysl 4.0 ze strany zbrojařů Czechoslovak Group. Při nedostatku absolventů z technických univerzit a demotivace mládeže generace „Y“ si myslím, že je po umíráčku.
Proto by mě spíče zajímalo, kdo bude řídit obrat v hospodářské strategii ČR ale vyžaduje novou celkovou koncepci, ale především i změnu v postojích podnikatelské sféry a občanů? V ČR narozdíl od SRN a Holandska (firma DAF) neexistuje konkurenční prostředí např.v sektoru menších užitných automobilů v ČR určitě nevznikne iniciativa v rámci Průmyslu 4.0 od firmy a proto není důvod k nějakým zlepšením v rámci konkurenčního boje.
Jak Jan Roučka ve svém druhém článku velmi dobře uvádí, abychom byli schopni postupně uzavírat mezeru v ekonomické úrovni, je nutné souběžně a kontinuálně uzavírat i mezeru technologickou. Přetrvávání v pozici "low cost economy" by také mohlo skončit uzamčením v pasti chudoby – "low-growth trap".