Komentář, na který odpovídáte

06. 02. 2016 - 18:34
 

ondrey: Zde bych rád Honzovi Kaletovi pomohl, jelikož jsem v těchto pojmech také tápal.Myslím že Honza Kaleta položil otázku správně.Ano liberála, kriticky myslícího toto hned napadne.Ovšem jec se jeví trochu jinak. Radimovi a myslím, že zhruba nám všem šlo více než jen o samotnou ekonomii o vlastní analytický rámec, jenž odkazuje mimo ekonomii na obecnější teorii společnosti a jejich dějin(dalo by se jednodušeji napsat jejich sociologie a politiky).Často se stručně označuje jako teorie dějin nebo historický materialismus. Tak jak ho popsal na základě produkčního způsobu Karl Marx.
Zde se osobně s K.Marxem rozcházím a nepřipoštím,že jeho dobrá analýza dějin lidské společnosti, která má silně dynamický charakter skládající se z etap. Ano spočívá na ekonomickém základě (u nás ekonomika produktivních služeb),ale u Marxe se přednostně zaměřuje na "třídní boj" tedy pověstnou "hnací sílu dějin". V tomto místě nesouhlasím. Zároveň nepřipouštím,že dějiny rýsují etapu za etapou podel trajektorií, na nichž minulost VŽDY (u K.Marxe,tedy hegelovský systém) podmiňuje budoucnost:"Lidé dělají své vlastní dějiny, ale nedělají je libovolně,ne za okolností, jež si sami zvolili,nýbrž za okolností přímo předem daných a zůstavených."[Marx,1852 s.11 v mé oblibené Le 18 Brumaire de Louis Bonaparte].
Zde mi je bližší kritický racionalismus rakouského Karla Raimunda Poppera,který Marxem zastávaný historicismus oprávněně napadá a vyvrací.Myšlenkový postup tohoto vyvrácení historicismu lze shrnout do určitých bodů( převzato z Popperovi Bídy historicismu) :
(1) Průběh lidských dějin je silně ovlivňován růstem lidského poznání. Platnost teto premisy musí uznat dokonce i ti kteří v našich idejích, včetně těch vědeckých, vidí pouhé vedlejší produkty materiálního vývoje toho či onoho druhu.)
(2) Racionálními či vědeckými metodami nemůžeme předpovídat budoucí růst našeho vědeckého poznání. (Toto tvrzení lze logicky dokázat)
(3) Nemůžeme tudíž předpovídat budoucí průběh lidských dějin.
(4) To znamená, že musíme odmítnout možnost teoretické historie, tj. historické sociální vědy, která by odpovídala např. teoretické fyzice (která např. v době slavné einsteinovské teorie také poze předpovídala). Nemůže existovat žádná vědecká teorie historického vývoje, která by sloužila za základ historické předpovědi.
(5) Základní cíl historicistických metod je tedy pochybený, a historicismus se hroutí.
Proto se i autora stránek ptám, jestli v dalším roce naší práce budeme zabývat tímto obecným analytickým rámcem nebo analýzou námi popsaných pojmů (kalibrace společnosti pomocí hry Titanic, zádrhelů na finančních trzích, či prorůstání společnosti koalicemi vzájemného krytí porušování obecně přijatelných zásad atd.)?
Jak sám velký Karl Marx pravil:" Jedině kapitalismus proměňuje všechny produkty (hmotné i duševní)ve zboží." To znamená a odpovídá na dotaz Jana Kalety že v kapitalistických společnostech je menší nebo větší část produkce určena k uspokojení potřeb produkujícího (nebo jeho rodiny,firmy atd.) a že pouze kapitalismus činí produkci pro trh všeobecným jevem... Takže zde malá odpověď na to,co je to všeobecná práce...

Vaše odpověď

Přihlášení
jméno:heslo:ze serveru:
vaše jméno:
vaše www: http://*
opište kód:

Pozn.: označená pole nejsou povinná. Odkaz na www bude zobrazen pod Vašim komentářem, pokud se jedná o odkaz na blog.