jkaleta: Zajímavý článek, obsahuje spoustu pojmů, které budu dlouho dohledávat na Wikipedii.
Jen nesouhlasím s tím, říci tohle:
"Opakovaně vidíme, že řešením není ani ponechání pastviny neviditelné ruce trhu, ani centralizovaným institucím s plánovitým veřejným nebo státním dohledem."
a potom tohle:
"Experimenty i praxe potvrzují, že značné množství společných pastvin funguje docela dobře tam, kde lidé mají možnost se domlouvat a nejsou pod vnějším tlakem. Je tomu tak proto, že lidé jsou zkrátka schopni se vypořádat s tímto problémem daleko lépe, byť často ad hoc, složitě a kostrbatě, než jakákoliv sebeelegantnější teorie."
To je přece jedno a totéž! Neviditelná ruka trhu neznamená donutit všechny, aby byli na všechno sami a stali se kořistí velkých zájmových skupin (s politickým požehnáním od sv. Klause). Znamená to svobodu od politiky, aby se lidé sami rozhodli, do jaké míry se chtějí a potřebují sdružovat, jaká skupina je natolik mravní a sehraná, aby tu obecní pastvinu zvládla. Pak přijde hospodářská soutěž a ta vytřídí ty, kdo nejednali dost poctivě a efektivně. To je ta schopnost lidí vypořádat se s jakýmkoliv problémem, to je kreativita volného trhu, symbolická evoluce v praxi.
Kromě toho, i peníze jsou forma komunikace. Zdanění je nejen násilné umlčení, ale také překroucení komunikace. Lidé by hlasovali peněženkami pro mnohem lepší lidi, než pro stát.
Zase další člověk, který zoufale potřebuje filosofii a nemá ji a hledá ji u teologů, pohádek a v biologii. Můj oblíbený filosof je Stefan Molyneux, který prokázal objektivitu morálky v knize Universally Preferable Behavior. (zdarma online)