ondrey: Tento článek,jako slepenec pojmů spojený s obecnýmu úvahami o jevech extrapůlovaných na současné světové dění, viděn ještě konfliktní optikou mi přijde velmi slabý. Jako by se autor nacházel hluboko před Immanuelem Kantem a jeho vypořádání se s rolemi empirismu a racionalismu. Autor zřejmě filosofií nepolíben zde mluví o racionalitě a zároveň si zde neuvědomuje kauzální vztah mezi příčinou a jejím následkem.Proto by se nepokoušel velkocnostně předvídat budoucnost a demonstrovat to na astronomickém jevu (kantovsky Erscheinung).To je velmi slabé, vhodné tak pro studenty soukromé VŠ neználé, jakéhokoliv evropského racionálního myšlení. Pro autora článku zde krátce shrnu, že v silnějším smyslu přesvědčení, že nic se neděje bez dostatečné příčiny se zabýval již determinismus, když si autor v článku vystačí na současné předpovědi s metafyziky. Kteří se jak je známo se např. v astronomii mýlili a jejich nástupci popřeli egypský systém uspořádání planet a čistě empiricky přejali geocentrický, za který shořel Giordano Bruno, či ústupkům musel čelit samotný Galileo Galilei. Podle Immanuela Kanta je kauzalita jednou z apriorních podmínek poznání, které se zpravidla ptá právě po příčinách. Vysvětlit nějakou věc nebo událost znamená často najít její příčiny, například při policejním vyšetřování. Kant rovněž ukázal, že ze základní představy kauzality, to jest vztahu příčiny a následku, se také odvozuje směr či smysl času: příčina nutně předchází následek a nikdy to nemůže být naopak. Z toho plyne nevratnost (irreversibilita) času.
To že v bývalém postsovětském regionu dochází ke konfliktům je scela zjevné,když vzniknou korupčnické pseudostaty a o jejich osudu rozhoduje jen jestli po nářcích jejich představitelů a i obyvatelstva o "pomoc" zda jim někdo půjčí nebo ne, mi přijde hodně nepředvídatelné. Klaďme si menší úkoly a odhadněme, co udělají ti tzv. noví Rusové a Ukrajici, co se pohybují nyní v době dovolených po různých luxusních letoviscích a mávají stoeurovkami a chovají se k nám Evropanům stylem,že oni mají prostředky a my jim musíme sloužit. Koho o ně obrali si snad každý za pomocí kausality odvodí sám.