martin Š: Rýsuje se tam další efekt, který se zdá zdálnivě negativní, ale dle mě by byl positivní.
Možností jak se té dani "vyhnout" by jakoby bylo prostě nestudovat, pokud si věřím, že si těch 130% průměrné vydělám i bez studia. Přestalo by se prostě vyžadovat studium všude tam, kde to není potřeba, mělo by to tendenci tlumit to bujení toho studování všech pro cár papíru. Firmy by si třeba zpočítali, že nějakou např. energetickou specializaci si radši zaučí nějakého strojního bakaláře sami. A budovali by si vlastní školící střediska a vzdělávali by si je radši za své.
Vedlo by to na redukci škol, což se může zdát negativní, ale dle mě ne. Vedlo by to na redukci škol, které jsou duplicitní a "multiplicitní". Je pak nedostatek profesorů a je z toho fraška. Byly by dvě vrcholné techniky, dvě ekonomky a podobně v celé republice. Ve školách by valil spíš ten základní výzkum a tvorba vědců pro aplikovaný výzkum, kteří by odcházeli jako odborníci do firem. Kdežto taková ta dnes už vyloženě učňovština, by pravděpodobně odpadla do vlastních firem. Standartní absolvent například strojárny je dnes vlastně jen vyučený člověk v oboru kreslení v 3D. Nic víc. Toto ať si zaškolují firmy.
Sice odpadne pár škol. Ale dosáhne se toho, co chceme, aby ten kdo potom s tím lidským kapitálem podniká (ta firma), tak platila to nabývání toho kapitálu. Dnes si to ty firmy nechají vyškolit na těch vysokých učňácich a pak z toho rýžují.
Rýsuje se mi tam potom, že by třeba bylo dobré zřídit něco jako obecnější školy z kterých by se lezlo s titulem nějakého Bc. Rozdělené třeba jen na Přírodovědná dyšší škola, Technická Vyšší Škola, Společenskovědní vyšší škola. Které by navazovaly na něco jako gymnázium. Ty vyšší školy by už byly v tom systému toho přeneseného školného. A na magisterské studium by šli už jen budoucí "vědci", kdežto tu dnešní standartní obsluhu kancelářských PC by si už zaškolovali firmy sami.
Narazí to ale celé na jednu "věc". Celé Vaše reformy (a já s nimi souhlasím). Na Globalizaci. Ale o tom jindy.