Vize, jakou potřebujeme/1374
Mezigenerační spolupráce – jak to vidí mladí?/2
S odstupem času se vracím k letošním diplomovým pracím svých studentů na VŠFS. Jejich společným jmenovatelem byla souhra všech aktérů při využití možností prodloužení doby produktivního uplatnění člověka na profesních trzích (což je i jeden z hlavních směrů pěstování vize). Podrobněji viz širší úvod k 1. části:
https://radimvalencik.pise.cz/12458-vize-jakou-potrebujeme-1373.html
Vyzobu to nejpřínosnější a nejvýznamnější z jejich prací. Je to jak přínosem k pěstování vize, tak i výpovědí o tom, jak si vedou ti, kteří budou rozhodovat o řešení problémů dalšího vývoje během několika dalších desetiletí.
Začnu prací, která se pokusila rozšířit a aktualizovat to, co se běžně jen cituje, Maslowovu teorie hierarchie lidských potřeb. Z práce Karolíny MyslivcovéRole tvůrčích týmů ve firmě a analýza efektivity vybraného tvůrčího týmu (VŠFS) vyberu ještě jednu pasáž, která sice není na rozdíl od předcházející výraznější inovací, ale je velmi dobrým, a hlavně stručným i užitečným přehledem.
Existuje několik typologií tvůrčích týmů, které se liší svým zaměřením, složením nebo způsobem práce. Proto jsem se rozhodla v této části detailně popsat různé typy tvůrčích týmů, jejich složení a způsob práce. Připadalo mi důležité zahrnout různé pohledy na týmovou dynamiku, aby čtenář lépe porozuměl, jak se různé týmy organizují a jaké faktory ovlivňují jejich efektivitu. Věřím, že tato část bude užitečná nejen pro pochopení teorie, ale i pro aplikaci na konkrétní tvůrčí tým.
Podle zaměření:
Zaměřují se na vývoj nových produktů, služeb, procesů nebo strategií. Často jsou složeny z odborníků různých disciplín pro zajištění kreativního a multidisciplinárního přístupu. Typické pro firmy, kde inovace přináší konkurenční výhodu.
Jsou sestavovány pro realizaci konkrétního projektu s jasně definovaným cílem, rozpočtem a časovým rámcem. Po dokončení projektu se tým rozpustí. Obvykle je koordinován manažerem projektu. 1/
Řeší specifické problémy nebo výzvy. Často jsou krátkodobého charakteru. Zaměřují se na hledání praktických řešení. Příkladem může být tým pro krizové řízení nebo tým, který se zaměřuje na optimalizaci procesů.
Tyto týmy se zaměřují na dlouhodobé plánování, formulaci strategií a jejich implementaci. Obvykle zahrnují seriózní manažery a jednotlivé odborníky.
Podle složení:
Členové týmu mají různé odborné zázemí (např. marketing, IT, design). Rozdílnost jejich znalostí a zkušeností podporuje kreativitu a generování nových inovativních nápadů.
Jak už název napovídá, tak v tomto týmů mají členové podobné vzdělání, zkušenosti nebo dovednosti. Výhodou je efektivnější komunikace, ale může zde chybět odlišnost pohledů.
Jsou tvořeny odborníky ze stejného oddělení nebo specializace. Zaměřuje se na úkoly spojené s jejich odborností.
Podle způsobu práce:
V tomto týmu členové spolupracují na dálku pomocí digitálních nástrojů jako je např. Zoom, Teams atd.
Pracují fyzicky na jednom místě, což podporuje spontánní interakce a rychlejší rozhodování.
Kombinují virtuální a přítomnou formu práce. Umožňují flexibilitu a zapojení členů z různých lokalit.
Podle délky trvání:
Jsou sestavovány pro konkrétní úkol nebo projekt a po jeho dokončení se rozpouštějí. Příkladem zde může být tým pro reorganizaci firmy.
Pracují dlouhodobě a mají kontinuální úkoly. Stálé týmy jsou typické pro firmy, kde je důležitá stabilita a hluboká odbornost v určité oblasti.
Podle míry autonomie:
Mají vysokou míru nezávislosti a sami rozhodují o svém postupu. Často se vyskytují v agilních prostředích např. Scum týmy.
Jsou vedeny konkrétním vedoucím, který koordinuje jejich práci a rozhoduje o strategii. 2/
Belbinova typologie byla pro mě zajímavá část. Tato teorie mi poskytla užitečný rámec pro pochopení rolí, které jednotliví členové týmu hrají a jak jejich chování ovlivňuje týmovou spolupráci. Jsem přesvědčena, že právě rozpoznání těchto rolí může významně přispět k efektivnímu řízení tvůrčího týmu, a proto jsem se rozhodla tuto část zařadit do své práce.
Tuto teorii vytvořil britský vědec Meredith Belbin. Hlavním cílem této typologie je popsat, jak jednotlivé role přispívají k fungování týmů. 3/
"Tým není parta lidí s různými názvy pracovních pozic, ale souhrn jednotlivců, z nichž každý má svou roli, kterou ostatní vnímají a uznávají. Členové týmu vyhledávají určité role a jejich výkon je perfektní v těch, které jsou jim nejvíce přirozené." (Belbin, 2010, s. 35)
Inovátor
Přináší nové a originální nápady. Inovátor je kreativní a rád hledá netradiční řešení problémů.
Kompletovač/Dotahovač
Dotahovač se zaměřuje na to, aby byly všechny úkoly dokončeny včas a v nejvyšší možné kvalitě. Dodržování termínů mu způsobuje stres a díky své tendenci k perfekcionismu často nerad svěřuje úkoly ostatním.
Vyhledávač zdrojů
Vyniká v komunikaci, vyjednávání a shromažďování informací. Hledá nové zdroje, kontakty a příležitosti mimo tým. Je společenský, komunikativní a energický.
Usměrňovač
Podporuje tým při rozhodování, pomáhá překonávat překážky a rád přijímá výzvy. Často je energický a výřečný, avšak bývá i konfrontační, provokativní a netrpělivý.
Specialista
Přináší hlubokou odbornou znalost v konkrétní oblasti. Je vysoce kvalifikovaný a soustředí se na úzce vymezené téma.
Koordinátor
Plánuje a organizuje práci týmu, deleguje úkoly a udržuje zaměření týmu na dosažení cíle.
Realizátor
Přetváří nápady na konkrétní činy. Přeměňuje diskusi a myšlenky na konkrétní akce, které vedou k dosažení výsledků.
Týmový pracovník
Podporuje spolupráci v týmu, naslouchá ostatním a vytváří pozitivní pracovní atmosféru.
Kontrolor/Vyhodnocovač
Kriticky hodnotí návrhy a nápady ostatních členů týmů. Bez zbytečných emocí analyzuje výhody a nevýhody různých řešení, což ho činí velmi schopným v rozhodovacím procesu. 3/
Zdroje:
1/ Projektový tým. Online. Pmconsulting.cz. 2024. Dostupné z: https://www.pmconsulting.cz/slovnikovy-pojem/projektovy-tym/. [cit. 2024-11-28].
2/ Katzenbach, J.R., & Smith, D.K. (1993). The Wisdom of Teams: Creating the High-Performance Organization.
3/Týmové role podle Belbina. Online. Podnikavamysl.cz. 2021. Dostupné z: https://www.podnikavamysl.cz/cz/materialy/tymove-role-podle-belbina. [cit. 2024-11-28].
K tomu:
Může se hodit každému, kdo se podílí na týmové práci. Přinejmenším inspiruje a nabízí řadu konkretizací, jak pokud jde o typy týmů, tak o role v nich.
(Pokračování dalším vyzobaným "zrníčkem")
A k tomu trochu inspirující přírody:
Velmi zajímavá procházka Ohrobeckým - Jarovským údolím (od železniční zastávky Dolní Břežany Jarov) k Ohrobci, Zvoli a zpět kolem Jarovských vodopádů (po červené značce ) do údolí. Mj. lepší je jít opačně, cesta dolů po poměrně strmé stezce je dost náročná i riskantní. Na vodopády odbočíte asi po 400 metrech vpravo po červené značce. Lze jít i přímo podle potoka po lesácké značce.
Toto je příjemná, mírně stoupající cesta Ohrobeckým údolím.
Jsou z ní pěkné výhledy.
Pohled k potoku, stráň je zde hodně příkrá.
A i v této velmi parné a suché části léta se zde dalo něco najít. Krásná kytka (byť dle botaniků "nižší rostlina).