To nejdůležitější o LENINOVI - část 8.
Padouch či hrdina? – Ne. Nejde mi o hodnocení Lenina, jde mi o to, co lze čistě pragmaticky vytěžit z jeho díla pro současnost, a to jak z hlediska pozitivních poznatků a inspirací, tak i omylů či toho, co se v důsledku změn podmínek stalo nepoužitelným, s čím je nutné se rozejít.
O tom, jak vznikl tento text, který považuji za velmi důležitý, píšu podrobně v první části, viz:
https://radimvalencik.pise.cz/11761-to-nejdulezitejsi-o-leninovi-cast-1.html
Velmi se u čtenáře, kterému ušla, přimlouvám za to, aby si ji přečetl.
Dostávám se k tomu nejdůležitějšímu. Co z výše prezentovaného pohledu na Leninovo ideovou, zejména teoretickou, tvorbu vyplývá? Tj. jak by měl vypadat subjekt, který je nositelem rozvoje, sdílení a šíření poznání toho, o co jde a co dělat v podobě rozvíjejícího se systému interagujícího s praxí těch, kteří rozhodnout o tom, zda se lidské pospolitosti podaří projít osudovým úskalím? K tomu opět pár poznámek:
1. Jsme v mnohem obtížnějších podmínkách, než byl Lenin, a proto potřebujeme mnohem větší ideový potenciál. Čím jsou podmínky obtížnější:
1.1. Nepřehlédnutelná diskreditace hnutí v době existence Sovětského svazu i po jeho rozpadu.
1.2. Degenerace levice – ta papouškovala doktrínu, která účelově transformovala odkaz Marxe, Engelse a Lenina v nástroj obhajoby pozic rodící se nové třídy.
1.3. Leninovi se ještě podařilo odvrátit "první setbol" zaměřený relativizaci pravdy a tím i ideové odzbrojení hnutí; dnes relativismus vládne a levici rozvrátil, nenašel se nikdo, kdo by dokázal účinně čelit další vlně relativizace v podobě postmoderny, "první set jsme prohráli". Relativizace pravdy pak přerostla do podoby používání klacku "jedině správných narativů" k diskriminaci racionálního uvažování.
1.4. Zdokonalení technických prostředků manipulace s lidmi.
1.5. Penetrace celého institucionálního systému (včetně mainstreamových medií, do značné míry i akademické půdy) metastázemi globální moci.
2. Nutno počítat s tím, že se kvalifikovaný odpor proti současné globální moci bude rodit velmi obtížně, tj. horizont 20, se kterým je nutné počítat, je adekvátní.
3. Tvorba ideového zázemí má řadu aspektů. Všechny z nich je nutné trpělivě podporovat, vnímat jejich roli a výsledky, které přinášejí, vzájemně je propojovat. Jedná se např. o:
3.1. Vytváření systému kvalifikovaných alternativních medií umožňujících diskuse, zveřejňování teoreticky přínosných materiálů, kvalifikované reakce na probíhající dění.
3.2. Nejrůznější neformální vzdělávací aktivity.
3.3. Standardní kvalitní výzkumnou a vzdělávací činnost na akademické půdě, která respektuje kontinuitu vývoje vědeckého poznání.
3.4. Osvěta v rámci hnutí odporu a nápravy zaměřená na angažující se osobnosti i v rámci nejrůznějších akcí.
3.5. Významnou, patrně klíčovou roli může sehrát zviditelněnítvorby ideového zázemí formou týmu, tj. skupiny osob, které jsou jeho spolutvůrci, nositeli, sdílejí a šíří vše přínosné. Pracovně takovou skupinu můžeme nazvat dvanáctkou.
4. Důležité je správně pochopit její (dílčí!) roli v rodícím se hnutí odporu a nápravy, jehož hlavním historickým smyslem je umožnit, aby lidská pospolitost obnovila svoji evolučně stabilní strategii (založenou na tom, že osobní růst schopností každého, spojený s poznáváním toho, o co jde a co dělat, jak v oboru jeho profesní činnosti, tak ve společenském životě, je podmíněn a současně je podmínkou osobního růstu všech ostatních). Z tohoto hlediska musí DVANÁCTKA:
- Vytvářet tým, který tento princip vzájemných vztahů zosobňuje, je viditelná, čitelná a tím získává přirozenou autoritu.
- V rámci dělby práce uvnitř hnutí odporu je chráněna před vtahováním do vnějších (s metastázemi současné globální moci) i vnitřních (uvnitř hnutí) mocenských střetů. ///Jeden z nejdůležitějších poznatků vyplývajících z analýzy Leninovy teoretické tvorby v praktickém kontextu.///
- Efektivně se replikovat tím, že každý z členů DVANÁCTKY si vytváří vlastní dvanáctku (nebo alespoň náhradníka či náhradníky).
Ke konkrétní podobě DVANÁCTKY zde: https://radimvalencik.pise.cz/11745-hledani-dvanacti-cesta-k-drtive-ideove-prevaze-3.html
5. Nejprve je nutné vytvořit neformální zázemí "rady starších" a teprve následně sestavit a zviditelnit DVANÁCTKU. K tomu:
5.1. V prvním období je nutné počítat s tím, že personální složení základní DVANÁCTKY se bude poměrně dynamicky měnit (optimalizovat), např.:
- Z osobních důvodů.
- Někdo připraví vhodnější osobu a sám se stane součástí jeho indukované DVANÁCTKY.
- Ukáže se vhodnější osobnost a podaří se ji získat pro činnost v rámci základní DVANÁCTKY.
5.2. Důležitou otázkou je motivace těch, kteří budou tvořit DVANÁCTKU (např. jde o to, aby nepřevažovala jen snaha "zviditelnit se" apod.
Závěrem:
Nelze vše předpovědět, ale důležité bude:
- Začít.
- Pružně reagovat na vývoj situace.
- Ve vhodnou dobu přejít od přípravné fáze, která bude spíše pomalá, k dynamické fázi, která bude mít podobu expanze.
(Toto už je závěr série)
RE: To nejdůležitější o LENINOVI - část 8. | ondrey | 13. 08. 2024 - 05:13 |
RE: To nejdůležitější o LENINOVI - část 8. | tibor | 13. 08. 2024 - 05:46 |
![]() |
ondrey | 31. 08. 2024 - 10:33 |