Vize, jakou potřebujeme/976

18. srpen 2024 | 00.10 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/976

Vize, jakou potřebujeme/976

To nejdůležitější o LENINOVI - část 8.

Padouch či hrdina? – Ne. Nejde mi o hodnocení Lenina, jde mi o to, co lze čistě pragmaticky vytěžit z jeho díla pro současnost, a to jak z hlediska pozitivních poznatků a inspirací, tak i omylů či toho, co se v důsledku změn podmínek stalo nepoužitelným, s čím je nutné se rozejít.

O tom, jak vznikl tento text, který považuji za velmi důležitý, píšu podrobně v první části, viz:

https://radimvalencik.pise.cz/11761-to-nejdulezitejsi-o-leninovi-cast-1.html

Velmi se u čtenáře, kterému ušla, přimlouvám za to, aby si ji přečetl.

Dostávám se k tomu nejdůležitějšímu. Co z výše prezentovaného pohledu na Leninovo ideovou, zejména teoretickou, tvorbu vyplývá? Tj. jak by měl vypadat subjekt, který je nositelem rozvoje, sdílení a šíření poznání toho, o co jde a co dělat v podobě rozvíjejícího se systému interagujícího s praxí těch, kteří rozhodnout o tom, zda se lidské pospolitosti podaří projít osudovým úskalím? K tomu opět pár poznámek:

1. Jsme v mnohem obtížnějších podmínkách, než byl Lenin, a proto potřebujeme mnohem větší ideový potenciál. Čím jsou podmínky obtížnější:

1.1. Nepřehlédnutelná diskreditace hnutí v době existence Sovětského svazu i po jeho rozpadu.

1.2. Degenerace levice – ta papouškovala doktrínu, která účelově transformovala odkaz Marxe, Engelse a Lenina v nástroj obhajoby pozic rodící se nové třídy.

1.3. Leninovi se ještě podařilo odvrátit "první setbol" zaměřený relativizaci pravdy a tím i ideové odzbrojení hnutí; dnes relativismus vládne a levici rozvrátil, nenašel se nikdo, kdo by dokázal účinně čelit další vlně relativizace v podobě postmoderny, "první set jsme prohráli". Relativizace pravdy pak přerostla do podoby používání klacku "jedině správných narativů" k diskriminaci racionálního uvažování.

1.4. Zdokonalení technických prostředků manipulace s lidmi.

1.5. Penetrace celého institucionálního systému (včetně mainstreamových medií, do značné míry i akademické půdy) metastázemi globální moci.

2. Nutno počítat s tím, že se kvalifikovaný odpor proti současné globální moci bude rodit velmi obtížně, tj. horizont 20, se kterým je nutné počítat, je adekvátní.

3. Tvorba ideového zázemí má řadu aspektů. Všechny z nich je nutné trpělivě podporovat, vnímat jejich roli a výsledky, které přinášejí, vzájemně je propojovat. Jedná se např. o:

3.1. Vytváření systému kvalifikovaných alternativních medií umožňujících diskuse, zveřejňování teoreticky přínosných materiálů, kvalifikované reakce na probíhající dění.

3.2. Nejrůznější neformální vzdělávací aktivity.

3.3. Standardní kvalitní výzkumnou a vzdělávací činnost na akademické půdě, která respektuje kontinuitu vývoje vědeckého poznání.

3.4. Osvěta v rámci hnutí odporu a nápravy zaměřená na angažující se osobnosti i v rámci nejrůznějších akcí.

3.5. Významnou, patrně klíčovou roli může sehrát zviditelněnítvorby ideového zázemí formou týmu, tj. skupiny osob, které jsou jeho spolutvůrci, nositeli, sdílejí a šíří vše přínosné. Pracovně takovou skupinu můžeme nazvat dvanáctkou.

4. Důležité je správně pochopit její (dílčí!) roli v rodícím se hnutí odporu a nápravy, jehož hlavním historickým smyslem je umožnit, aby lidská pospolitost obnovila svoji evolučně stabilní strategii (založenou na tom, že osobní růst schopností každého, spojený s poznáváním toho, o co jde a co dělat, jak v oboru jeho profesní činnosti, tak ve společenském životě, je podmíněn a současně je podmínkou osobního růstu všech ostatních). Z tohoto hlediska musí DVANÁCTKA:

- Vytvářet tým, který tento princip vzájemných vztahů zosobňuje, je viditelná, čitelná a tím získává přirozenou autoritu.

- V rámci dělby práce uvnitř hnutí odporu je chráněna před vtahováním do vnějších (s metastázemi současné globální moci) i vnitřních (uvnitř hnutí) mocenských střetů. ///Jeden z nejdůležitějších poznatků vyplývajících z analýzy Leninovy teoretické tvorby v praktickém kontextu.///

- Efektivně se replikovat tím, že každý z členů DVANÁCTKY si vytváří vlastní dvanáctku (nebo alespoň náhradníka či náhradníky).

Ke konkrétní podobě DVANÁCTKY zde: https://radimvalencik.pise.cz/11745-hledani-dvanacti-cesta-k-drtive-ideove-prevaze-3.html

5. Nejprve je nutné vytvořit neformální zázemí "rady starších" a teprve následně sestavit a zviditelnit DVANÁCTKU. K tomu:

5.1. V prvním období je nutné počítat s tím, že personální složení základní DVANÁCTKY se bude poměrně dynamicky měnit (optimalizovat), např.:

- Z osobních důvodů.

- Někdo připraví vhodnější osobu a sám se stane součástí jeho indukované DVANÁCTKY.

- Ukáže se vhodnější osobnost a podaří se ji získat pro činnost v rámci základní DVANÁCTKY.

5.2. Důležitou otázkou je motivace těch, kteří budou tvořit DVANÁCTKU (např. jde o to, aby nepřevažovala jen snaha "zviditelnit se" apod.

Závěrem:

Nelze vše předpovědět, ale důležité bude:

- Začít.

- Pružně reagovat na vývoj situace.

- Ve vhodnou dobu přejít od přípravné fáze, která bude spíše pomalá, k dynamické fázi, která bude mít podobu expanze.

(Toto už je závěr série)

A k tomu trochu inspirující přírody:

Na konferenci v Budapešti. Matematické metody v ekonomii. Přijali nám příspěvek. Velká čast. Tisíc účastníků, dva nobelisté a ještě jeden online. Už jsem delší dobu v Budapešti nebyl, ale stále nádherná a lepší se. Převážně však velká dřina - zachytit vše přínosné a komunikovat s těmi, se kterými lze navázat spolupráci.

Tady toto už je umělé osvětelní. Odborné diskuse pokračují a trochu vína neublížilo jejich úrovni, spíše napomáhá pochopení toho, o co jde.


Nevím, zda se na těch ostatních lodích také tak pracuje, ale na té naší hodně intenzivně.

Ale bohužel vše zajímavé končí.

Tak se s kolegou po cestě do hotelu ještě zastavíme v příjemné prostředí, abychom vyhodnotili, co jsme se dozvěděli a jaké myšlenky se nám podařilo sdělit.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.5 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář