Pozvánka na 24. online setkání k pěstování vize
Srdečně zvu na 24. VEŘEJNÉ online setkání k pěstování perspektivní, realistické a přitažlivé vize, které se uskuteční
v neděli 5. března od 18.00 zde:
(připojení bez hesla):
https://meet.jit.si/radimvalencik
Účastnit se může každý, stačí rozkliknout výše uvedený link.
K tomu podrobněji:
Již při minulém setkání jsme reagovali na dramatický vývoj situace v oblasti přípravy tzv. "reformy" penzijního systému. Návazně jsme v rámci pěstování perspektivní, realistické a přitažlivé vize publikovali sérii článků k této problematice. Zde je stručné shrnutí toho, o co jde:
Základní teze k aktuálnímu dění v oblasti penzijního systému |
1. Z našeho hlediska není sporu o tom, že reforma penzijního systému je nutná. Dokonce není ani sporu o tom, že je nutné udržet poměr mezi těmi, kteří do penzijního systému přispívají a kteří z něj čerpají (i když zde existují i alternativní názory). |
2. Z našeho hlediska je podstata sporu o pojetí reformy penzijního systému následující: |
- Jít cestou administrativního, demotivujícího, povinného, paušálního (či administrativně modifikovaného paušálního) prodloužení doby odchodu do důchodu? |
NEBO |
- Jít cestou dobrovolného, individuálního, motivovaného prodloužení doby výdělečného uplatnění těch, kteří mohou a chtějí se seberealizovat ve své profesi? |
3. Na tuto alternativu by se měla zaměřit pozornost. Normální lidé, mladí, středního věku i starší, by si neměli kvalifikovanou a reprezentativní rozpravu k dané alternativě nechat ukrást, protože jinak budou okradeni, a to nejen o prostředky, které již odvedli nebo budou odvádět na své důchody, ale hlavně a především o svoji budoucnost. |
4. Není pravda, že reforma penzijního systému musí bolet! Lze jít cestou, která prodlouží plnohodnotný život člověka a naplní jej smyslem, kdy byť i postupné rozvolňování profesních aktivit dává člověku pocit uspokojení, vědomí toho, že je prospěšný druhým, umožňuje mu uchovat společenské kontakty. |
5. Obrovské a zbytečně nevyužívané rezervy jsou v oblasti: |
- Výchovy od nejrannějšího věku k pojetí dráhy profesního uplatnění jako běhu na dlouhou trať. |
- Systému vzdělání zaměřeného na rozvíjení a uchování schopnosti neustále si doplňovat kvalifikaci a využívat možnost nezbytného upgrade kvalifikace. |
- Zdravotní péče zaměřené na to, aby byl člověk co nejdéle a v co největší míře psychicky a fyzicky fit. |
- Pěstování firemní kultury tak, aby vytvářela pozice pro uplatnění lidí ve vyšším věku a současně přínosné pro firmu. |
- Podpoře opatření, která umožňují člověku ve vyšším věku postupně rozvolňovat jeho profesní aktivity. |
- Budování tvůrčích mezigeneračních týmů, v nichž starší lidé mohou nalézt plnohodnotné a efektivní uplatnění. |
6. Lze doložit, že i jen částečné využití těchto možností umožní projít léty 2040-2060, kdy bude penzijní systém vystaven největší demografické zátěži. |
7. Využití výše uvedených možností je závislé na vytvoření potřebných motivací zabudovaných do penzijního systému. Výkonnost penzijního systému = jeho motivační účinek pro všechny výše uvedené subjekty. Administrativní, nucené prodloužení doby odchodu do penze vede ke zničení těchto motivací a tím i zničení výkonnosti penzijního systému. |
8. Ve sporu o reformu nejde ani tak o to, zda a jak budou důchodci trpět, ale hlavně a především o to, zda se vydáme cestou k nové kvalitě ekonomického růstu, který může být trvale udržitelný, dynamický a neomezený. |
9. Nová kvalita ekonomického růstu je dána dvojím efektem produktivních služeb, tj. služeb zaměřených na rozvoj, uchování a uplatnění lidských schopností: |
- První efekt je dán tím, že spotřeba, v niž hrají produktivní služby dominantní roli, je na rozdíl od okázalé, prestižní, konzumní spotřeby šetrná ze samotné své podstaty k přírodě. |
- Druhý efekt je dán tím, že tato spotřeby vede k výraznému posílení inovačního potenciálu společnosti, který je základním a dostatečně vlivným faktorem odlehčení ekonomického růstu od všech aspektů zatěžování životního a zejména přírodního prostředí. |
(Koncepce vycházející z Green Deal tuto cestu řešení ekologické problematiky nevidí, případně nechtějí vidět, a nabízejí setrvačná, přerozdělovací řešení, která nikam nevedou.) |
10. Problematiku změn v důchodovém systému nelze řešit: |
- Za zády veřejnosti a pod tlakem různých lobby. |
- Bez opory v teorii. |
- Vně perspektivní (tj. vidící až za horizont řešení současných problémů), realistické (opírající se o dostatečné společenské síly) a přitažlivé (srozumitelné a naplňující člověka, kterého osloví, smyslem) vize. |
K tomu odkazuji ještě na vynikající analýzu, kterou zpracovala Jana Simonová:
https://radimvalencik.pise.cz/10775-penze-j-simonova-podruhe-a-akcne.html
Vývoj se ukazuje být ještě dramatičtější a drsnější, než jsme očekávali. Tak to podrobně probereme.
Bylo by dobré, pokud by se dostalo ještě na téma vzdělání a umělá inteligence. K tomu poslal Radek Novotný tento podnět:
Včera jsem to přednášel učitelkám ZŠ, co všechno jim AI sebere a jak formulovat matematický úkol, aby to děti nemohly zadat AI, ale aby musely nad problémem sami přemýšlet a případně sami to zadání slovní úlohy formulovat tak, aby AI dodala správné řešení. Což je přesně vysoce kreativní lidský úkol potřebný pro práci s AI.
Můžete si to každý vyzkoušet pro zadávání textu pro generování obrázku do přednášky.
Přednášející si hrál s kačenkou plovoucí na Vltavě pod Pražským hradem.
Já to zkusil s Budějkama (ty AI evidentně nezná), nebo i s včelou či broukem na ruce. Chce to zkoušet a naučit se komunikovat.
https://scribblediffusion.com/
Těším se na zajímavé setkání
Radim Valenčík