Vize, jakou potřebujeme/405

25. leden 2023 | 00.01 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/405

Vize, jakou potřebujeme/405

Nyní přejdeme k tomu nejdůležitějšímu. To, co by mělo být základem vize univerzity, zvýrazníme názorně.

Vize jedné univerzity - 3. část

Těžiště vize univerzity

Obecnou historickou tendencí je, že roste role lidských schopností, to zejména těch, které bezprostředně souvisejí s rozvojem lidského poznání, především vědy. V podmínkách, kdy do ekonomiky, správy společnosti i běžného lidského života vstupuje umělá inteligence, roste poptávka zejména po těch schopnostech člověka, které jsou specificky lidské, tj. tzv. umělou inteligencí nesubstituovatelné.

0001pt;line-height: normal">Následující schéma se netýká jen těch univerzit, na nichž jsou realizovány vyučovací programy ekonomického či společenského zaměření, ale i těch, kde převažují obory technické či přírodovědní.

Mj. například při permanentním vyjasňování toho, které lidské schopnosti jsou nesubstituovatelné umělou inteligencí, by měly univerzity společenskovědního zaměření spolupracovat s univerzitami technického zaměření, které se matematickými a technickými základy umělé inteligence zabývají. A není to jediná oblast, ve které by byla spolupráce univerzit různého zaměření přínosná. Touto problematikou se budeme zabývat později. Nyní přejdeme přímo k jádru toho, v čem spočívá v současné době role univerzit.

Ukážeme to následujícími schématy. První schéma je záměrně zjednodušené, druhé vychází z reálných dat.

Schéma 1: Efekty odvětví, která jsou zaměřena na rozvoj, uchování a uplatnění lidských schopností (zjednodušená verze)


K tomu:

* Všechna odvětví produktivních služeb, tj. služeb přispívajících k nabývání, uchování a uplatnění schopností člověka (např. vzdělání, péče o zdraví, výchova v rodině, různé formy sociální práce) vedou k některému efektu či vícero efektům ve výše uvedeném schématu.

* Tyto efekty bezprostředně souvisejí s růstem HDP, tj. čím jsou tyto efekty větším, tím jsou vyšší i přírůstky HDP. A nejen to. Zvyšováním efektů v této oblasti se pozitivním směrem mění i charakter ekonomického růstu, který více přispívá k reálnému naplnění lidského života a stává se více nezávislým na množství využívaných přírodních zdrojů a zásazích do přírody.

* Univerzity mají v této oblasti nejen významnou, ale zejména dvojí roli:

- Jednak jsou typickým případem odvětví produktivních služeb, přitom jejich efekty jsou orientovány všem výše uvedenými směry. Jde zejména o poskytování vzdělávacích služeb.

- Jednak – a to by nemělo být přehlíženo – zaměření jejich výzkumné činnosti by mělo být podstatným způsobem orientováno na otázku, jak zvýšit výše uvedené efekty.

Oba dva směry univerzitních aktivit v dané oblasti by přitom měly být propojeny. Tj. univerzity by měly nejen poskytovat takové vzdělávací služby, které by umožnily jejich absolventům umožňovat rychlejší kariérní růst, dosažení co nejvyšší kariérní úrovni v příslušné profesi a prodloužení zenitu i horizontu výdělečného uplatnění, ale měly by se obecně zabývat společenskou vizí z hlediska rostoucí role produktivních služeb v dalších oblastechekonomiky.

V dalším pokračování dáme konkrétnější schéma efektů odvětví, která jsou zaměřena na rozvoj, uchování a uplatnění lidských schopností s využitím dat konkrétní univerzity. Návazně budeme stručně charakterizovat oblasti, ve kterých jsou největší nevyužívané možnosti univerzitního vzdělání z hlediska výše uvedených efektů.

(Pokračování čtvrtou částí této problematiky)

A k tomu trochu inspirující přírody:

První výlet, který jsem po návratu ze Španělska podnikl, byl do Chuchelského háje. Zde najdu něco nového v každou roční dobu. Je to rozsáhlý a velmi pestrý areál s mnoha výhledy a bohatou květenou. Dokonce i v tuto dobu.

Jedna z nejkrásnějších vrás v Praze. V pozůstatku bývalého lomu v areálu Homolka, součást Chuchelského háje. A podívejte, kdo tu žije.

Druhá část vápencového lomu Homolka.


Pohled ze stepní části Chuchelského háje na lomem Homolka do jeho nitra Chuchelského háje. Je vidět i špička Kostela sv. Jana Nepomuckého.


Vrchol Homolky, podle tvaru kterého má místo název.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Vize, jakou potřebujeme/405 radekn* 27. 01. 2023 - 14:18
RE(2x): Vize, jakou potřebujeme/405 radimvalencik 27. 01. 2023 - 16:10
RE(3x): Vize, jakou potřebujeme/405 radekn* 29. 01. 2023 - 11:32
RE(3x): Vize, jakou potřebujeme/405 radekn* 29. 01. 2023 - 12:17