Vize, jakou potřebujeme/405
Nyní přejdeme k tomu nejdůležitějšímu. To, co by mělo být základem vize univerzity, zvýrazníme názorně.
Vize jedné univerzity - 3. část
Těžiště vize univerzity
Obecnou historickou tendencí je, že roste role lidských schopností, to zejména těch, které bezprostředně souvisejí s rozvojem lidského poznání, především vědy. V podmínkách, kdy do ekonomiky, správy společnosti i běžného lidského života vstupuje umělá inteligence, roste poptávka zejména po těch schopnostech člověka, které jsou specificky lidské, tj. tzv. umělou inteligencí nesubstituovatelné.
0001pt;line-height: normal">Následující schéma se netýká jen těch univerzit, na nichž jsou realizovány vyučovací programy ekonomického či společenského zaměření, ale i těch, kde převažují obory technické či přírodovědní.
Mj. například při permanentním vyjasňování toho, které lidské schopnosti jsou nesubstituovatelné umělou inteligencí, by měly univerzity společenskovědního zaměření spolupracovat s univerzitami technického zaměření, které se matematickými a technickými základy umělé inteligence zabývají. A není to jediná oblast, ve které by byla spolupráce univerzit různého zaměření přínosná. Touto problematikou se budeme zabývat později. Nyní přejdeme přímo k jádru toho, v čem spočívá v současné době role univerzit.
Ukážeme to následujícími schématy. První schéma je záměrně zjednodušené, druhé vychází z reálných dat.
Schéma 1: Efekty odvětví, která jsou zaměřena na rozvoj, uchování a uplatnění lidských schopností (zjednodušená verze)
K tomu:
* Všechna odvětví produktivních služeb, tj. služeb přispívajících k nabývání, uchování a uplatnění schopností člověka (např. vzdělání, péče o zdraví, výchova v rodině, různé formy sociální práce) vedou k některému efektu či vícero efektům ve výše uvedeném schématu.
* Tyto efekty bezprostředně souvisejí s růstem HDP, tj. čím jsou tyto efekty větším, tím jsou vyšší i přírůstky HDP. A nejen to. Zvyšováním efektů v této oblasti se pozitivním směrem mění i charakter ekonomického růstu, který více přispívá k reálnému naplnění lidského života a stává se více nezávislým na množství využívaných přírodních zdrojů a zásazích do přírody.
* Univerzity mají v této oblasti nejen významnou, ale zejména dvojí roli:
- Jednak jsou typickým případem odvětví produktivních služeb, přitom jejich efekty jsou orientovány všem výše uvedenými směry. Jde zejména o poskytování vzdělávacích služeb.
- Jednak – a to by nemělo být přehlíženo – zaměření jejich výzkumné činnosti by mělo být podstatným způsobem orientováno na otázku, jak zvýšit výše uvedené efekty.
Oba dva směry univerzitních aktivit v dané oblasti by přitom měly být propojeny. Tj. univerzity by měly nejen poskytovat takové vzdělávací služby, které by umožnily jejich absolventům umožňovat rychlejší kariérní růst, dosažení co nejvyšší kariérní úrovni v příslušné profesi a prodloužení zenitu i horizontu výdělečného uplatnění, ale měly by se obecně zabývat společenskou vizí z hlediska rostoucí role produktivních služeb v dalších oblastechekonomiky.
V dalším pokračování dáme konkrétnější schéma efektů odvětví, která jsou zaměřena na rozvoj, uchování a uplatnění lidských schopností s využitím dat konkrétní univerzity. Návazně budeme stručně charakterizovat oblasti, ve kterých jsou největší nevyužívané možnosti univerzitního vzdělání z hlediska výše uvedených efektů.
(Pokračování čtvrtou částí této problematiky)
A k tomu trochu inspirující přírody:
První výlet, který jsem po návratu ze Španělska podnikl, byl do Chuchelského háje. Zde najdu něco nového v každou roční dobu. Je to rozsáhlý a velmi pestrý areál s mnoha výhledy a bohatou květenou. Dokonce i v tuto dobu.
Jedna z nejkrásnějších vrás v Praze. V pozůstatku bývalého lomu v areálu Homolka, součást Chuchelského háje. A podívejte, kdo tu žije.
Druhá část vápencového lomu Homolka.
Pohled ze stepní části Chuchelského háje na lomem Homolka do jeho nitra Chuchelského háje. Je vidět i špička Kostela sv. Jana Nepomuckého.
Vrchol Homolky, podle tvaru kterého má místo název.
RE: Vize, jakou potřebujeme/405 | radekn* | 27. 01. 2023 - 14:18 |
![]() |
radimvalencik | 27. 01. 2023 - 16:10 |
![]() |
radekn* | 29. 01. 2023 - 11:32 |
![]() |
radekn* | 29. 01. 2023 - 12:17 |