Vize, jakou potřebujeme/43

28. leden 2022 | 00.01 |
blog › 
Vize, jakou potřebujeme/43

Vize, jakou potřebujeme/43

Zde je diskusní platforma k vizi, kde se může každý přidat k jejímu pěstování:

https://radimvalencik.pise.cz/10057-vize-jakou-potrebujeme-41.html

Podrobné poznámky k vizi mně poslal Tibor Ganzer z Detmarovic. Uveřejňuji jen jeho text (odlišuji barvou) k otázkám položeným v prvním nástřelu programu, který lze stáhnout zde:

https://radimvalencik.pise.cz/10046-vize-jakou-potrebujeme-32.html

K otázce, co dělat

Tibor Ganzer:

Táto otázka sa pravidelne objavuje v historii. Buď sú k dispozícii intelektuálný myslitelia, ktorý sú schopnýdefinovať potřeby pre transformáciu spoločnosti, alebo nie sú a spoločnosť (lokálná civilizácia) zanikne aleb osa transformuje do podoby, ktorá je pre pôvodnú spoločnosť nepriaznivá

K tomu ode mne:

Podle mého názoru je hlavní specifikou současné přelomové doby to, že těch, kteří budou muset spojit svůj intelekt, bude muset být více než při překonávání dosavadních úsilí vyvedení rozkládající se společnosti z krize. Ale určitým vzorem by mohlo být to, jak bylo ve své době pěstováno křesťanství, jak se "rozfouklo" po tehdejším světě, jakou roli při proměně společnosti a současně i uchování kontinuity většiny poznatků a hodnot sehrálo.

O jaký střet ve společnosti?

Tibor Ganzer:

Dominantná polarita spoločnosti z pohladu:

1.      Psychologie (apokalyptické videnie)

2.      Sociologie (jako sa vrství spoločnosť)

3.      Historie (Deja Vu ?)

4.      Technologie (AI)

5.      Ekonomiky (HDP a HND)

6.      Bezpečnosti (armáda)

7.      Majetku (bieda a bohatstvo)

8.      Atd...

K tomu ode mne:

Tady asi budeme moci hodně popracovat. Za nejdůležitější v kontextu výše uvedených námětů od T. Ganzera považuji pochopení role člověk v té ekonomice, o jejíž prosazení jde. Na základě toho pak přesné vypreparování těch, kteří budou současný (a jak se bude ukazovat – stále více neudržitelný) stav bránit. Sílu, kterou disponuje současná globální moc vynucující si antireformní poslušnost svých slouhů i za cenu dosazování stále větších křiváků, neumětelů a hlupáků je historicky bezprecedentní, lze porazit právě tím, že se tato moc začne postupně stále více štěpit.

Jaký je historický kontext současného dění?

Tibor Ganzer:

Na druhom konci telefonního hovoru je člověk alebo umelá inteligencia ?

V supermarketu platím u pokladni alebo v samoobsluhe ?

K tomu ode mne:

To souvisí s tím pochopením role člověka a jeho nenahraditelných schopností. To, co nazýváme "umělou inteligencí", nemá s lidskou inteligencí téměř nic společného. Např. počítač hraje šachy úplně jinak než člověk. Tady jsem k tomu něco napsal na motivy rozhovoru našeho předního odborníka na umělou inteligenci Tomáše Mikolova:

https://radimvalencik.pise.cz/9942-o-umele-inteligenci-a-nasi-nebodove-existenci.html

O co se může prosazování změny opřít?

Tibor Ganzer:

Tak teda "o co se může prosazování změny opřít?" kde je to "O co"?

Je možné sa oprieť o kvalifikovanú skupinu vysokoškolských učitelov, ktorý sú schopný na základe svojho teoretických znalostí pristúpiť k spacovaniu návrhu vízie vo svojom volnom čase? Pretože na toto žiadny grant nedostanú!

Je možné sa oprieť o kvalifikovanú skupinu sociologov, ktorý sú schopný na základe svojho teoretických znalostí pristúpiť k spacovaniu návrhu vízie vo svojom volnom čase? Pretože na toto žiadny grant nedostanú!

Je možné sa oprieť o kvalifikovanú skupinu odborníkov, ktorý sú schopný na základe svojho teoretických znalostí pristúpiť k spacovaniu návrhu vízie vo svojom volnom čase? Pretože na toto žiadny grant nedostanú!

K tomu ode mne:

Řešení zdánlivě neřešitelného je jediné. Pro řadu lidí se musí stát žití s vizí ve smyslu aktivního podílu na jejím pěstování součástí náplně jejich (našeho) života. Nevidím to jako nereálné.

Jak vyvést společnost z krize?

Tibor Ganzer:

Toto je kardinálna otázka.

Vytvorenie odborných týmov a ich vzájomná koordinácia.

Vo volnom čase.

K tomu ode mne:

...Asi tak. Ale lze počítat i s rolí těch tvůrčích (a mezigeneračních) týmů, které již fungují a které budou nuceny hájit své pozice ve stále náročnějších podmínkách, před kterými neutečou.

Jakou silou disponuje současná globální moc a co postavit proti ní?

škoda

K tomu ode mne:

K této otázce pan T. Ganzer odpověď nedal. Přitom, jak již jsem zmíni v první části připomínek, je to velmi důležitá otázka.

Proč je odbornost tak důležitá a čím začít?

Tibor Ganzer:

Lokaj, sluha, dráb a kolaborant versus vlastenec, slobodný občan, otec a matka a tí další obyčajný ludia.

K tomu ode mne:

Považuji za rozumné, dávat důraz na odbornost do přímé souvislosti se snahou o vyjádření toho, o jakou polaritu ve společnosti jde. Ale přesně identifikovat tuto polaritu a pojmenovat ji také není tak jednoduché.

K otázkám položeným k nástřelu vize:

- Co v něm chybí? (zjednodušený text)

- Co je v něm nedostatečně zdůrazněno? (generačná vzájomnosť)

- Co je sporné, případně "mimo mísu"? (o čo je možné oprieť sa)

- Co je vyřčeno nesrozumitelně? (čo je cieľ)

- Jak jej lépe strukturovat? (matematicky štrukturalizovať? – ako by k tomu pristúpil správca informačného systému?)

- V čem vylepšit či jak změnit jeho formu? (preložiť do rôznych podôb prezentácie , nemyslým tým PowerPoint)

- Ke kterým otázkám otevřít diskusi a i ve stručné prezentaci vize je formulovat v alternativách? (jednodenný workshop v sobotu? "vo svojom volnom čase")

K tomu ode mne:

Dobré náměty.

(Pokračování)

Následující text jsem zpracoval na základě inspirací, které jsem získal při pročítání ohlasů na uveřejněné reporty a pracovní nástřel vize. Považuji za důležité, proto uveřejňuji v co nejstručnější podobě.

Co (ne)stačí:

K tomu, abychom si uvědomili, proč a v čem je složitý proces týmového pěstování vize, uvedu čtyři na sebe navazující pohledy na to, jak změnit stávající stav k lepšímu. Posloupnost těchto pohledů je možná až příliš návodná, ale v tomto případě to není na škodu. Tak si je přečtěte s pochopením a zamyslete se nad nimi:

1. Stačí jen vyměnit lidi, nahradit ty špatné dobrými, a bude vše zase fungovat.

2. Nebo: Nestačí jen vyměnit lidi v různých funkcích, ale také zajistit podstatně větší účast lidí na správě věcí veřejných, a to například využitím osvědčených forem přímé demokracie, posilováním horizontálních vztahů při kontrole moci apod.

3. Nebo: Ani to nepomůže, je třeba změnit celý systém společenských vztahů včetně těch, které se odvíjejí od procesu výroby a navazujícího rozdělování, tj. včetně vztahů vlastnických, a to zejména směrem k většímu reálnému zespolečenštění, efektivnějším formám organizace výroby, spravedlivějšímu rozdělování apod.

4. Nebo: Ani takový pohled ještě nestačí a recepty, které vycházející z tohoto pohledu, nepomohou. Je nutné pochopit zásadní změny v samotné výrobě, to, jak se mění postavení člověka v návaznosti na probíhající technologické proměny, jaké jsou nejperspektivnější, teprve rodící se oblasti nejvýznamnějších ekonomických aktivit, případně která odvětví ekonomických aktivit se budou prosazovat jako dominantní, jakým způsobem se pod vlivem těchto změn budou vytvářet formy týmového zapojení lidí do dynamických změn v procesu výroby a návazně tomu vyvíjet celý systém společenských vztahů. Teprve když pochopíme společenské proměny takto komplexně, budeme schopni identifikovat to, na co nezbytné proměny narážejí, v čem si vyžadují podporu vědomých aktivit lidí nejen v ekonomické, ale i politické oblasti.

...

Trochu popíchnu ty, kteří namítnou, že to, co navrhuji, je příliš složité k pochopení, že "to lidí nepochopí" atd. Souhlasím s tím, že je řada lidí, kterým se to může zdát být příliš složité. Ale pokud se spokojí s jednodušším řešením, odsuzují se do "holzmannovské" pozice člověka, který hledá klíček nikoli tam, kde ho ztratil, ale ve vedlejší ulici, protože tam svítí světlo.

(Pokračování)

A k tomu trochu inspirující přírody:

Následující foto je z výletu od Bubovic přes Solvayovy lomy na skálu nad Svatým Janem. Jedno z nejpřitažlivějších míst blízko Prahy. Svědčilo o tom i množství lidí, které jsem potkal.

Kdo v Slovayových lomech ještě nebyl, bude překvapen jejich krásou. Tady je vidět i železniční trať, za chvlíli uvidíme i vláček plný dětí (v dalším pokračování).

Pěkná stěna. O její velikosti si lze udělat představu podle horolezce, který ji zdolává.

Pohled ze skály na Svatým Janem. Na protější kopec chodím na jaře velmi rád. Kouzelné výhledy, ale také velké množství vzácných květin. A když trefím dobu, najdu zde spoustu májovek. Dole je vidět Svatý Jan pod skalou. Z pohledu na toho šílence uprostřed na mě šly závratě.


 

Pohled ze skály na Svatým Janem přes údolí Berounky na Brdy.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář