Volby17/001: Úvodní článek k seriálu

4. únor 2017 | 08.07 |

ANALÝZY A KOMENTÁŘE AKTUÁLNÍHO DĚNÍ PŘED ŘÍJNOVÝMI VOLBAMI DO PS Z HLEDISKA VYTVOŘENÍ PŘEDPOKLADŮ PRO SKUTEČNÉ REFORMY

0pt;font-family:"Times New Roman",serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";color:black;mso-themecolor:text1; mso-fareast-language:CS">Po dokončením třetí monografie ke koncepci a způsobu prosazení komplexních reforem se můžeme plně věnovat sledování současného dění z hlediska využití možností, které rychle se blížící volby otevřou, nebo naopak, jejichž využití oddálí.

Seriál, který takto vznikne, navazuje na seriál k přípravě monografie. Ten jsem uveřejnil v 65 pokračováních od listopadu do dnešního dne. Nynější seriál bude mít úvodní označení "Volby17", ale je zaměřen nikoli na volby jako takové, ale na roli programů jednotlivých stran. Vychází z názoru, že stávající programová vyčpělost prakticky všech parlamentních stran zásadním způsobem ovlivní volby a že existuje poptávka po straně, která by odpověděla na otázku, jaké příčiny mají současné problémy a jak tyto problémy řešit.

Každá strana nabízející programe, který tuto odpověď nedává, slouží jako fíkový list překrývání podstaty současných problému a slouží tomu zlu, které problémy vyvolalo. Jako taková je nevolitelná.

Připomínám, že cílem seriálu čtyř monografií, z nichž tři jsou již k dispozici ke stažení, je pozitivně ovlivnit volby do Poslanecké sněmovny v říjnu 2017 z hlediska kvality volebních programů. Monografie jsou ke stažení zde:

První z roku 2014:

http://www.vsfs.cz/prilohy/konference/lk_2014_perspektivy.pdf

Druhá z roku 2015: http://www.vsfs.cz/prilohy/konference/lk_2015_ctvrta_prumyslova_revoluce.pdf

Třetí z roku 2016:: http://radimvalencik.pise.cz/4161-r2017-046-m-monografie-cely-text-ke-stazeni.html

Může se stát, je to dokonce značně pravděpodobné, že stávající politické subjekty nevyužijí to, co se jim nabízí (to, že skutečné reformy, které by řešily současné problémy s minimálními riziky a dopady na lidi, lze odstartovat prakticky okamžitě). Jejich reprezentace jsou jednak nekvalifikované a jednak příliš zahleděny do sebe, především si však zvykly považovat za normální to, co normální není. Pak ovšem tyto strany, resp. jejich reprezentace, budou velmi překvapeny turbulencemi, které je čekají jak před volbami, tak i po volbách.

Jedním z cílů, který si z tohoto hlediska kladu (a myslím, že mě v tom podpoří i další kolegové z našeho týmu), je omezit rizika, které by turbulence mohly přinést, trpělivě a v kontaktu s jednotlivými stranami ukazovat, že lze přijít s jiným programem než s kýčovitým programem slibů, které se nemíní vážně. Bylo by to rozhodně lepší, než pokud by bylo hned po říjnových volbách zřejmé, že se rychle schyluje k dalším. I to se ovšem může stát.

Pokusím se, aby v rámci tohoto seriálu byl uveřejněn každý den kvalitní příspěvek. V tomto smyslu počítám s pomocí dalších kolegů z našeho týmu, ale i těch, kteří se do této práce zapojí (třeba proto, že je zaujme řešení, které v našich monografiích navrhujeme). Zaslané komentáře, ohlasy, podklady či příspěvky se pokusím do seriálu vhodnou formou zapracovat.

Některé příspěvky, které budou zvlášť aktuální, uveřejním i mimo seriál s mírně odlišnou úpravou. Do seriálu je zařadím tak, aby bylo možné co nejlépe sledovat logiku současného dění. Ta je čitelná a seriál bude sloužit i k tomu, aby se lidé naučili číst tuto logiku, předvídat další vývoj, vědět, co je čeká a co dělat.

V návaznosti na to si dovolím touto cestou požádat o příspěvek, který by se zabýval otázkou voleb v Nizozemí (současná situace, očekávaný výsledek, kvalita programů, možný dopad na volby u nás). Nejsem specialista na dané téma a v týmu nemáme nikoho, kdy by se touto otázkou systematicky zabýval. Nizozemské volby budou už 15. března a je velmi pravděpodobné, že při přípravě svých programů na ně politické strany budou muset nějakým způsobem reagovat.

Takže zítra již první téma zpracované v rámci právě teď odstartovaného seriálu, který se určitě vyplatí sledovat.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář