Můj článek v PL a otázka "prokomunikování" reforem

8. únor 2015 | 08.21 |

I tento článek mám připraven k uveřejnění v rámci seriálu o reformách až za několik dní. Vzhledem k jeho aktuálnosti jej však zařazuji i dnes.

Včera (v sobotu 7.2.) mně vyšel článek v Parlamentních listech. Pochopitelně s řádově větší čteností a mnohem větším počtem odkazů, než když něco obdobného uveřejním na svém blogu, viz:

www.parlamentnilisty.cz/zpravy/Docent-Valencik-Vy-co-utocite-na-Putina-ukazujete-vlastni-prohnilost-Vsichni-vedi-ze-uz-to-takhle-dal-nejde-A-toto-nam-media-taji-o-valce-na-Donbasu-360835

Při této příležitosti jsem si uvědomil, že ta média, která se dokázala prosadit a dosáhla statutu masově čtených, velmi malou pozornost věnují následujícím otázkám:

1. Odkud vyvstaly současné problémy? Je to jen náhodou, že se v současné době tak vyhrocují a zauzlují? Nebo to má nějakou hlubší příčinu? Souvisí to např. nějak s historickým vývojem v tom smyslu, že současná doba je něčím specifická a dejme tomu i přelomová? Není to třeba tím, že jsme (my – jako "vyspělé země") měly řešit důležité otázky, např. v oblasti změny způsobu fungování ekonomiky a charakteru ekonomického růstu, a to se nedaří? Není hlavním důvodem to, že jsme uvízli v pasti setrvačného vývoje, na jehož bariéry narážíme a budeme narážet stále více?

2. Jak současné problémy řešit? Co k tomu potřebujeme znát? Ve které oblasti vývoje společnosti je těžiště řešení problémů, tj. co je třeba změnit především? Jaké "know-how" k řešení současných problémů potřebujeme? V jaké oblasti a jaké reformy bude nutné prosadit?

3. Jak nezbytné změny prosadit? Kdo může mít zájem je prosadit – o koho se opřít a kdo jim bude klást odpor? Kdy nastane vhodná příležitost takové reformy prosadit? Jakým způsobem dostat to širšího i do všeobecného povědomí pochopení toho, o co jde?

Když se podíváte na nejčtenější a nejvlivnější média, která se snaží poctivě a kvalifikovaně čelit současným problémům (mezi které samozřejmě patří "Parlamentní listy" či intelektuálně zaměřené "Literární noviny", snad i "Proti proudu"; "Britské listy" jsou poslední dobou bohužel trochu z formy; občas se něco zajímavého objeví i na "Vaše věc"), jsou v kritické a analytické oblasti velmi silná. Velmi málo však v nich najdete to, co s výše uvedenými otázkami souvisí. Jaké to má příčiny? Domnívám se, že dvě:

1. Jednak je to vkusem čtenářů, kteří dávají přednost kritickým analýzám před mnohem složitější reflexí doby a hlavně pak ještě složitějším hledání pozitivního řešení.

2. Jednak je to dáno tím, že na identifikování obecného základu, ze kterého současné problémy pocházejí, na dlouhodobé pozitivní vizi a zejména pak na návrhu obecného konceptu způsobu řešení se intelektuálové shodnou mnohem obtížněji než na popisu toho, jak se problémy současnosti projevují a kdo jejich vznik personifikuje.

To vytváří určité riziko, že nebudeme dostatečně připraveni, až se otevře (jak říkám) "startovní okno" pro předložení propracované pozitivní vize dotažené do podoby záchranného programu startujícího naplnění pozitivní vize. Máme nejvyšší čas v této oblasti něco pozitivního udělat.

K tomu jsem v úvodním článku seriálu reformách jako 5. bod vymezující, co dělat, napsal: "Podstatným způsobem rozšířit "prokomunikování" konceptu, který rozpracováváme ve vztahu k veřejnosti. Věda, která v současné přelomové době nedokáže dotáhnout výstupy až do polohy, kdy zaujme ty, kteří se problémům současnosti nevěnují profesionálně, ale cítí jako svoji občanskou zodpovědnost se v současné době zorientovat a napomoci řešení současných problémů, je mrtvá věda."

Zdroj: http://radimvalencik.pise.cz/2028-reformy-2015-1-uvod-k-letosnimu-serialu.html

Přiznám se, že nemám dostatečně jasnou představu, jak na řešení tohoto úkolu jít. Proto velmi uvítám každý dobrý nápad. Myslím, že by stálo se na to podívat společně. Jak říkala teta Kateřina – "více děr – více smyslů, více hlav – více smyslů".

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší