Uveřejňuji další část inspirací, které jsem získal během putování po Mallorce a návazně na výletech v naší přírodě. Pokud někdo nečetl předcházející díly (o dost přišel, ale může to ještě dohonit, Mallorca stojí za to), doporučuji mu, aby si přečetl alespoň tento:
https://radimvalencik.pise.cz/9882-inspirujici-mallorca-horsi-nez-vykoristovani-1.html
V něm se dozví více o kontextu série věnované tématu Horší než "vykořisťování"" i o tom, jak jsem se v seriálu dostal k naší přírodě. Zde jen stručně připomenu, že jsem si právě pod Lovošem uvědomil souvislost Nashova vyjednávacího problému s otázkou, zda při pochopení toho, co se dnes odehrává, vystačíme s Marxovou teorií nadhodnoty (k čemuž se na semináři odehrála zajímavá výměna názorů).
Z technických důvodů dávám toto foto již zde. Kdo pozná, okud je? Tipněte si. Kousíček od hranic Prahy:
0001pt;line-height:
normal">
Horší než "vykořisťování"/13
Pokud tedy hru budeme považovat za vícekolovou, můžeme popsat situaci v každém kole formou představy hráčů o alternativách finálních stavů.
Alternativy finálních vztahů jsou odhady každého z hráčů, jaké rozdělení nastane po všech kolech vyjednávání při použití různých kombinací kooperativních a nekooperativních strategií.
Alternativy finálních stavů každý hráč jen odhaduje a může se mýlit. Právě tak jako se může mýlit v tom, jak situaci odhaduje druhý hráč. V souladu s vývojem toho, co se v realitě odehrává, pak může a zpravidla je i nucen svou představu o alternativách finálních stavů v každém dalším kole upřesňovat. To ovšem nic nemění na tom, že před rozhodováním v každém kole pracuje s určitou představou o alternativách finálních stavů. Svým způsobem s ní musí pracovat, protože by se jinak nemohl rozhodovat. A to i v případě, kdy je jeho představa neurčitá, zamlžená, spíše jen pocitová apod. Pocity jako obava, odhodlání, opatrnost, sebedůvěra apod. nám slouží k ocenění budoucího vývoje a k představě o alternativách finálních stavů.
Nyní můžeme udělat první zjednodušující krok a předpokládat, že existují čtyři krajní body, které hráč, pokud jde o finální alternativy, v každém kole uvažuje (a představu o kterých postupně v každém dalším kole reviduje):
- Oba hráči se budou chovat kooperativně.
- Daný hráč se bude chovat jen kooperativně, druhý jen nekooperativně.
- Daný hráč se bude chovat jen nekooperativně, druhý jen kooperativně.
- Oba hráči se budou chovat nekooperativně.
To lze vyjádřit následující maticí (přesněji dvojmaticí v příslušné hře dvou hráčů s nenulovým součtem, z hlediska označení tabulkou č. 1):
Tabulka č. 1:
Toto dilema hráče lze vyjádřit jako dvoumaticovou hru tak, aby k řešení konkrétních úloh mohl být použit aparát teorie her.
Tabulka 1:Dvojmaticová hra
|
Hráč B |
||
K |
N |
||
Hráč A |
K |
kk : kk |
kn : nk |
N |
nk : kn |
nn : nn |
Zdroj: Vlastní úprava
Zde K znamená, že hráč zvolil kooperativní strategii, N že zvolil nekooperativní strategii, kk, kn, nk, nn jsou výplaty hráčů v jednotlivých případech.
To má i bezprostřední praktický význam. Rozšířený Nashův vyjednávací problém přenášíme do situace, kdy lze v realitě identifikovat konkrétní faktory, které ovlivňují příklon hráče ke kooperativní či naopak nekooperativní strategii. Zpravidla najdeme celou řadu takových faktorů, z čehož pak vyplývají cenná praktická doporučení. Ukážeme si to na konkrétních situacích po té, co budeme mít k dispozici větší soubor teoretických nástrojů.
Dvoumaticové hře odpovídají následující čtyři body umístěné do grafického vyjádření Nashova vyjednávacího problému:
Obrázek č. 11: Rozšíření Nashova vyjednávacího problému o čtyři krajní alternativy
Zdroj: Vlastní výtvor
Pokud se na hru díváme z pozice hráče X (s výplatami x), pak:
kk odpovídá situaci, kdy oba hráči se budou chovat kooperativně
kn odpovídá situaci, kdy daný hráč se bude chovat jen kooperativně druhý jen nekooperativně.
nk odpovídá situaci, kdy daný hráč se bude chovat jen nekooperativně druhý jen kooperativně.
nn odpovídá situaci, kdy oba hráči se budou chovat nekooperativně.
Tomu pak odpovídají výplaty jednotlivých hráčů, přičemž můžeme uvažovat například následující situaci:
xkn < xnn < xkk < xnk
ykn < ynn < ykk < ynk
To odpovídá rozložení výplat v případě hry typu "vězňovo dilema". Lze uvažovat i jiné typy her.
(Pokračování)
A k tomu trochu přírody:
Podzimní Průhonický park. Jeho druhá část.
Beraní hlava, kterou jsem zde našel. Vynikající chorošovitá houba s léčivými účinky. Tato měla přes pět kilogramů, mladá a šla využít celá. Část jsem zakonzervoval usmažením na másle, část snědl se špagetami a sýrem, část dal do octa a z části udělal polévku. Je dost vzáčná. Minule jsem ji našel asi před dvaceti roky.
Tam v dálce je Průhonický zámek.