Uveřejňuji další část inspirací, které jsem získal během putování po Mallorce. Úvodní část (kdo nečetl, měl by si přečíst, ať zná kontext) je zde:
https://radimvalencik.pise.cz/9859-inspirujici-mallorka-litomericke-teze.html
Na jednu významnou akci, kde mám být hlavním řečníkem, připravuji vystoupení na téma mezigenerační spolupráce. Toto téma považuji za naprosto zásadní a zdůvodnění, proč je zásadní, tvoří hlavní náplň toho, co jsem si připravil. Tři body, kterými zdůvodňuji význam mezigenerační spolupráce, jsem identifikoval během prvního a nejdelšího výletu na Mallorce. Pak už stačilo dát je na papír a trochu s textem popracovat. Od svého aktuálního textu je odlišuji barvou. Zde jsou:
Význam mezigenerační spolupráce – 3. část
Ad 2: Sdílení mezigeneračních kompetencí a reforma penzijního systému
Sdílení mezigeneračních kompetencí a mezigenerační spolupráce otevírají "pátou cestu" reformy penzijního systému. Tu nejefektivnější, nejvíce sociálně citlivou a nejsnázejí průchodnou. Jen se o ní nemluví.
Co znamená pojem "pátá cesta" stabilizace penzijního systému? Nepřímo tento pojem zavedla ministryně J. Maláčová, když v prosinci 2020 v rozhovoru k výsledkům komise pro reformu penzijního systému (resp.
"spravedlivé důchody") uvedla:
"Jsou čtyři cesty, jak zajistit udržitelnost důchodového systému. Buď zvýšíte věk odchodu do důchodu, to já jako sociální demokratka odmítám. Nebo zvýšíte sociální pojištění, myslím si, že u nás je zdanění práce už velmi vysoké. Třetí možnost je, že snížíte důchody, pevně doufám, že se k tomu nikdo nechystá, protože důchody jsou nyní nízké. No a ta čtvrtá možnost, protože si myslím, že ty tři první jsou nepřijatelné pro většinu politické reprezentace, jak jsem s těmi jednotlivými zástupci mluvila, je ta, že to stabilizujete přes dodatečné daňové příjmy."
Z těchto čtyři možností, které uvažovala, navrhla využít "čtvrtou cestu", tj. dofinancování penzijního systému prostřednictvím systému daňového. Oproti tomu Národní rozpočtová rada navrhuje "třetí cestu", tj. postupné zvyšování věku odchodu do důchodu i nad 65 let.
Přitom existuje cesta, jak celou reformu udělat naprosto bezbolestně a bez rizik. Jednoduše tím, že se věk odchodu zastropuje na 65 létech, a ti, kteří budou pokračovat ve výdělečné činnosti, dostanou zpět (po velmi nízkém odvodu do solidárního prvku systému) to, co do nadstavbového plně zásahového systému vloží. Po nastartování a vyladění tohoto nadstavbového systému lze pak postupovat směrem k nižším věkovým skupinám podle pravidel obdobných předčasnému odchodu do důchodu, tj. rozšiřovat NDC systém směrem k nižším věkovým skupinám. Výhodou tohoto postupu je, že vnáší do ekonomiky okamžitě velmi silné motivace všech zúčastněných subjektů (nejen pojištěnců, ale také subjektů poskytujících vzdělávací, zdravotní, lázeňské a jiné služby). Návazně na zvýšení motivující role penzijního systému lze realizovat další součásti komplexní reformy systémů sociálního pojištění a sociálního investování tak, aby se plně využily možnosti prodloužení doby produktivního uplatnění jak za současných podmínek, tak i v dlouhodobé perspektivě změn přechodu k ekonomice, jejímž dominantním sektorem bude sektor produktivních služeb.
(Pokračování)
A k tomu trochu přírody:
Následující foto jsou z prvního dne, kdy jsem udělal jedinou výjimku a šel sám. Na první den byla totiž naplánována "oddychovka" ptačím rájem kousek od hotelu v Alcúdii (na severu ostrova). Místo toho jsem zvolil náročnější výlet (vyšla z toho nakonec třicítka) a obešel několik vrcholů a k Poble a vrátil se přes historické centrum Alcúdie, její přístav po patrně nejkrásnější pláži (kde jsem si zaplaval, což bylo po těch nachozených výletech hodně příjemné) zpět do hotelu.
V centru Palmy. Jeden z nejhezčích domů.
Přímo uprostřed historické palmy prastará oliva. Přivezená z vnitrození před mnoha léty, ale už v pokročilém věku. Daší se ji zde dobře. Ale u Solleru jsem viděl i starší a bizrnější.
Z jedné z mnoha galerií v historickém centru Palmy. Tento malíř se mně zdál hodně dobrý. Má zde velkou galerii. Ale na mě stejně "moc moderna". Já zůstal ve vývoji někde u Moneta.
Toto je ulička doslova přecpána galeriemi. V některých domech lze vstoupit do průjezdu a do dvora a mají jich zde několik. Jenom nvím, zda to kolo vlevo také není nějaký exponát moderního umění.