MIKRO: Co v učebnici nenajdete, ale je pro naučení a pochopení důležité/2
"Tento graf vyjadřuje ... (např. rovnováhu firmy, rovnováhu ve spotřebě, úrokovou míru, elasticitu, rozdělení příjmů apod.)" – Tak odpovídají studenti na otázku, co ten či onen graf vyjadřuje. Problém nastává v zápětí. Když se studenta zeptáme: "V jaké podobě je příslušná veličina v daném grafu vyjádřena?" Studenti často nejen nevědí, jak odpovědět, ale někdy to nejhorší, co se může vyskytnout: "Nerozumím otázce." Přeloženo do běžného jazyka: "Vůbec netuším, o co jde."
Možností toho, v jaké podobě je příslušná entita (hodnota veličiny či veličina) vyjádřena, je poměrně velké množství. Ale ani když otázku změníme v uzavřenou, tj. dáme studentovi, aby si vybral z nabízených možností, mnohdy si neví rady. Nabízejí se tyto možnosti:
* Průsečík křivek (bod, resp. hodnoty souřadnic bodu)
* Dotyk křivek (bod, resp. hodnoty souřadnic bodu)
* Sklon tečny, resp. poměr mezi stranami trojúhelníku v okolí určitého bodu
* Délka úsečky (příp. sloupce).
* Obsah plochy (obdélníku, trojúhelníku, jinak vymezeného útvaru).
* Poloha křivky
* Průběh funkce (při zadání určitého typu výpočtu)
K zamyšlení:
Uveďte příklady dalších typů grafického vyjádření veličin (viz výčet výše).