MIKRO: Co v učebnici nenajdete/2

21. září 2020 | 12.20 |
blog › 
MIKRO: Co v učebnici nenajdete/2

MIKRO: Co v učebnici nenajdete, ale je pro naučení a pochopení důležité/2

"Tento graf vyjadřuje ... (např. rovnováhu firmy, rovnováhu ve spotřebě, úrokovou míru, elasticitu, rozdělení příjmů apod.)" – Tak odpovídají studenti na otázku, co ten či onen graf vyjadřuje. Problém nastává v zápětí. Když se studenta zeptáme: "V jaké podobě je příslušná veličina v daném grafu vyjádřena?" Studenti často nejen nevědí, jak odpovědět, ale někdy to nejhorší, co se může vyskytnout: "Nerozumím otázce." Přeloženo do běžného jazyka: "Vůbec netuším, o co jde."

Možností toho, v jaké podobě je příslušná entita (hodnota veličiny či veličina) vyjádřena, je poměrně velké množství. Ale ani když otázku změníme v uzavřenou, tj. dáme studentovi, aby si vybral z nabízených možností, mnohdy si neví rady. Nabízejí se tyto možnosti:

* Průsečík křivek (bod, resp. hodnoty souřadnic bodu)

* Dotyk křivek (bod, resp. hodnoty souřadnic bodu)

* Sklon tečny, resp. poměr mezi stranami trojúhelníku v okolí určitého bodu

* Délka úsečky (příp. sloupce).

* Obsah plochy (obdélníku, trojúhelníku, jinak vymezeného útvaru).

* Poloha křivky

* Průběh funkce (při zadání určitého typu výpočtu)

K zamyšlení:

Uveďte příklady dalších typů grafického vyjádření veličin (viz výčet výše).

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.56 (9x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář