Pár doporučení k zahájení výuky na školách formou poznámek:
1. Podrobně jsem prostudoval manuál MŠMT, lze mít dílčí připomínky, ale je to kus poctivé práce, snaží se s minimálními "náklady" (restrikcemi) o co největší "výkon" (redukovat rizika). Co se dá, nechává na doporučení dle místních podmínek.
2. Za obrovské SVINSTVO považuji to, co říká "lékař Václav Jordán, žijící ve Švýcarsku" pro Hlídacího psa. Ještě se k tomu vrátím. Divím se, že to papouškují Parlamentní listy, viz:
3. Dost velké riziko (těžko odhadnutelné) spojené se zahájením výuky existuje. Jedná se totiž o obdobu toho, k čemu došlo:
- Při návratu z oslav lunárního roku v Číně a některých dalších zemích Jihovýchodní Asie.
- Při zbrklé repatriaci občanů Ruské federace.
- Při úprku důchodců z New Yorku a některých dalších států na Floridu.
- A v neposlední řadě při obnově výuky v Izraeli (teď pozorujeme určitou obdobu při zahájení výuky v Německu, pro nás je výhodné, že můžeme sledovat s určitým zpožděním).
Nejvíce se epidemie vždy rozjede tam, kde se setkají lidé z různých koutů světa. (Střetnou se různé mutace a začnou soupeřit, naruší původní stabilitu šetrného chování k hostiteli, ke které se pak vracejí jen velmi pomalu.)
4. Teď to, co považuji za nejdůležitější.
Pokud bych měl něčím manuál MŠMT doplnit, tak apelem na využití VENKOVNĺCH PROSTOR. Zde je riziko při přirozeném nezahušťování prostoru (hrát ragby nebo "zlatá brána otevřena" by asi nebyl dobrý nápad, ale zde spoléhám na přirozený cit pedagogů i žáků) i bez roušek prakticky nulové. Počasí v září by mělo být dobré, podstatnou část výuky lze realizovat tímto způsobem. Funkci umožnění zaměstnat děti tak, aby jejich rodiče mohli chodit do zaměstnání to plní, podstatnou část výuky, zejména na nižších stupních, lze tímto způsobem realizovat. Jde o to, aby náběh koncentrace osob v uzavřených prostorech byl co nejpomalejší. Vyjít vstříc by měly i obce poskytnutím potřebných prostor, pokud je nemají k dispozici samotné školy. Ve městech bych doporučoval akce v přírodě, přímo se tam sejít.
5. To vše doplněné maximálním větráním (počasí dovoluje) a dezinfekcí kontaktních bodů. Tady jsem fanda obyčejného mýdla, které vydrží nejdéle.
6. Tam, kde nevzniknou ohniska (doufám, že to bude jen 99,7 až 99,9 % škol, ale i to je dost, zda jich nebude víc, nikdo nezaručí), bude možné přecházet (i s příchodem podzimního počasí) na běžný režim. Důležité bude ubránit se prvnímu nárazu.
7. Nejvíce budou žáci ohrožení ve městech ve veřejné dopravě. Pokud je rodiče mohou vzít do školy autem či doprovodit do školy pěšky, vyplatí se to. Jinak fakt a) doporučuji je ve veřejné dopravě rouškou vybavit; b) nedovedu si představit, že ve veřejné dopravě může být někdo tak bezohledný, aby zbytečně (kvůli 15-20 minutám v roušce) ohrozil děti, jejich rodiče, prarodiče, učitele, případně výuku ve škole, do které chodí. To není ani strašení, ani ustrašenost, ale elementární slušnost a předběžná opatrnost. Žvásty o tom, že někoho "rouška srazí na kolena" či "zotročí" považuji na naprosté selhání racionality i morality.
Jako příloha k tomu, co říká "lékař Václav Jordán, žijící ve Švýcarsku":
Nejdříve cituji z uvedeného zdroje:
"Dopouštíte se epocháního zločinu na budoucnosti našeho národa. Tento zločin spočívá v pošlapání principů vzdělanosti národa. Jedná se o těžký zločin na dětech, kterým je opětovné zavedení povinného nošení roušek. Výsledkem bude, že děti, které z nejrůznějších důvodů budou roušku odmítat, nebudou do školy nejspíš vůbec vpuštěny a bude jim tedy upřeno právo na vzdělání, základní ústavní právo. Děti, které takto nebudou moct navštěvovat školu, budou na černé listině od učitelů, zmatených a vystrašených tak, že budou skákat tak, jak bude pískat jejich ředitel, který se zase bude bát o své místo, aby ho zřizovatel nevyhodil. Protože bude mít strach o svou obživu a o svou rodinu. Bude proto bezmyšlenkovitě naplňovat řád nového světa, který vy prošlapáváte napříč rozdělenou společností".
Já to osobně považuji za šílené. Divím se těm, které takový pohled nadchl. Tak udělejme takový myšlenkový experiment (v praxi je to asi neproveditelné, i když iniciativu v daném směru si představit dovedu a uvítal bych ji).
Rozdělme školy na ty, které:
- budou dodržovat princip předběžné opatrnosti a při výuce v uzavřených prostorách případně využívat i roušky (osobně si myslím, že tuto krajnost lze vhodným přístupem snížit na minimum), budou děti učit opatrnosti a ohleduplnosti;
- se na princip předběžné opatrnosti vykašlou. (Uvítal bych, kdyby v Praze byla experimentálně vyčleněna jedna škola případně i více škol s "volným režimem".)
A bude jen na rodičích, do kterých škol své děti dají (a také na učitelích, zda tam budou ochotni učit). Pochopitelně s tím, že v případě propuknutí nemoci v příslušné škole půjdou do karantény jak rodiče, tak učitelé, a to "natvrdo", tj. s nemožností vycházet a pobírat plný plat.
Co nám to tu kdosi ze Švýcar radí?! Jak by tam na něj reagovali, pokud by porušil karanténu?! A ještě má tu drzost argumentovat NWO ("naplňováním řádu nového světa"), když on sám jedná na jeho objednávku!
RE: Roušky do škol = zločin na dětech? | tomáš g. roskovec | 20. 08. 2020 - 11:16 |