maxim 2:
"Základ intelektuálních schopností člověka (čehokoli či kohokoli rozumného) je ve všeobecně zprostředkující lidské činnosti, tj. ve způsobu kontaktu s prostředím."
"Zprostředkující lidská činnost" je vágní pojem. A v kontaktu s prostředím mohou být a čím dál více také budou i počítače. Neuronové sítě se mohou učit, dělají to podobným způsobem, jako síť neuronů v mozku. A učit se mohou samozřejmě i v kontaktu s prostředím nebo s lidmi (viz Walshem uváděný příklad chatbota, který se "naučil" obdivovat Hitlera).
Ad "Konkrétně – pod tím "jiným těstem" rozumím vše, co lze redukovat na Turingovu proceduru.":
A Vy víte o něčem, co redukovat nelze ? Tak to zveřejněte, třeba se proslavíte.
"... o všech dosavadních výpočtových modelech ale bylo dokázáno, že jsou navzájem ekvivalentní. Nikomu se nepodařilo navrhnout žádný obecnější (silnější) model a nikomu se také nepodařilo podat neformální algoritmus, který by se nedal přepsat do formalismu (kteréhokoliv) výpočtového modelu. Tvrzení, že nic takového se nepodaří ani v budoucnu, neboť všechny rozumné výpočtové modely správně vystihují pojem algoritmu, který je pojmem absolutním a na zvoleném formalismu nezávislým, je známé jako Churchova teze. ..."
(Viz Vítězslav Švejdar, Logika neúplnost, složitost a nutnost, Academia Praha 2002, str.97. Citace se týká výpočtových modelů, ekvivalentních Turingovu stroji. Existují i modely slabší, které ekvivalentní nejsou. To poznamenávám proto, že z citace to není zřejmé, je to zřejmé z širšího kontextu. V publikaci je vysvětlen Turingovu stroji ekvivalentní model RASP - random-access stored-program.)