radimvalencik: Ještě úplně názorně:
Příklad toho, jak by fungoval odvod z příjmů do penzijního systému (což můžeme chápat i jako „interní zdanění“, tj. „interní daň“ zůstává v penzijním systému, slouží jen k solidárnímu přerozdělení).
Čistě modelově, aby to bylo co nejvíce názorné.
Doživotní renta měsíčně v plně zásluhovém systému (tj. podle zásady, co jsem do systému dal, to dostanu zpět v podobě přepočtu na doživotní rentu):
Chudý: 10 tisíc
Bohatý 100 tisíc
10% interní daň:
Chudý: 1 tisíc
Bohatý 10 tisíc
Příjem bez základní dávky:
Chudý: 9 tisíc
Bohatý 90 tisíc
Základní dávka (výnos „interní daně“ dělený dvěma):
11 : 2 = 5,5
Celkový důchod (zdaný zásluhový důchod plus základní dávka):
Chudý: 14,5 tisíc (čisté zlepšení o 4,5 tisíce)
Bohatý 95,5 tisíc
Při 20% interní dani:
Chudý: 21 tisíc (čisté zlepšení o 11 tisíc)
Bohatý 89 tisíc
A jen pro ilustraci:
Při 50% interní dani:
Chudý: 37,5 tisíc (čisté zlepšení o 27,5 tisíc)
Bohatý 72,5 tisíc
K tomu:
- Uvažujeme s interním zdaněním 15 %.
- Vyšší zdanění může demotivovat, pokud jde o prodloužení doby dobrovolného produktivního uplatnění, což by vedlo ke snížení množství prostředků do systému a tudíž i těch, které jsou přerozdělovány.
- Výše uvedené nevylučuje posílení financování jednotné dávky ze všeobecných daní, ale to je smostatná problematika. Už proto, že navrhovaný systém by výrazně zvýšil odvody ze všeobecné daňové povinnosti.