maxim 1:
Mistr Ježíš Kristus vyhnal židovské kupčíky z Hospodinova chrámu, jeho pokračovatel Mistr Jan vyhnal kupčíky z odpustky z Českého království. Oba měli své učedníky, kteří pokračovali v jimi započaté duchovní očistě společnosti od falešného Mamonem zprzněného panáboženství, ale zapomněli na základ učení jejich mistrů, jehož podstatou byl boj proti falešnému bohu Mamonu, jehož prostředkem vládnutí jsou peníze.
Příchod Novověku s jeho myšlením a rozumen je v základu spojen se vzrůstem používání peněz, místo naturální směny a plateb. V Novověku Boha nahradily Mamonovi peníze a nové náhradní formy nedostatkové mincovní měny , dlužní úpisy (úvěrový kapitál) a směnky ( "papírové peníze" v obchodě).
České království (ale i Slovensko) mělo na svém území výnosné doly drahých kovů - Kutná hora a další, "státní mincovnu" ovládanou zahraničním personálem a tak dále, dále ..., je to zase globální ekonomika, vedle dříve již zmíněné globální politiky.
Čechy ve středu Evropy si v té době nevytvořily podmínky "republikánstvím a zespolečenštěním majetku bohatých a církve" pro přechod z feudalismu do socialismu.
Přechod k protokapitalismu "republikánstvím a přerozdělením majetku církve" jako vzor pro další vývoj provedla vždy mezi vládci a poddanými balancující "střední třída" malých feudálů a měšťanů.
Přechod od feudalismu do socialismu dakázala až ve 20. století Ruská civilizace (ale i Čína a další) za jiných podmínek a v jiné geopolitické poloze.