maxim 2:
Citace:
"Jenže proč "motor konkurence", který by působil s dostatečnou vehemencí, nejsme schopni identifikovat v podmínkách, kdy investování do kvalifikace dělníka (do jeho lidského kapitálu) by mohlo kapitalistovi přinést zásadní konkurenční výhodu?"
Možná proto, že by to kapitalistovi žádnou "zásadní konkureční výhodu" nepřineslo. Kapitalisté většinově nejsou hloupí a kdyby jim něco vynášelo, tak by to bezpochyby dělali.
Citace"
"...zde je něco, co smrdí. Neaktuálnost teorie nadhodnoty je patrně dána tím, že nedisponuje dostatečnými teoretickými nástroji k odhalení toho, co smrdí ..."
Globalizovaná konkurence a stále nenažranější "investoři" tlačí na snižování nákladů a krátkodobý zisk. Jednou z forem, jak toho dosáhnout, je i outsourcing.
To je asi i případ firmy Boeing. A navíc jak jsem se dočetl na internetu, firma Boeing slíbila v roce 2005 výměnou za zakázku od Air India ve výši 11 mld.USD investovat 1.7 mld.USD do indických společností. Z toho asi těžily i ty indické firmy, které prováděly pro Boeing vývoj softwaru.
Marxistická teorie hodnoty předvídá tendenci k poklesu míry zisku. Pokud to tak je, tak vzrůstající tlak na snižování nákladů je s tím plně v souladu.