maxim 1: Chalkedonský koncil se Lvem Velikým učinil malý pokus o poznání "univerzalní teorie" Světa a Vesmíru, o kterou se raciolální věda neustále snaží.
Po Gnozi -poznání duality materiální a duchovní sloučil tuto neslučitelnou dualitu v materiálním světě v osobě bohočlověka. Vznikl tak "velký zmatek", který trvá do dneška, spočívající v zapomenutí základního principu, že duchovno -logos -slovo -idea -rozum?, vládnou nad materiálnem.
Vznikl tak hiearchický problém s Duchem Svatým, jehož prostřednictvím by mělo duchovno -Bůh Otec působt v materiálním světě.
Klíčový problémem všech "univerzálních teorií" Světa a Vesmíru je působení Ducha Svatého (nehmotných duchovních principů) v materiálním světě, které vládnou v čase a a také prostřednictvím času.
Na tyto "duchovní principy" je naše filosofie s její dialektikou krátká, protože jsou deseti kombinacemi třech dialektik na třetí úrovní, vycházející z čtvrté úrovně kombinace duchovní a materiální polarity.