Dne 13. března od 17.00 do 20.00 v Praze 1 na Novotného lávce 4 proběhne volně přístupný seminář Nové republiky:
Viz: https://www.novarepublika.cz/2019/02/panelova-diskuze-nr-brezen-2013.html
Vystoupím na něm s následujícími tezemi (které pochopitelně přímo na akci rozšířím):
Proč jsou takové problémy se vzděláním? – 2. část
7. Je příznačné, že ti, kteří nejvíce urputně trvají na "zbytečnosti člověka" v našem světě, kterého "snadno nahradí umělá inteligence", se vyznačují tím, že mají schopnost PŘESAHU nerozvinutou či atrofovanou. Nedokážou si alternativu vytvořit, představit si ji, interpretovat. S tím souvisí:
- Neschopnost rozvíjet poznání jako systém a nalézat smysl v rozvoji vlastních racionálních schopností.
- Neschopnost argumentovat (která se často mění v nahrazování argumentů kádrovaním s hodnotími soudy platnými jen v uzavřeném světě těchto osob).
- Dobrovolné "zapouzdřování se", odmítání alternativ jako něčeho nepřátelského.
- Podřizování se manipulaci s vlastní osobou v očekávání odměny v podobě kariérního růstu.
- Akceptování prosazování moci založené na uplatňování dvojího metru a adorace této moci.
- Skupinové (až stádní) utvrzování se v akceptovaných "pravdách".
Lidé se ztrátou schopností PŘESAHU představují jedno z největších bezpečnostních rizik na současném stupni rozvoje naší civilizace.
8. Jev, se kterým se lze setkat při výuce: "Řekněte nám, jak to je a my vám to rádi zopakujeme. Nechceme slyšet, že to, jak to je, závisí na podmínkách, které je nutno znát a které je v realitě nutné rozlišit s použitím vlastního rozmu."
Místo vědění založeném na pochopení se pak prosazuje "vykazování poznatků" bez pochopení toho, o co v oblasti, ke které se poznatek vztahuje, jde.
9. Jak by měly být financovány vysoké školy? Podle toho, jak se uplatňují jejich absolventi.
Existují dvě cesty (které lze kombinovat):
-Administrativní: Vázat kapitační platbu či jiné platby z veřejných zdrojů na porovnání údajů z matriky studentů s údaji o úhradách sociálního pojištění absolventy různých fakult a různých studijních oborů, podle toho krátit či navyšovat dle obecně stanovených praviděl.
- Tržně konformní: Ať každý může platit za vzdělání až tím, co mu vzdělání vynese, podle toho, kolik mu vynese, a přímo tomu, kdo mu vzdělání poskytl.
Je to cesta k tomu, aby univerzity produkovaly funkční absolventské sítě, které jsou schopny iniciovat a podpořit vznik tvůrčích mezigeneračních týmů.
Pak můžeme být i inovačním lídrem Evropy.
10. Je nejvyšší čas pro shodu na tom, v čem se shodneme, i na tom, o čem víme, že se ještě neshodneme, ale víme že se potřebujeme shodnout. Je nejvyšší čas, aby v komunikačním prostoru coby "nakažlivý memplex" začalo žít vlastním životem jádro srozumitelné, perspektivní a realizovatelné vize.
RE: K diskusi u Ivana Davida o vzdělání - 2. část | maxim 2 | 07. 03. 2019 - 09:47 |
![]() |
radimvalencik | 07. 03. 2019 - 10:35 |
RE: K diskusi u Ivana Davida o vzdělání - 2. část | maxim 1 | 07. 03. 2019 - 21:03 |
![]() |
radimvalencik | 07. 03. 2019 - 22:05 |