K diskusi u Ivana Davida o vzdělání - 2. část

6. březen 2019 | 16.35 |
blog › 
K diskusi u Ivana Davida o vzdělání - 2. část

Dne 13. března od 17.00 do 20.00 v Praze 1 na Novotného lávce 4 proběhne volně přístupný seminář Nové republiky:

Viz: https://www.novarepublika.cz/2019/02/panelova-diskuze-nr-brezen-2013.html

Vystoupím na něm s následujícími tezemi (které pochopitelně přímo na akci rozšířím):

Proč jsou takové problémy se vzděláním? – 2. část

7. Je příznačné, že ti, kteří nejvíce urputně trvají na "zbytečnosti člověka" v našem světě, kterého "snadno nahradí umělá inteligence", se vyznačují tím, že mají schopnost PŘESAHU nerozvinutou či atrofovanou. Nedokážou si alternativu vytvořit, představit si ji, interpretovat. S tím souvisí:

- Neschopnost rozvíjet poznání jako systém a nalézat smysl v rozvoji vlastních racionálních schopností.

- Neschopnost argumentovat (která se často mění v nahrazování argumentů kádrovaním s hodnotími soudy platnými jen v  uzavřeném světě těchto osob).

- Dobrovolné "zapouzdřování se", odmítání alternativ jako něčeho nepřátelského.

- Podřizování se manipulaci s vlastní osobou v očekávání odměny v podobě kariérního růstu.

- Akceptování prosazování moci založené na uplatňování dvojího metru a adorace této moci.

- Skupinové (až stádní) utvrzování se v akceptovaných "pravdách".

Lidé se ztrátou schopností PŘESAHU představují jedno z největších bezpečnostních rizik na současném stupni rozvoje naší civilizace.

8. Jev, se kterým se lze setkat při výuce: "Řekněte nám, jak to je a my vám to rádi zopakujeme. Nechceme slyšet, že to, jak to je, závisí na podmínkách, které je nutno znát a které je v realitě nutné rozlišit s použitím vlastního rozmu."

Místo vědění založeném na pochopení se pak prosazuje "vykazování poznatků" bez pochopení toho, o co v oblasti, ke které se poznatek vztahuje, jde.

9. Jak by měly být financovány vysoké školy? Podle toho, jak se uplatňují jejich absolventi.

Existují dvě cesty (které lze kombinovat):

-Administrativní: Vázat kapitační platbu či jiné platby z veřejných zdrojů na porovnání údajů z matriky studentů s údaji o úhradách sociálního pojištění absolventy různých fakult a různých studijních oborů, podle toho krátit či navyšovat dle obecně stanovených praviděl.

- Tržně konformní: Ať každý může platit za vzdělání až tím, co mu vzdělání vynese, podle toho, kolik mu vynese, a přímo tomu, kdo mu vzdělání poskytl.

Je to cesta k tomu, aby univerzity produkovaly funkční absolventské sítě, které jsou schopny iniciovat a podpořit vznik tvůrčích mezigeneračních týmů.

Pak můžeme být i inovačním lídrem Evropy.

10. Je nejvyšší čas pro shodu na tom, v čem se shodneme, i na tom, o čem víme, že se ještě neshodneme, ale víme že se potřebujeme shodnout. Je nejvyšší čas, aby v komunikačním prostoru coby "nakažlivý memplex" začalo žít vlastním životem jádro srozumitelné, perspektivní a realizovatelné vize.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší