pavel: Radime, podobný problém stojí i před KSČM. Snad by stálo za to pokusit se všechny ty opravdu levicové proudy (tzv. zdravé síly) uvnitř partají na levici (a někdy i ve středu) dát dokupy, v nějakou zatím volnou federaci postojových (nejen ideových) platforem. Bude se muset začít od nuly (včetně zázemí a majetku)? Asi ano... Najdou-li se mezi poslanci či radními ti odvážní, mohli by zpočátku "založit"... A od každých dalších voleb už bude příjem ze zákona. Jen bych varoval před aktivitami Jana Šterna (syna Kantůrkové) - iČesko - a podobnými. Platforma Skutečná levice je zatím nečitelná...
ludvík: Jsem přesvědčen, že členy navrhované nezávislé platformy by měli být všichni, kterým není lhostejný současný hospodářský a morální stav našeho státu a společnosti. Napříč politickým spektrem...
jaroslav tichý: Nabízí se v této souvislosti hned několik otázek, co má být hlavním účelem takovéto aktivity. Tedy zda: a/záchrana ČSSD nebo b/vytvoření nové moderní levicové strany (otázkou ale je, co je dnes levice a jak by byl takový záměr veřejností v současnosti pochopen po její dehonestaci Bruselem) či c/vybudování nové pronárodní strany s využitím některých členů rozpadající se ČSSD a KSČM. Buďme si přitom vědomi toho, že různí křiklouni a priori s levicí nepůjdou a budou pokračovat v samostatném pokřikování po náměstích. Jenže ti nám stejně v realizaci nějakého solidnějšího záměru nepomohou. Jinak buďme realističtí a uvědomme si, že ve své podstatě není co zachraňovat. Toto byl můj názor na věc v případě ČSSD v debatě s pp. Baštou a Davidem již někdy před více než 2 roky. Tehdy se na můj názor dívali dosti skepticky. Lidi by bylo zřejmě možné získat, problém vidím ve finančním zajištění záměru. Ani se sebelepším programem nikdo dnes nevystačí. O tom, že ČSSD dodnes nepochopila, proč dopadá tak, jak dopadá, nemá snad ani smysl se zmiňovat. Shrnul bych to ve stručnosti asi takto: - v domácí politice neudělala pro lidi vůbec nic, zatímco v zahraniční politice dělá vše proti našim lidem. Prosazuje velmi aktivně cizí zájmy na úkor těch našich národních. A když k tomu ještě připočteme všechny červotoče, kterými je prolezlá a svými nezaplacenými dluhy, není opravdu co zachraňovat. A začít dělat novou a opravdovou politiku nelze ani na bázi platformy v této straně, neboť ti červotoči v zárodku zničí vše a navíc průběžně budou stěžovat a mařit jakoukoliv novou pozitivní činnost. Po provedení "průzkumu terénu" bych doporučoval sestavit program nové strany či hnutí. A pokud se k němu přihlásí dost lidí a nalezne se alespoň potřebné základní financování, pak začít jako řádný politický subjekt. Vytvářet dnes nové platformy je ztrátou času, kterého není nazbyt a nelze jím proto plýtvat. To se to nové uskupení může rovnou nazývat jako hnutí či strana ve stadiu přípravy. A ještě jednu poznámku. Zásadní otázkou je, co má být náplní tohoto nového uskupení. Pokud jen mentorování bez vstupu do skutečného politického života, pak je platforma O.K., pokud ale má jít o vytvoření subjektu s reálnou politickou silou, záměrem a možností něco v praxi prosazovat, pak je třeba založit politický subjekt. Lze se spojit i s některým hnutím (dosud třeba existujícím jen na regionálním základě).
pavel: Zaprvé: Ideje ano, ideologie (falešné vědomí, začasté demagogické i dogmatické) nikoli. Ideje Francouzské revoluce 1789 (časově dříve už té americké) - rovnost, volnost, bratrství - doplněné o ještě starší hodnoty vlastectví. Bratrství, to je dnešními slovy vzájemnost, solidarita, nikoli jen charita. Rovnost v materiálním, sociálním i politickém rozměru - toť byla a je levicovost, proti elitářství a nepřiměřeným (funkčním, nikoli z funkce) privilegiím (v zájmu tzv. kavárenské levice). Jde o vyváženost a vzájemnou podmíněnost těch tří (plus jedna) hodnot VFR. Víc ideologie netřeba...
Zakládat hned nějaký vyhraněný, odlišný spolek - dopadne to jako SPOZ, snahy Paroubka (mj. postupně nársoc, pak fabiána) ad. To spíš poučit se z roku 1935 (7. kongres KI - Dimitrov, Togliatti) - široké vlastenecké a přitom mezinárodně solidární "lidové" fronty; a nezapomenout na neúspěch Levého bloku a poté Realistického bloku po plyšáku 89 - analyzoval to někdo?