Potřebuje vysoké školství změnu? Jakou?/2

24. říjen 2018 | 07.46 |
blog › 
Potřebuje vysoké školství změnu? Jakou?/2

Nyní již některé poznámky k textu M. Kroha. Většinou jsou spíše rozvíjející a doplňující, protože jeho text je kvalitní. První se bude týkat vztahu mezi odborným a politickým pohledem. M. Kroh píše:

"Dopouští se (R. Valenčík) přitom zásadní chyby, spočívající v záměně akademického semináře s politickou diskusí. V rámci teoretických debat se jedná o proveditelnost (realizovatelnost) předložených koncepcí. Zde je potřeba konstatovat, že Valenčík má pravdu v tom, že jím předložená koncepce financování vzdělání může fungovat, zvláště když jsou některé její prvky minimálně zčásti převzaty z existujících modelů v zahraničí. Ovšem všechny podobné diskuse na veřejnosti mají politický charakter, a tam nejde o teoretickou realizovatelnost, nýbrž o kompatibilitu modelu se zájmy a potřebami jednotlivých politických subjektů."

Viz: https://michaelkroh.pise.cz/34-poznamky-k-diskusi-o-financovani-vysokeho-skolstvi.html

Zde si myslím, že je potřeba posunout diskusi o kousek výš, do obecnější polohy. Někdy je lépe shora vidět, to, co má být viděno, než když jsme dole, byť i blízko toho, co chceme vidět. Krohova připomínka totiž obsahuje dva aspekty toho, co označuje za vztah mezi "akademickým seminářem" a "politickou diskusí" a co souvisí s "kompatibilitu modelu se zájmy a potřebami jednotlivých politických subjektů".

- Vztah mezi odborností a političností.

- Hledisko realizovatelnosti z hlediska zájmové podmíněnosti.

M. Kroh chce říci, že to, co projde na akademické půdě, ještě nemusí projít politikou. I zde by bylo potřebné podrobněji říci, proč takové rozdíly mohou vzniknout. Pokud by bylo v politické a v akademické sféře vše v pořádku, pak by neměl problém, na který M. Kroh upozorňuje, vzniknout. A pokud vzniká, měla by se nejdříve hledat odpověď na otázku, proč takový problém vzniká.

Ale půjdu ještě o kousek dál. Na místě M. Kroha bych velmi, velmi opatrně mluvil o "kompatibilitě ... (čehokoli) se zájmy a potřebami jednotlivých politických subjektů". Nechci se uchylovat k populistické argumentaci, ale nějak asi všichni cítíme, jak se vyvíjí situace ve sféře současných "politických subjektů" a jaké zájmy některé z nich (zejména ty, které jsou nám s M. Krohem blízké, mají. Dokonce si myslím, že situace v oblasti vysokého školství (podstatně ovlivněna i způsobem financování vysokých škol), je v určitém smyslu a bohužel "kompatibilní se zájmy a potřebami jednotlivých politických subjektů". Tím hůř.

Podle mého názoru došlo k destrukci právě tak veřejnoprávních médií, jako i destrukci veřejného školství v souladu se zájmy politických subjektů, které podlehly tlaku současné globální moci. A "veřejný" způsob financování těchto i dalších subjektů, tak jak je nastaven nyní, této destrukci slouží. Nemyslím si, že bychom se v tomto názoru na věc s M. Krohem rozcházeli.

Teď k tomu nadhledu. Ve druhém pokračování svého populárního povídání, jak číst Marxe, jsem uvedl, že byl v určitém směru maximalista, že hledal vždy důsledné dořešení problémů či rozporů. Bylo to mj. i proto, že vyrostl z Hegela a jeho známého:

"Všechno, co je rozumné, je skutečné,

všechno, co je skutečné, je rozumné."

Právě toto Hegelovo ztotožnění rozumného a skutečného vedlo k rozdělení příznivců tohoto velkého myslitele na starohegelovce a mladohegelovce (ke kterým se ve své době zařadil Marx i Engels). Starohegelovci (konzervativci) si z Hegela brali to, že "vše skutečné je rozumné", tj. vše, co je, je nutné s využitím rozumu zdůvodňovat jako správné. Mladohegelovci (pokrokáři) si z Hegela brali naopak to, že "vše rozumné je skutečné", vše, co, rozumem zdůvodníme jako správné, bychom měli prosadit.

Touto historicko-teoretickou oklikou, tímto nadhledem chci jen říci to, že v diskusi o stavu, problémech, vývoji, financování apod. vysokého školství nemůže vycházet jen z toho, "jak to z hlediska svých zájmů" vidí politici, jako to vidí i normální lidé (jejichž názor je nutné na rozdíl od současných politiků respektovat a vážit si ho), ale nebát se uvažovat v celé perspektivě překonání současného stavu, a to i za cenu toho, že ten, kdo jde s kůží na trh, "bude delší dobu bez úspěchu". Čím důležitější změnu se pokoušíme prosadit oproti setrvačnému vývoji, tím větší "náklady tohoto typu" ("dlouhá doba a bez úspěchu")si to vyžaduje. A tady jde o změnu hodně velkou. Zejména, pokud si uvědomíme, jak velké deformace na nedostatcích stávajícího stavu vybujely, jak se rozrostly řady těch, co na něm parazitují.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.33 (3x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Potřebuje vysoké školství změnu? Jakou?/2 maxim 2 24. 10. 2018 - 12:55