maxim 2: Dobrý den, pane docente.
Pan doc.Kroh použil formulaci "kompatibilita modelu se zájmy a potřebami jednotlivých politických subjektů". Mně osobně to nepřipadá výstižné - podle mne jde spíše o kompatibilitu modelu s ideovými a hodnotovými východisky jednotlivých politických subjektů.
Pro určité politické subjekty by některá řešení představovala ústup od principiálních východisek. Bylo by zcela v pořádku, pokud by k nim odmítly přistoupit - tím by udělaly jen to, co od nich jejich voliči právem očekávají.
Pan doc.Valenčík píše o vztahu mezi "odborností a političností". Možná se mýlím, ale z článku mám dojem, jako by to "špatné" bylo na straně politiky.
Jenže to může být omyl. Nemělo by se totiž zapomínat, že i oni "akademici", o kterých se asi předpokládá, že reprezentují tu "odbornost", nejsou v otázkách, týkajících se vysokých škol, nestranní a nepředpojatí. Naopak, jedná se o lidi na věci silně zainteresované. A to více, než v případě politiků, neboť se jedná o i jejich přímé osobní materiální zájmy. U soudce se tomu říká podjatost.
Můj názor je ten, že problémy vysokých škol jsou někde jinde, než v "destrukci veřejného školství v souladu se zájmy politických subjektů, které podlehly tlaku současné globální moci".
Možná jsou jedním z problémů i sami akademici - viz názor třeba zde:
https://www.penize.cz/spotrebitel/255730-tady-je-profesorovo!
Nějaká forma odloženého školného systémové řešení podle mne určitě nepředstavuje.