karel mayer: Abychom se zbytečně nepřeli o školném (nebo absolventské platbě, v principu je to to samé), chci jednoznačně uvést, že jsem proti jakémukoliv školnému, které vždy určité skupiny studentů znevýhodňuje, omezuje to rovný přístup ke vzdělání. Co se týká výše případného školného, z devadesáti procent bude hrazeno rodiči, ať se nám to líbí nebo nelíbí a je jedno, bude-li placeno před studiem nebo po něm, zvláště bude-li jeho výše pouze symbolická (zda i za tyto symbolické ceny vůbec školné zavádět, je ale otázka).
No a co se týká nutnosti studentů při studiu pracovat, myslím, že to není nic špatného. Osobně jsem po celou dobu vysokoškolského studia brigádnicky pracoval a to ne z důvodu, že bych peníze potřeboval na školné, ale protože jsem si tím „osahával“ praxi. Naopak si myslím, že prací při studiu si mohou studenti udělat přesnější představu o tom, co po nich po nástupu do zaměstnání bude požadováno, jak komunikovat se staršími kolegy, s vedoucími pracovníky, jak probíhá organizace práce a vlastní řídící procesy a konec konců si mohou ověřit, zda studují skutečně to, co jim jednou má zajistit spokojenost s vykonávanou prací.